• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • UnderbaraPojke
    Dancia skrev 2012-04-14 11:44:51 följande:
    Jag är bara i vecka 30 så jag väntar ett par veckor till innan jag packar. Men listan är färdig :). Ska även börja skriva förlossningsbrevet snart tänkte jag :).
    Jag har fött 2 gånger i Helsingborg och varit missnöjd med en del saker. Nu när de inte längre har någon egenvårdsavdelning känns det ännu sämre eftersom det då är en väldigt liten chans att pappan kan stanna över. Jag har ett par vänner som fött i Halmstad och är mycket nöjdare så jag tror det är ett bra val att välja Halmstad :). Jag hade absolut valt Halmstad om det inte vore för att det är ännu längre dit, över en timmes bilfärd o h jag vill intr sitta längre tid i bilen än absolut nödvändigt när jag har värkar så det får tyvärr bli Helsingborg igen.
    Var är du ifrån ?
    Jag har 30 minuter till Helsingborg och ca 50 min till Halmstad OM man håller hastigheterna =)
    Har nära vänner som födde i HBG i september och pappan fick åka hem när klockan slog 22:00!! Plus att hon fick dela rum med en annan mamma som BARA suckade och stånkade varje gång min väns bebis skrek. ... hennes var så klart tyst hela tiden !!

Hinner jag så tänker jag absolut ta Halmstad.
  • UnderbaraPojke
    Elvis Mamma skrev 2012-04-14 11:52:34 följande:
    Funderar på detta med att välja BB, har man rätt att åka till ett annat län? Bor i Dalarna å har tio minuter till förlossningen men vet att det alltid är skriverier i tidningarna varje sommar om hur fullbelagt det är på förlossningen här då det är en väldigt stor del turister som också föder här, speciellt i juni, juli, till å med hört om kvinnor som tvingats ligga i korridoren så jag funderar helt enkelt på om man ska välja ett annat landsting om tid finns men har man rätt att göra så är frågan?
    Enligt min barnmorska och andra jag pratat med så om du väljer ett annat landsting så måste ditt landsting betala ganska mycket pengar för att du väljer att föda någon annanstans och att servicen på det "nya" landstinget blir betydligt bättre för er del pga detta. Och vem vill inte ha lite extra service?

Men du har rätt att välja vilket du vill. Bara att ringa när det är dags =)
  • emersson75
    conda skrev 2012-04-14 10:38:42 följande:
    Åhh vad jag börjar längta efter att köra barnvagn igen =), höjde upp spjälsängen igår (den har stått i vårt sovrum ett år eller så eftersom det inte blivit av att vi plockat undan den efter sonen) och insåg för första gången att snart har vi en liten knodd till som ska ligga där.

Bebisen sparkar mycket, skönt tycker jag. Hinner aldrig vara orolig för att den inte lever men börjar fundera på om sparkarna är "normala". Ibland sparkar den extremt fort, ungefär som om den hade ryckningar i hela kroppen, är det någon annan som känt så? Den lär nog bli bra i kickboxning när den blir äldre om den fortsätter i samma tempo...
    Precis så har jag oxå känt, alltså som om den har ryckningar av nåt slag, har faktiskt oxå undrat om det är normalt ;) Nån som vet? :)
  • Polarlantis

Här är en till med bebis i magen som har värsta ryckningarna ibland! Vi kan nog säga att det är normalt med tanke på hur många här osm har lika Glad

Ni som skriver om tryck nedåt...kan ni beskriva det? Vet inte om det är det jag känner iband eller om det bara är hög belastning från magen som känns i underlivet...Tycker den lille där inne byter ställning lite från och till men mest ligger den fötterna under höger revben... 

• Havsjungfrun
    emersson75 skrev 2012-04-14 12:56:02 följande:
    Det måste ju vara normalt för det verkar ju som många här känner samma sak :)
    Så har jag också ibland. Man kan nästan tro att den har ett anfall inne i magen.
  • Ensortsmamma

Ni tror inte att de är hicka era bebisar har? För min bebis har nämligen såna " ryckningar" flera ggr om dagen, passade på att fråga min bm (då bebisen höll på så en gång när jag var där) och fick till svar att den har hicka :)

• Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-14 12:09:12 följande:
    Var är du ifrån ?

Jag har 30 minuter till Helsingborg och ca 50 min till Halmstad OM man håller hastigheterna =)

Har nära vänner som födde i HBG i september och pappan fick åka hem när klockan slog 22:00!! Plus att hon fick dela rum med en annan mamma som BARA suckade och stånkade varje gång min väns bebis skrek. ... hennes var så klart tyst hela tiden !!

Hinner jag så tänker jag absolut ta Halmstad.

Jag bor i Skånes fagerhult som tillhör Örkelljunga om du vet var det ligger? Var bor du? Men fy, jag hade blivit tosig om de hade skickat hem min man på det viset. Han ska kunna sitta på en stol bredvid sin fru/tjej och sitt nyfödda barn hur länge han vill även om han inte kan få sovplats. Man får aldrig den stunden åter.
  • PojkarnasMamma85
    Polarlantis skrev 2012-04-14 13:30:46 följande:
    Här är en till med bebis i magen som har värsta ryckningarna ibland! Vi kan nog säga att det är normalt med tanke på hur många här osm har lika Glad

Ni som skriver om tryck nedåt...kan ni beskriva det? Vet inte om det är det jag känner iband eller om det bara är hög belastning från magen som känns i underlivet...Tycker den lille där inne byter ställning lite från och till men mest ligger den fötterna under höger revben... 
    När jag känner tryck så känns det mest som att magen längst ner är väldigt tung och "trillar" ner typ. Svårt att förklara, men känns som att bebisen trycker neråt på något sätt.
  • Lina007
    conda skrev 2012-04-14 10:40:01 följande:
    Lina: Du har inga gamla ingångna gympadojor någon storlek för stor? Själv ska jag köpa ett par plattfotade ballerina skor när det blir lite varmare.

Nej jag har ju inte det. :-S De enda gympadojor jag har är mina träningsskor jag införskaffade i somras, så de har jag inte hunnit gå in ännu men det är de jag får pressa ner fötterna i nu för att inte behöva gå i strumpor utomhus. :-P
    Havsjungfrun skrev 2012-04-14 11:20:52 följande:
    Jag antar att du redan använder stödstumpor för det är faktiskt riktigt skönt. Finns en kylande créme på Body shop också som kan rekommenderas.Nix, men har listan klar. Ska på hotellövernattning med maken om två veckor och då kommer jag att packa med mig BB-väskan för säkerhets skull. Här skriver man inget förlossningsbrev l

ngre utan bm skriver in önskningarna i journalen så kan de läsa det på fl redan innan man kommer in. När jag frågade om det igår så sa hon att vi skulle skriva in det i v.38. Alldeles försent tyckte jag eftersom jag födde sonen v. 35+4, så nu ska vi ta det om två veckor.Har bara fått provsvarspapprena från inskrivningen + Rh-lappen. Resten ligger digitalt.

Monterade barnvagnen igår efter att ha tvättat alla delar, känns lite overkligt att det snart är dags att köra runt på en bebis i den      

Ja stödstrumpor införskaffade jag för några veckor sen.

Fick några undrande blickar när jag idag gick in i de skoaffärer vi har i köpcentret här och frågade om de hade några uggs undanstoppade på lager. De måste ha tyckt jag var galen som frågade om det nu när alla börjar införskaffa nya egna vårskor. :-P Trodde dock att någon av de ställen jag besökte skulle rea ut vinterskorna och att jag kanske skulle hitta ett par där, men icke.

Sambon tyckte dock att skoskydd direkt på fötterna lät som en hemskt bra idé, tur att det kan roa någon. ;P
    Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com