• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • emma78

Jag har sökt grav.peng men inte fått svar än! Jag jobbar min sista dag imorgon,så man kan ju lugnt säga att det brinner i knutarna!!Jag har iof sökt från och med måndag....jag pratade med dom igår och då var dom inte "färdiga"....nu kommer jag att gå hem iallafall,antingen som sjukskriven alt semester/ föräldraledig! Jag tänler inte jobba en dag till!!!Ska bli helt underbart!!Så imorgon kl 15 sitter jag med mina kollegor och äter en smarrig "Tack och adjö" fika:)))

• Aikotakara

Har varit på extrakoll hos BM idag.. Mitt blodtryck var då bättre än förra veckan, 130/80 tyckte jag hon sa. Men sen hade jag ännu mer höjda proteinvärden i urinen :(

Jag har fått må så bra och så ska jag få protein i urinen sådär helt plötsligt. Vet inte om det kan ha lite med att göra att jag har ansträngt mig så mycket nu under en tvåveckors period då jag hade feber till och från och var tvungen att släpa mig ut med hundarna på promenader tex..
    Barnmorskan sa att jag hade protein "3", men på vilken skala vet jag inte.. Så det var då högre än sist.

Igår då jag kom hem ifrån jobbet så blev jag toksvullen under fötterna så jag fick lägga mig med dom högt i soffan så det försvann..Har även varit lite svullen i knävecken och fingrarna idag, så jag tog av mig ringen imorse som nu får dingla kring halsen.
    Är lite orolig för att dra på mig en havandeskapsförgiftning, men man kanske inte ska börja gå runt och oroa sig för mycket i onödan. Jag skulle iaf inte anstränga mig sa hon. Ska dit på ytterligare en koll på tisdag. Någon annan som har haft liknande?

• RocketQueen

Aikotokara: För några veckor sen så hade jag höjt blodtryck, fortfarande inom godkända gränser men högt för att vara jag. Då hade jag dessutom svullnat väldigt mycket på kort tid och hade spår av proteiner. Veckan efter hade blodtrycket höjts ytterligare.
    Sen blev jag sjukskriven (av andra anledningar) och började ta det väldigt mycket lugnare och nu förra veckan så hade blodtrycket sänkts igen. Svullen är jag fortfarande men det har slutat att öka så att säga, det är ganska stabilt nu. Så för mig blev det bättre av vila och mindre stress. Men jag måste fortfarande kollas iaf en gång i veckan.

• gammelmamma

Min dotter hade havandeskapsförgiftning och började med lite förhöjtblodtryck sen gick det snabbt så var observant!

• LillaGrynet

Fyrklöver 81: Jobbar som personlig assistent.. Så borde inte vara några problem rent jobb mässigt.

Dock ringde jag dit idag o mitt ärende hade inte behandlats av nån anledning utan kommit åt sidan.. Men hon jag prata med skulle skicka vidare till en handläggare å lovade mig besked inom 2! Arbetsdagar..

Nån timma efter jag pratat med kundtjänst på FK så ringde min handläggare som jag har pga sjukskrivningen och hon hade också ringt till dem som har hand om grav.penningen o kollat vad som händer i mitt ärende.. Så nu borde dem ju få fart på det.. Det roliga är ju att ingen av oss visste att den andra ringt:) Men min kontakt/handläggare trodde mitt ärende hade hamnat i special fall pga att jag är sjukskriven nu och det är osäkert om jag borde ha grav.penning eller sjukskrivning! Gaah hur ska jag veta det då?! Hade ju hoppats på att grav.penningen bara skulle gå in automatiskt... Men egentligen kanske det är sjukskriven jag ska va för jag har ju inte blivit bättre trots att jag sa det till handläggaren.. För då slipper jag gå till läkaren igen osv. Är ju 3 v väntetid dit.. Krångel krångel!! Trodde det va "samma" sak ss o gp. Vet ni om det skiljer sig nåt rent pengamässigt på sjukskrivning o grav.penning?

• Havsjungfrun

Har varit på TUL idag. Allt såg jättebra ut och läkaren skattade att bebisen väger 1900 g. nu och 2000 g. var normalt så det var helt inom felmarginalen. Hjärta, lungor, magsäck och urinblåsa såg bra ut. Bebisen vinkade med ena handen. Min kompis Anna och jag hade mysdag så hon var med och fick se bebisen. Då hon inte har några egna barn ännu var hon mycket förundrad. Vet fortfarande inte könet och läkaren sa att om jag kunnat lista ut det så hade hon blivit imponerad då hon inte heller visste, inte tittat efter i och för sig. Bebisen låg med huvudet uppåt på min vänstra sida av magen, ryggen och rumpan nedåt och fötterna uppåt på min högra sida av magen.

• fyrklöver81

Är det ngn mer än jag som har lite viktnoja , jag har väldigt god aptit har jag även när jag inte är gravid, men ändå lite mer nu och så har jag foglossning och gått upp ca 10kilo nu i v.29.

Min önskan var / är att gå upp 12kilo, vilket självklart inte kommer fungera.

Jaja bara tänkte om jag är ensam....

Nu ska jag ta en stor kvällsmacka med fil och musli till =) <3 

• gammelmamma
    LillaGrynet skrev 2012-04-11 19:02:59 följande:
    Fyrklöver 81: Jobbar som personlig assistent.. Så borde inte vara några problem rent jobb mässigt.

Dock ringde jag dit idag o mitt ärende hade inte behandlats av nån anledning utan kommit åt sidan.. Men hon jag prata med skulle skicka vidare till en handläggare å lovade mig besked inom 2! Arbetsdagar..

Nån timma efter jag pratat med kundtjänst på FK så ringde min handläggare som jag har pga sjukskrivningen och hon hade också ringt till dem som har hand om grav.penningen o kollat vad som händer i mitt ärende.. Så nu borde dem ju få fart på det.. Det roliga är ju att ingen av oss visste att den andra ringt:) Men min kontakt/handläggare trodde mitt ärende hade hamnat i special fall pga att jag är sjukskriven nu och det är osäkert om jag borde ha grav.penning eller sjukskrivning! Gaah hur ska jag veta det då?! Hade ju hoppats på att grav.penningen bara skulle gå in automatiskt... Men egentligen kanske det är sjukskriven jag ska va för jag har ju inte blivit bättre trots att jag sa det till handläggaren.. För då slipper jag gå till läkaren igen osv. Är ju 3 v väntetid dit.. Krångel krångel!! Trodde det va "samma" sak ss o gp. Vet ni om det skiljer sig nåt rent pengamässigt på sjukskrivning o grav.penning?
    Du får vara sjukskriven fram till dagen innan bf medan gravpeng är fram till 11 dagar innan bf. Dessutom är det ganska vanligt att man får 10% lön från arbetsgivaren vid sj skrivning, det får du inte om du har grav. peng. Sen beror det på hur länge du har varit sjuksriven. Jag tror att man bara kan vara sjukskriven max 6 månader utan att det måste till åtgärder. Så var det min förra graviditet. JAg fick besked i dag att min sjukskrivning rullar på fram till dagen före beräknad förlossning. Måste tillägga att jag har en helt fantastisk handläggare på fk.
  • snuppis
    fyrklöver81 skrev 2012-04-11 20:01:16 följande:
    Är det ngn mer än jag som har lite viktnoja , jag har väldigt god aptit har jag även när jag inte är gravid, men ändå lite mer nu och så har jag foglossning och gått upp ca 10kilo nu i v.29.

Min önskan var / är att gå upp 12kilo, vilket självklart inte kommer fungera.

Jaja bara tänkte om jag är ensam....

Nu ska jag ta en stor kvällsmacka med fil och musli till =) <3 
    jag vågar inte ställa mig på vägen!!! Hörde att golvet i duschkabinen knakade när jag duscha ha ha..nää jag är också gott nu, annars kan jag vara stenhård om jag verkligen vill =( men nu är det precis som att jag tänker. "nu är jag gravid då får man moffa!!" inte bra inte bra
  • Emma Stark
    LillaGrynet skrev 2012-04-11 14:26:24 följande:
    Tjejer: Ni som sökt grav.penning.. När fick ni svar? Jag ska enligt uträkning gå på grav.penning om den blir beviljad den 15 april och har inte fått svar ännu.. Börjar kännas lite stressande faktiskt! Annars om d inte blir beviljat måste jag ju få bli sjukskriven.. Skulle inte klara en dag på jobbet som det är nu med foglossning osv.
    Jag har sökt graviditetspenning... Om den blir beviljad får jag från och med 17 april... Jag har ringt och tjatat på dem och idag sa de att någon ringer mig i denna veckan och berättar hur det gått... Så ring till dem och kolla!