ja88 skrev 2012-04-04 21:35:30 följande:
Värmland... just detta med mödravård verkar skilja väldigt mkt i olika landsting. Vi gör heller inte alla provtagningar vid varje besök trots att det är såpass sällan. Det är endast vid inskrivningen som de kollar både glukos, hb och proteinsticka. Sedan görs hb och glukos bara någon gång vardera till, protein inte alls om inte blodtrycket skenar iväg (det är det enda som kollas varje gång). Värmland är också ett av de landsting där man får gå som allra längst överburen innan de sätter igång (till 43+0)... å andra sidan erbjuds KUB till alla gravida och så är det ju inte överallt... kan tycka att samma utformning på mödravården borde gälla oavsett vart man bor.
Jo, man tycker ju att det borde vara likadant över hela landet. Samtidigt verkar det ha förändrats en del jämfört med förr när min mamma fick barn på 80/90-talet. Hon verkade gå varannan vecka och det ingick gynekologundersökning även om det inte var några problem... Dessutom står det i vissa "nyare" väntabarn-böcker att man ska på kontroll i vecka 20. Mellan inskrivningen och v. 25 var då inte jag hos någon barnmorska. Jag kan tycka att det är lite långt uppehåll, speciellt för förstföderskor.
Jag tillhör Jönköpings landsting och här går man på hälsosamtal, inskrivning, kontroller i v. 25, 29, 32, 35, 37, 39 och ev. i v. 41. Vi erbjuds också KUB/NUPP oavsett ålder.