• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • lycka 4

När min syster födde barn va jag me å min uppgift va att stå med just blöta varma handukar :)

• conda

Jag vill ha lustgas på förlossningen, sen har jag varje gång bett om lokalbedövning runt hålet men jag har aldrig hunnit få det. Ska be om att få det när jag är öppen fem cm för sen brukar det ta en kvart till bebisen är ute... =)

Eda skulle jag aldrig våga ta, tanken på en nål i ryggraden är läskigare än värkarna tycker jag.

Imorgon är det dags för läkarbesök och för att diskutera en tid för igångsättning. Jag hoppas dock på att det kommer igång av sig självt, går ju så mycket enklare och är mindre smärtfyllt. Men jag kan inte tänka mig att gå över tiden så det är nog lika bra att ställa sig in på induktion...

Vi har nu alla grejer vi behöver och framplockade dessutom. Vagnen kom förra veckan och jag är sååå nöjd över min takovagn!  Jag, som har varit med om att förlora ett barn, vet att sorgen inte ligger i grejerna, man blir inte mer ledsen av att möta dessa när man kommer hem om det skulle gå snett. Snarare tvärtom, skulle det gå dåligt skulle jag helst föda hemma och vara hemma första dygnet med familjen, skulle jag föda på sjukhus skulle jag ta med mig mitt barn hem första dygnet för att kunna skapa så mycket minnen som möjligt. Kanske låter konstigt för er andra men för mig känns det naturligt att även ha dessa funderingar i bakhuvudet, kan liksom inte låta bli att planera för alla hemska utgångar. Inte så att jag går och oroar mig, jag tror egentligen att allt ska gå bra och jag hoppas detta av hela mitt hjärta. Men om det inte skulle göra det vill jag vara förberedd.... Knäppt kanske men så tänker jag.

• UnderbaraPojke

En liten fundering kring när magen sjunker ...
    Jag är i v31+4 med första barnet och min mage har sjunkit markant !!! Alla jag pratar med säger att den har förflyttats neråt rejält.

Nu har jag även börjat få sammandragningar flera gånger per dag. Även håll om jag rör mig för mkt eller går i affären.

Är det vanligt att magen sjunker så tidigt ??
    Är risken att föda för tidigt större nu ??

*orolig*          

• conda

Min mage är nedsjunken, tror det beror på att jag är lite "förslappad" i ligament och hud sedan de andra gångerna. Sammandragningar har jag också flera gånger om dagen men tror det är normalt då jag hade det de andra gångerna också. Tror det är vanligare att ha mer sammandragningar när man är omföderska, även eftervärkar brukar dyka upp efter första barnet. Ska be om smärtstillande direkt efter förlossningen för eftervärkarna är värre än förlossningsvärkarna... =(

• fliisan01

Var hos BM idag och som jag redan visste så ligger lilltjejen på tvären! 
    Så hon har 3-4 veckor på sig att lägga sig rätt annars blir det vändningsförsök! Har lite små ångest nu måste jag erkänna. . . . 

• LillaGrynet

Tjejer: Ni som sökt grav.penning.. När fick ni svar? Jag ska enligt uträkning gå på grav.penning om den blir beviljad den 15 april och har inte fått svar ännu.. Börjar kännas lite stressande faktiskt! Annars om d inte blir beviljat måste jag ju få bli sjukskriven.. Skulle inte klara en dag på jobbet som det är nu med foglossning osv.

• gammelmamma
    conda skrev 2012-04-11 13:36:51 följande:
    Jag vill ha lustgas på förlossningen, sen har jag varje gång bett om lokalbedövning runt hålet men jag har aldrig hunnit få det. Ska be om att få det när jag är öppen fem cm för sen brukar det ta en kvart till bebisen är ute... =)

Eda skulle jag aldrig våga ta, tanken på en nål i ryggraden är läskigare än värkarna tycker jag.

Imorgon är det dags för läkarbesök och för att diskutera en tid för igångsättning. Jag hoppas dock på att det kommer igång av sig självt, går ju så mycket enklare och är mindre smärtfyllt. Men jag kan inte tänka mig att gå över tiden så det är nog lika bra att ställa sig in på induktion...

Vi har nu alla grejer vi behöver och framplockade dessutom. Vagnen kom förra veckan och jag är sååå nöjd över min takovagn!  Jag, som har varit med om att förlora ett barn, vet att sorgen inte ligger i grejerna, man blir inte mer ledsen av att möta dessa när man kommer hem om det skulle gå snett. Snarare tvärtom, skulle det gå dåligt skulle jag helst föda hemma och vara hemma första dygnet med familjen, skulle jag föda på sjukhus skulle jag ta med mig mitt barn hem första dygnet för att kunna skapa så mycket minnen som möjligt. Kanske låter konstigt för er andra men för mig känns det naturligt att även ha dessa funderingar i bakhuvudet, kan liksom inte låta bli att planera för alla hemska utgångar. Inte så att jag går och oroar mig, jag tror egentligen att allt ska gå bra och jag hoppas detta av hela mitt hjärta. Men om det inte skulle göra det vill jag vara förberedd.... Knäppt kanske men så tänker jag.
    Jag har tagit ryggbedövning två av mina fyra gånger, tycker inte det är någonting;) Konstigt vad olika det kan vara. Vill också säga att jag har blivit igångsatt två av fyra gånger och det har inte varit värre än de andra. Nu har ju jag haft turen att inget hemskt har hänt mig så jag har inga fruktansvärda minnen eller så. Jag är inte heller nåt rädd för nålar, sjukhus osv. Dt enda jag är rädd för är att behöva ligga kvar, jag hatar att sova borta utan familjen.
    Vi har också köpt en tacovagn, vi känner oss jättenöjda. Hoppas den är lika bra som vi tror. Jag är lite osäker på babyskyddet eftersom jag egentligen vill ha en med bas, men vi har sagt att vi köper en med bas om vi känner att vi saknar det.

Angående höfter: Jag har alltid ont i mina höfter och kan aldrig ligga på sidan men nu är det ju inte så mycket att välja på, en av anledningarna till att jag är uppe och går på nätterna.

Bebisen sjunker väl nu när huvudet åker ner men sen växer magen ytterligare uppåt tills det är ca 4 veckor kvar, då sjunker den igen, på ett annat sätt:) Om jag inte har fattat fel. 
    Jag fick förklarat för mig av en läkare på förlossningen i helgen att när man har fött flera barn och har foglossning sjunker de också ner lite tidigare. Det finns ju så gott om plats där då       
  • IdaElinLivia040611
    conda skrev 2012-04-11 13:47:53 följande:
    Min mage är nedsjunken, tror det beror på att jag är lite "förslappad" i ligament och hud sedan de andra gångerna. Sammandragningar har jag också flera gånger om dagen men tror det är normalt då jag hade det de andra gångerna också. Tror det är vanligare att ha mer sammandragningar när man är omföderska, även eftervärkar brukar dyka upp efter första barnet. Ska be om smärtstillande direkt efter förlossningen för eftervärkarna är värre än förlossningsvärkarna... =(
    Ja fy, eftervärkarna gör ju sjukt ont och dom sitter ju i ett tag. Visst inte ens att dom fanns så jag trodde att någonting var fel när jag fött andra. Men med lite alvedon så blir det bättre. Det var alltid som värst när man ammade.
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • gizmolarson

Fyrklöver81- där ska den va bara man kan slappna av så mycket mer eftersom det trycker så mycket när det är dags..