• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • fyrklöver81

De säljer ut fina påslakanset till vagn eller spjälsäng på jollyrom, 89kronor per set tror jag det va om ngn är i behov av det =)

• snuppis
    zenoble skrev 2012-04-04 20:40:54 följande:
    de ringde mig 2 gånger dagarna innan beslutet fattades förra veckan och ville ha mer uppgifter om hur tunga lyft exakt och hur många, hur varma kantinerna är osv. kändes jätte knäppt.. men fick ju godkänt i alla fall.
    Hur många lyft hade du per dag och vad väger det? Vi skrev 30 lyft och 100 kg, men de ville veta mera om det, jag har ju itne fått nå papper ännu, men det kommer väl då min jobbarkompis fick 
  • ja88
    Ginny skrev 2012-04-04 16:53:10 följande:
    Jag tycker att det låter sällan... Vilket landsting tillhör du?
    Värmland... just detta med mödravård verkar skilja väldigt mkt i olika landsting. Vi gör heller inte alla provtagningar vid varje besök trots att det är såpass sällan. Det är endast vid inskrivningen som de kollar både glukos, hb och proteinsticka. Sedan görs hb och glukos bara någon gång vardera till, protein inte alls om inte blodtrycket skenar iväg (det är det enda som kollas varje gång). Värmland är också ett av de landsting där man får gå som allra längst överburen innan de sätter igång (till 43+0)... å andra sidan erbjuds KUB till alla gravida och så är det ju inte överallt... kan tycka att samma utformning på mödravården borde gälla oavsett vart man bor.
  • gammelmamma

Ja det verkar skilja väldigt från mödravård till mödravård. I morgon är det dags för mig att gå till bm. Först ska jag till läkaren med min dotter som ramlade för några veckor sedan. Hon fick ett jack i pannan som inte har velat läka riktigt.

I dag vaknade jag vid 5 och var jätteyr och hade ont i huvudet. Mannen fick köra dottern till dagis då jag inte kunde vara upprätt utan att känna att jag skulle svimma. Det hjälpte inte hur jag än låg, satt eller stog---- någon som känner igen det?  Jag somnade om och mitt vänstra ben domnade nästan helt. Det domnar i och för sig i vanliga fall ocskså ibland men det var jätteobehagligt. Hur som helst, jag sov en stund och sen blev det bättre. Kanske ska ta upp det i morgon hos bm?? 

• lycka 4

Tycker att det är jätte konstigt att dom inte behandlar efter som du har sd mm. Gbs kan ju ge för tidig börd.

• Baby1112

Gammelmamma: blir också ofta yr. Sist jag var och handlade fick jag ha choklad och vatten-picknick mitt bland frukten för att ens kunna ställa mig upp och handla klart... Enligt min BM fanns det inte så mycket att göra åt yrsel förutom att dricka mycket och ta det lugnt!

• Baby1112

Åh, nyss hemkommen från Titanic 3D. Själva 3D kunde de hoppa över, annars var den lika bra på bio nu som för femton år sedan.

Har även beställt vigselring idag, så fin! Sen hade vi samtal och övning med prästen. Nu blev allt på riktigt, bara två veckor kvar... :)

Mina fogar och en ständig yrsel begränsar tillvaron! :/ Men "bara" tio veckor kvar.

• zenoble
    snuppis skrev 2012-04-04 21:00:07 följande:
    Hur många lyft hade du per dag och vad väger det? Vi skrev 30 lyft och 100 kg, men de ville veta mera om det, jag har ju itne fått nå papper ännu, men det kommer väl då min jobbarkompis fick 

Hade skrivit 0-30 kg och att det var väldigt varierande hur många lyft. Men när de ringde frågade hon hur många lyft på 20kg om dagen, jag sa runt 20st men även fler med tyngre.. Och att mycket var varmt då. Håller tummarna för dig!
  • lycka 4

V 28 nu ! Höggravid å allt =)

Jag har en punkt på vänster sida lite längre ner på magen som kliar något så fruktansvärt. Det är som ett litet utslag å har varit det sen kanske v 17- 18 . Kliar som sagt var bara där .

Nä nu är det dags att göra iordning grabbarna som ska till tandläkaren nu på morgonen sen är det utvecklingssamtal å sen ska vi göra helg =)

• Ginny
    ja88 skrev 2012-04-04 21:35:30 följande:
    Värmland... just detta med mödravård verkar skilja väldigt mkt i olika landsting. Vi gör heller inte alla provtagningar vid varje besök trots att det är såpass sällan. Det är endast vid inskrivningen som de kollar både glukos, hb och proteinsticka. Sedan görs hb och glukos bara någon gång vardera till, protein inte alls om inte blodtrycket skenar iväg (det är det enda som kollas varje gång). Värmland är också ett av de landsting där man får gå som allra längst överburen innan de sätter igång (till 43+0)... å andra sidan erbjuds KUB till alla gravida och så är det ju inte överallt... kan tycka att samma utformning på mödravården borde gälla oavsett vart man bor.
    Jo, man tycker ju att det borde vara likadant över hela landet. Samtidigt verkar det ha förändrats en del jämfört med förr när min mamma fick barn på 80/90-talet. Hon verkade gå varannan vecka och det ingick gynekologundersökning även om det inte var några problem... Dessutom står det i vissa "nyare" väntabarn-böcker att man ska på kontroll i vecka 20. Mellan inskrivningen och v. 25 var då inte jag hos någon barnmorska. Jag kan tycka att det är lite långt uppehåll, speciellt för förstföderskor.
    Jag tillhör Jönköpings landsting och här går man på hälsosamtal, inskrivning, kontroller i v. 25, 29, 32, 35, 37, 39 och ev. i v. 41. Vi erbjuds också KUB/NUPP oavsett ålder.