• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-09 20:57:04 följande:
    Ni som har fött barn tidigare - har ni tagit lavemang vid ankomst till förlossning?

Sitter med mitt förlossningsbrev och har lite funderingar kring just lavemang.

Tar det långt tid innan man fått lavemanget innan tarmen töms ??

Ursäkta frågan =)      

Jag tog microlax hemma med första barnet, men då visste jag inte att jag hade värkar. trodde jag hade ont för att jag var förstoppad så därför tog jag microlax :P. Med andra barnet fick jag lavemang inne på förlossningen så fort de gjort första undersökningen. Man ska hålla inne lavemanget så länge det går, men det brukar inte gå mer än ca en minut så det går fort :).
  • Emma Stark

Hemma från barnmorskan igen :) Här är min kontroll i vecka 30+3

Viktökning: 7kg
    S/F-mått: 28
    Blodtryck: 115/70
    Hjärtslag: 137

• Emma Stark
    Sweet life skrev 2012-04-10 11:04:27 följande:
    Jag var konstant illamående igår 29+6. Insåg sen att det är bebis som ligger och trycker mot min magsäck på nått sätt... Det är INTE kul och jag får panik. Efter att ha kräkts konstant i 12 veckor i början så har jag utvecklat någon form av spyfobi. Låg och grät i soffan hela dagen igår och sambon förstod mig och gjorde allt för att försöka underlätta...
    Jag vet precis hur det känns... De senaste 2 veckorna har jag inte kunnat äta så mycket som jag brukar (Är i vecka 30+3). Jag har ätit kanske 1/4 av normalt och efteråt kan jag må jätteilla. Jag har även börjat må illa på morgonen igen :O Jag hade morgon/förmiddagsillamående och spydde hela tiden i cirka 17 veckor, så jag är också lite skraj att det ska komma tillbaka... Men det är nog som sagt någon som ligger och trycker på magsäcken :)
  • Elvis Mamma

Någon mer som fått kommentarer ang. att ni fixat och ställt fram vagn å liknande? Vi har köpt vagn, vagga, babyskydd å skötbord men det är fortfarande en massa kvar att fixa å köpa å jag tycker inte att det är tidigt när man passerat v.30, vi köpte i ingenting förens efter v.25 men så igår hade vi kalas för sonen å släkt å vänner kom, vissa slängde då ur sig att de var värst vilken god tid vi är ute i, hoppas bara att de går vägen då så det inte händer något med barnet. Ja vad säger man? Inte kul att få såna kommentarer. Vi svarade att vi resonerar som så att skulle det hända bebisen något så kommer vi inte att må mer dåligt för att de står en vagn framme, jag tror att det är det minsta bekymret och jag tror heller inte att risken för att det händer något är större pga att vagnen är köpt. Klart man är orolig som vilken förälder som helst men jag orkar inte gå runt och tro hela dagarna att något ska hända å därför inte våga köpa något, så var jag när jag väntade sonen å de blev bara en väldigt jobbig graviditet med alla oro, denna gången känner jag mig lugnare å även tanken på att något faktiskt kan inträffa är enklare att acceptera och tänka! Sen tycker jag det är skönt att ha allting klart, jag vill njuta och ta de lugnt när bebisen kommit, inte stressa runt i värmen å handla allt som behövs plus att vi köper lite varje månad för att slippa köpa allting i juni, det är ju både en ekonomisk och tidsmässig fråga. Hur tänker å känner ni andra? Jag blev så ledsen över kommentarerna vi fick igår

• MissFörstånd
    Elvis Mamma skrev 2012-04-10 12:08:59 följande:
    Någon mer som fått kommentarer ang. att ni fixat och ställt fram vagn å liknande? Vi har köpt vagn, vagga, babyskydd å skötbord men det är fortfarande en massa kvar att fixa å köpa å jag tycker inte att det är tidigt när man passerat v.30, vi köpte i ingenting förens efter v.25 men så igår hade vi kalas för sonen å släkt å vänner kom, vissa slängde då ur sig att de var värst vilken god tid vi är ute i, hoppas bara att de går vägen då så det inte händer något med barnet. Ja vad säger man? Inte kul att få såna kommentarer. Vi svarade att vi resonerar som så att skulle det hända bebisen något så kommer vi inte att må mer dåligt för att de står en vagn framme, jag tror att det är det minsta bekymret och jag tror heller inte att risken för att det händer något är större pga att vagnen är köpt. Klart man är orolig som vilken förälder som helst men jag orkar inte gå runt och tro hela dagarna att något ska hända å därför inte våga köpa något, så var jag när jag väntade sonen å de blev bara en väldigt jobbig graviditet med alla oro, denna gången känner jag mig lugnare å även tanken på att något faktiskt kan inträffa är enklare att acceptera och tänka! Sen tycker jag det är skönt att ha allting klart, jag vill njuta och ta de lugnt när bebisen kommit, inte stressa runt i värmen å handla allt som behövs plus att vi köper lite varje månad för att slippa köpa allting i juni, det är ju både en ekonomisk och tidsmässig fråga. Hur tänker å känner ni andra? Jag blev så ledsen över kommentarerna vi fick igår
    Jag har inte fått några kommentarer men vi har inte haft släkten eller så här på besök heller, men jag är helt inne på din linje! Klart man måste fixa. Jag kan bara tänka på mig själv som har skruvat ihop och målat ett skötbord tre gånger, skulle jag ha gjort det när bebisen kommit?! Det går ju inte, man måste helt enkelt planera och fixa innan bebisen kommer. Förstår att du blir ledsen av deras kommentarer men jag tycker inte du ska bry dig om det. Vi har spjälsängen bäddad och klar, vagnen likaså. Babyskyddet står redo och skötbordet har jag målat sista gången idag. Kläderna är tvättade och invikta i garderoben. Vi ska mest köpa lite småfix som salvor och sånt och sen är det nog inget mer kvar. Jag tycker det är skönt!
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Emma Stark
    Elvis Mamma skrev 2012-04-10 12:08:59 följande:
    Vi har köpt allt vi behöver eftersom det har varit rea etc. på de saker som vi vill ha. Det är mest våra föräldrar som har ifrågasatt. "Att ni vågar köpa saker redan nu, det hade jag aldrig vågat". Nähä och varför inte då? Räknar ni med att mitt barn ska dö eller??? Jag blir fly förbannad och det har de fått veta också! Vi väntar ett barn och inget missfall för guds skull! 

Annars skulle man ju ALDRIG kunna köpa nåt. Tänk om jag blir mördad imorgon?? Ofta att man går runt och tänker så?! Ursäkta mitt arga inlägg, men jag blir verkligen otroligt förbaskad på såna löjliga kommentarer! Vill jag köpa grejer för att förbereda mig och känna mig lugn inför bebis ankomst så kan jag väl få göra det. Det är det INGEN annan som ska lägga sig i! 
    Skrikandes
  • RocketQueen

Vi har också köpt i stort sett allt. Och förberett och monterat. Jag går ju hemma sjukskriven och passar på att fixa när jag har energi. Så jag får lite gjort varje vecka. Vi fick en hel del kommentarer om att vi köpte vagn tidigt men va fan, det var ett bra pris och den kan väl lika gärna stå hemma hos oss som i affären. Och nu med sjukskrivningar och allt så känns det väldigt bra att alla stora poster redan är betalda. Skulle det gå åt helvete så får man väl lösa det då? Varför ska man vänta på det?

Haha nu lyckades jag svära flera gånger i samma inlägg, känsligt ämne tydligen

• Ensortsmamma

Conda: Tack så hemskt mycket för ditt fina inlägg och jag beklagar att du inte fick behålla din Lina. Hemsk att säga det men de är så skönt att det finns fler. Som faktiskt förstår mina tankar och hur jag mår.
    Ang allt planerande och fixande inför denna bebis så finns i stort sett allt bar att de finn inte synligt i lägenheten än.
    Jag och sambon hade tänkt att skruva ihop spjälsängen på Majas årsdag och fixa lite på den dagen packa väska mm. Just för att underlätta den dagen. Vet inte om de är en dum eller bra ide men just nu känns de rätt att göra så..

• Baby1112

Vi har det mesta redan till mini eftersom dottern precis använt det. :)
    Men när jag väntade dottern vågade/ville jag inte förbereda nåt. Vagn, vagga och sånt fick snällt stå och vänta på vinden tills vi kom hem och då fick sambon jobba lite. :) Det var även han som fick tvätta upp alla kläder innan.

Nu köpte jag första plagget i v 7 och blivande bebis rum är precis färdigmålat! :) Kommer dock först att börja förbereda med att tvätta kläder och "fixa" fint i rummet i början på maj. Men det beror mest på att vi har det rummet som förvaring nu i två veckor då vi ska ha bröllops festen här hemma. :)
    Men jag längtar tills jag får börja pilla.

Denna gången känner jag mer att vi väntar bebis, inte missfall. Och skulle något hända så tänker jag inte förneka att jag varit gravid och väntat bebis. Sakerna hade ju funnits ändå...

• Elvis Mamma

Tack för alla era svar tjejer! Va skönt att höra att fler har börjat fixa och handla å att fler resonerar som mig En del i att förbereda sig för de kommande barnet handlar ju om att fixa å boa, det är ju en process liksom som gör att det hela blir lite verkligare å att man mentalt hinner förbereda sig på vad som komma skall å som många skriver, det är ju ett barn man väntar, inte ett missfall även om man såklart mycket väl är medveten om att det inte finns några garantier men som sagt en del av graviditeten handlar ju om att få planera och fixa å handla När jag hade fött sonen var vi tvungna att handla en massa på väg hem ifrån BB å de var inte alls speciellt kul, man är ju inte så pigg dagarna efter att man fött å de sista man är upplagd för är ju en shoppingrunda