Det är ett tag sen jag skrev här.... Har helt enkelt inte haft ork, ni får ursäkta det!!
Det har varit en rätt ja, jobbig period nu. Mådde illa (konstant, dygnet runt) fram till vecka 17. Sedan släppte det.
Sedan började mitt järn att dala...
Var nere på HB 106 när jag var hos BM (inte min ordinarie) och hon blev rätt skärrad. Skickade mig på anemi utredning. Hade då på 6 dgr gått till HB 93.
Fick upp HB till 96. Då hade "min" BM kommit tillbaka. HB alltså på 96 och Ferritin på 4.
BM pratade med MVC dr, och enligt BM så finns det bara en sak att göra: Ät Järntabl (Niferex). Försökte förklara att de inte hjälper mig, äter dem men inget händer med blodet mer än att det blir total absolut 100% förstoppning! Det är den enda effekten som Niferex ger mig!
Gick på ytterligare en kontroll hos BM, HB nere på 93 igen. Sambon fick tjata till att hon tog en HB, hon tyckte det var "onödigt denna vecka, förra veckan var det ju 96!" Sambon frågar "Blir det här farligt för babyn vid ngt skede när HB är så dåligt?!" BM svarar nonchalant: "Tja, vid 90 så där..."
Jag känner hur jag håller på att explodera. Bara gråter o gråter i bilen, äter ju Niferexen men inget hjälper. Försöker prata med BM om det men hon säger bara "ta lactulos" - men det hjälper inte heller!! Plus att mitt HB går ju inte upp!!!! Hemma är det kaos eftersom jag inte orkar med ngt, så fot sambon kommer hem så sover jag. Hela helger kan jag sova bort.
Försöker prata med BM igen, men hon tjatar bara om Niferex och lactulos. Jag får nog - och ringer och bokar tlf tid med MVC dr. Förklarar läget och: nästa dag sitter jag på vårdcentralen. Jag har lämnat blodprover på blodstatus samt vitamin B12. Min vitamin B12 låg alldeles för lågt vid senaste proverna (ngt som BM skulle informera mig om men inte gjort!) Jag får min första injektion av 14 av vitamin B12. Blodstatus provsvaren kommer och 2 dagar senaree får jag järn i dropp!
Jag är nästan som en ny människa nu. Eller jag är iaf en fungerande människa nu
Jag har igår tagit den sista B12 injektionen. På fredag ska jag lämna prover om blodstatus och B12 för och se om B12 injektionerna samt järnet jag fick i dropp gett ngn verkan!!
Jag ringde förra veckan och bytte BM! Jag känner ingen tillit till min gamla BM och känner verkligen att hon inte lyssnat på moig ALLS denna graviditet.
Så nu hoppas jag att jag får en lite skönare graviditet dessa sista veckor... (v 28 nu)
Ursäkta långt och kanske osammanhängande inlägg!!
Hoppas alla ni andra i tråden mår toppen!!