• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    Ensortsmamma skrev 2012-04-15 14:44:58 följande:
    Uscha, snart kommer de massa tjejer hit, det ska planeras för möhippa. Jag mår bara kasst, imorgon kl 09 ska ja va på sjukhuset och få en bedömning om inläggning. Mår så psykiskt dåligt just nu, vill bara att alla datum ska passera så att vi kan få bli en normal familj igen. Får inte sova, ångestattackerna är täta maten får inte stanna i magen och jag har gått ner två kilo :(
    Vill inte gnälla och är inte en sån person som gör det, men just nu är de mycket!
    Ush stackars dig...det är inte konstigt att du mår dåligt ju med allt du har gått igenom...men snart har du förhoppningsvis en frisk liten bebis i din famn som gör att du mår bättre....du kommer ju aldrig glömma din första men kanske kan du gå vidare iaf och känna lycka igen.

Det är inte alls kul att må riktigt dåligt jag har oxå gjort det flera ggr i mitt liv pga uppväxtproblem osv och ibland känns det verkligen riktigt motigt och illa. Men som tur är går det ju oftast över efter ett tag....

Hoppas att du mår bättre snart iaf! Kram
  • Bumman79
    Pepita skrev 2012-04-15 19:07:52 följande:
    Ni som varit till ullared och köpt saker till bebisen och till er själva. Vad har ni köpt? och minns ni vad saker och ting kostade?

Svärföräldrarna ska dit och vi ska lägga in en beställning. Men vet inte riktigt vad som kan vara bra att beställa.

Nu börjar det dra ihop sig för oss alla. snart börjar de första bebisarna titta ut :) 

Hur många av er jobbar fortfarande? jag tycker det börjar bli tungt nu. Hur känner ni? När ska ni gå? Och hur gör ni då? sjukskrivning/ föräldradagar/semester?

Jag jobbar på förskola och många av arbetsuppgifterna innebär lyft och sitta på golvet. Inte så enkelt att ta sig upp längre..hehe.        
    Jag jobbar fortfarande (går in i v 32 imorrn) men känner att det är stressigt slitigt å tungt nu. Fick bara igenom 25% gravidpenning så jag måste jobba 75%. Tror att jag har åkt på foglossning för jag har ont på flera ställen av kroppen.
    Funderar på om jag ska kämpa på eller gå å snacka med en läkare för att se varför jag har så ont eller det kanske är normalt att ha det så...
  • Dancia
    stjärnfrukt skrev 2012-04-15 21:52:40 följande:
    Sen får vi ju tänka på att det var skottår i år, om det inte hade varit det så hade vi väl haft bf en dag tidigare i juni..eller tänker jag fel?  

Dancia: Hyperemesis, så hette det ja, fy din stackare, men denna gång mår du väl väldigt mkt bättre, eller har du hållt god min? Eller jag som missat en del...hehe. 

Jag tror snarare att vi hade haft BF en dag senare i Juni om det inte hade varit skottår :). Men skottåret har ju som du säger påverkat datumet :). Hoppas jag tänker rätt nu :).

Jag spyr inte alls lika mycket denna gången som med första, men jag gjorde det de 14 första veckorna. Nu kan jag äta i princip som vanligt tack vare lergigan och går till och med upp i vikt :). Jag mår helatiden illa, men det är sällan jag känner mig kräkfärdig nu längre vilket jag är tacksam för. Jag upplever dock denna graviditeten lite jobbigare med den svåra foglossningen och smärtsamma förvärkar som kommer väldigt ofta. Är alltså ganska låst här hemma och kan inte göra mycket. Nu t.ex. kan jag inte sova för att jag har kraftig molande värk och hårda sammandragningar som kommer med inte mer än 5 min mellanrum .

Jag är egentligen inte gjord för att vara gravidkänns det som :). Därför känns det skönt att detta är tredje barnet vilket vi är väldigt nöjda med så efter denna ska min man sterilisera sig :).

Längtar nu väldigt mycket efter förlossningen. Dels för att smärtan då äntligen har en mening och gör nytta, och framför allt för att man äntligen får sin belöning efter allt slit :).
  • Dancia
    gammelmamma skrev 2012-04-15 23:09:33 följande:
    Däremot har inte vattnet gått av sig själv nån gång på varken mig eller min mamma, undrar om det kan vara ärftligt.

Jag tror faktiskt att det är lite ärftligt :). Min mamma födde 2 barn vaginalt och vattnet gick inte av sig själv någon gång. Andra gången kom hon in till förlossningen fullt öppen och fosterhinnan hängde ut som en stor bubbla före barnets huvud så när Bm tog hål på fosterhinnan kom min syster ut i en enda krystvärk :).

Jag har också fött två barn och Bm har fått ta vattnet på mig båda gångerna. Så jag tror att det är lite ärftligt hur starka fosterhinnor man har. Därför förväntar jag mig att förlossningen ska starta med värkar även denna gång.
  • zenoble

V.34 idag, yey det går framåt! Är såå nyfiken på den lilla nu och när den har tänkt titta ut, och om förlossningen ska starta med värkar även denna gång. Kan knappt bärga mig :)

• PojkarnasMamma85

Jag är lite rädd för att vattnet ska gå denna gången. Sist började det med värkar och bm fick ta hål på fosterhinnan när sonens hjärtljud sjönk och de var tvungna att sätta en elektrod på hans huvud.

Funderar på när det är dags att köpa blöjor och apoteksgrejer till bebisen...även amningsgrejer typ inlägg och sånt. Borde det räcka att göra det i typ vecka 36-37 (35+0 eller 36+0) eller är det för sent?

• PojkarnasMamma85

Nu börjar det bli jobbigt rent psykiskt att vara gravid, har varit på dåligt humör i flera dagar. Jag hoppas bara att det är hormonerna som ställer till det och att det inte är ett tecken på en depression. Är livrädd för att bli deprimerad även denna gången!

Känns jobbigt när jag inte har något direkt planerat att göra, men samtidigt behöver kroppen vila känner jag. Behöver få vara ensam och bara ta det lugnt, men samtidigt kryper det i mig när jag gör det. Aja, det ordnar sig! "Bara" 53 dagar kvar, eller lite fler om jag måste gå över.

• Lina007

Sonen kom på BF i dec 2008, dock gick vattnet inne på förlossningen efter att BM tagit hål på hinnorna.

Denna gång vet jag inte alls vad jag ska tro, om hon kommer på utsatt eller inte. :-P Eftersom vi trodde att vi var stensäkra på när vi blivit gravida denna gång, men likt förbannat blev framflyttad från ungefär v 6 till v 9 på vul, så tror jag snarare att lilla fröken kommer ligga kvar i magen minst tre dagar efter BF. :-P Och med den inställningen får hon gärna komma tidigare

Inte nog med att man känner sig som en fet vattenballong med all denna vätska i kroppen, nu har jag åkt på historiens förkylning också så om det inte varit nog svårt att sova om nätterna hittills så blir det minimalt med sömn nu.

Vaknade i natt av att mina ben var dyblöta!! Vet inte alls om det beror på att vätska börjat sippra ut eller att jag svettades, men vidare mysigt att upptäcka det var det då inte. :-P

Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com
  • conda

Usch och blä, nu ligger alla insulinvärden alldeles för högt. Har inte ätit bröd på flera veckor, inget sött och inget fett. Ändå strular det. Har ringt spec.mödra idag och de hör av sig i eftermiddag. Har inte tid att läggas in så jag hoppas det inte blir något sådant. Känner mig i alla fall som en kanin, grönt och knäcke varje dag...

Annars går det bra, missade förra kontrollen naturligtvis så jag måste ringa om en ny idag. Levde i tron om att förra tisdagen var måndag förra veckan, kom inte på det förrens på kvällen. Förvirrad är bara förnamnet... =)