• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Tre Flickor
    Elvis Mamma skrev 2012-04-16 21:34:07 följande:
    Tre Flickor: Tror inte du behöver oroa dig, jag har gått upp 1 kg totalt nu i v.31, är normalviktig sedan innan å väger 55kg, 167 lång. Förra graviditeten gick jag upp 15 kg men enligt min barnmorska är det ingen fara så länge magen växer å så länge man äter normalt och mår bra. Alla graviditeter är olika helt enkelt men bebisen tar de den behöver men du kanske kan få göra ett TUL om du är orolig?

Tack vad skönt att höra att jag inte är ensam om att inte gå upp så mycket i vikt. Jag äter väldigt mycket och mest hela tiden känns det som (har inte varit hungrig på månader). Alla värden ligger bra och SF måttet ligger precis på normalkurvan. Jag har frågat om TUL men så länge SF måttet följer kurvan så finns det inget behov av TUL enligt BM och jag antar att hon har rätt. Det är nog bara jag som har hjärnspöken.
  • Elvis Mamma

Tre Flickor: Då behöver du nog inte oroa dig alls, då tyder ju allt på att bebisen växer som den ska å äter du mycket så är det ju jätte bra men jag vet hur det är, det är så enkelt att oroa sig för både de ena å de andra

• Emma Stark

Äsch :) Tänk på att bebisen väger 2 kg, extra blod 1 kg, moderkaka 1 kg(?) fostervatten 2 kg etc. etc. Det är ju inte 10 kilo fett ni samlat på er :)

• Tre Flickor
    Elvis Mamma skrev 2012-04-16 21:44:58 följande:
    Tre Flickor: Då behöver du nog inte oroa dig alls, då tyder ju allt på att bebisen växer som den ska å äter du mycket så är det ju jätte bra men jag vet hur det är, det är så enkelt att oroa sig för både de ena å de andra
    Tack, nej jag kanske inte behöver göra det Glad
    Tror dock att omgivningens reaktioner spelar in också. Jag får hela tiden frågan hur mycket jag gått upp i vikt, om magen inte är mindre denna gång osv. Ibland känner jag mig nästan anklagad för att jag inte går upp i vikt som det är "brukligt". Vecka 34 nu så snart hoppas jag slippa alla frågor och hjärnspöken. Förhoppningsvis mår bebis bra och tar det hon behöver och vill ha. 
  • gizmolarson

Tre flickor- du behöver som sagt nog inte oroa dig, bebis tar ju först det h•n behöver sen får du resten

• MissFörstånd

Aikotakara - håller med övriga, ring till förlossningen!!

V 32+1 varit på tul idag. Bebisen väger ca 2100 g och beräknas väga 3500 vid fullgången tid. Ligger på +5% nu. Huvudet är neråt, sa inget om det var fixerat eller så. Läkaren berättade att om man gjort snitt med första barnet är det ändå 80% chans för att man kan ha en vaginal förlossning efteråt, rätt bra siffror!

• Pepita
    Ginny skrev 2012-04-16 14:02:29 följande:
    Jag var på GeKås för några veckor sedan och köpte bl.a. detta till bebisen. (Ungefär-priser.)
    Badbalja med badstol och termometer (140)
    Nappflaska MAM (kan den ha hetat så?) (50)
    1 Pyjamas (60)
    Två ombyten kläder i stl. 50 + kofta och strumpor (250)
    Tjock filt (80)
    1 set påslakan+örngott, 2 lakan och 1 plastad frotté (160+70)
    Täcken och kuddar till säng och vagn (160)
    Och förstås förbrukningsvaror som tvättlappar och våtservetter, salva och liknande...
    Tack Ginny! Tycker det är så svårt att veta vad man ska beställa utav svärföräldrarna men nu fick jag en hel del tips :)
  • Pepita
    Zvartaliljan skrev 2012-04-16 15:09:55 följande:

Jag var där i helgen och köpte förbrukningsprylar till bebisen som tvättlappar, olja, salvor o.s.v Kuddar och täcken till vagga och vagn. Nappar, snuttefiltar och napphållare. Finns ju massor där, men hade mycket innan. Till mig blev det höga trosor och flera onepiece. Ska snittas o då finns nog inget värre än byxor så onepiece är vad jag kommer bo i veckorna efter snittet!

Vad är det för salvor du köpt? och hur ser snuttefilten ut? Är det en sån med ett djur huvud i mitten?

När var det du skulle snittas? för visst hade du fått datum?

Tack för alla tips på vad som finns :)     
  • Pepita
    lycka 4 skrev 2012-04-16 18:22:43 följande:
    Ho ho tjejer !!

Varit hos bm idag
    Allt såg bra ut å magen växer så att det knakar .
    Skulle få läkarbesök v 32 men eftersom vi ska flytta upp till stockholm i juni så måste jag ringa huddinge i morgon å ev måste jag åka dit upp suck !

Vikt upp 7 kilo ( känns inte alls bra )
    Sf mått 27
    hjärtslag 136
    järn 119 å socker 4,8

Lill fisen låg med huvudet på vänster sida , kändes jätte tydligt.

Ska försöka få till en bild i kväll
    Skönt att allt såg bra ut :) Vilken vecka är du i nu? Ska du flytta till Huddinge?
  • lycka 4
    Pepita skrev 2012-04-17 07:07:56 följande:
    Skönt att allt såg bra ut :) Vilken vecka är du i nu? Ska du flytta till Huddinge?

Jag går in i v 30 i morgon. Jag flyttar till Hagsätra 1 Juni =)

Jag har gjort två snitt där så det känns skönt att komma tillbaka till ett sjukhus man känner till =)