• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    zenoble skrev 2012-04-23 15:46:54 följande:
    Det står ju det i länken, att instrumentbrädan fram ger ett bättre skydd vid ev. krock än vad ryggstödet gör. Sen att man kan lättare se vad barnet gör om den sitter brevid än om man ska kolla i spegeln bak
    Fast om du kollar i backspegeln så tar du inte ögonen från vägen på samma sätt som man gör om man kollar ner på passagerarsätet i framsätet...

Ett babyskydd ska inte heller ha stöd av sätet framför eller instrumentbrädan som jag lärt mig, och även vissa bilbarnstolar ska enbart ha stöd av stödben och underförankringsremmar.

Nej, för oss blir det mitten bak trots att det kommer bli knöl och bök för oss med tre barn varav två bakåtvända...
  • LillaGrynet

Vi kommer ha bebis fram och killarna bak på varsin bältesstol:) Jag anser om jag har bebis bak med spegel att det tar min uppmärksamhet från vägen mer än om jag har henne i framsätet o kikar till henne där med jämna mellanrum.. Hade pojken bak när han var bebis ett tag men blev super stressad utav det och kolla i spegeln å när han börja grina behöva stanna o helst om man körde på en motorväg eller liknande å det inte är så lätt å stanna.. Nä tacka jag framsätet så jag kan ge nappen om det behövs:-F

• Annelie81

LillSnurr82- tyvärr har inga krämer hjälpt mig alls förutom xylocain ( en större tub med lila text, inte den mot insektsbett) mot smärtan! I den asken får man med en tratt så man enkelt kan spruta in salva och inte bara bre på utanpå....så salvor nä...operation ja....

• Polarlantis

Intressant diskussion jag startade om vart bäbisen ska sitta i bilen Glad Vi som inte har mittensäte utan två fristående stolar bak har inte så mkt att välja på, blir höger eller vänster bak helt enkelt. Tyvärr ställer det till min plan om att slippa hålla på att fälla ihop vagnen, den går nämligen att köra rätt in i bilen om man har båda sätena nedfällda där bak... Jaja, blir vi rika eller jag får spader på att ha ungen i baksätet så kan vi ju koppla ur airbagen då. Tills dess kör vi med den bak. Är så van att hålla koll på doggsen i backspegeln så en till att spana in medan man kör ska väl gå bra...får hoppas på en snäll liten bilåkare!

• Dancia

Att mitten bak är den säkraste platsen är det ingen tvekan om. Den har mest marginal till dörrar och fönster varifrån smällen kommer. Det gäller så klart att man har en bilstol som är gjord för att kunna sitta där, dvs ett babyskydd med bälte eller bas, eller en bakåtvänd bilbarnstol med stödben. Kör man där det finns risk för älg och man krockar med en älg så är passagerarplatsen fram precis som Zvartaliljan säger livsfarlig eftersom älgen är hög och tung och kan åka rakt in i bilen fram.

Det här med barnens plats i bilen är något jag ältat för mig själv om och om igen nu när vi ska få en till. Helst vill jag ha bebisen bak med de andra barnen, men min rygg kommer tyvärr inte alls klara av att böja mig över för att bälta i mitten, lyfta in och ut o.s.v. och jag kan ändå inte ha alla tre barnen på den säkraste platsen så nu har jag valt att köra på det som blir smidigast. Min dotter 2,5 har nu i helgen bytt plats från mitten bak till bakom passagerarsätet och tagit över storebrors tho-way eftersom hennes maxi cosi mobi började bli lite trång. Storebror 4år har i samma veva bytt till en bältesstol och sitter bakom föraren. Imorgon ska airbagen kopplas ur eftersom det är tänkt att bebis ska sitta fram. På så sätt blir alla barn lättåtkomliga att bälta o.s.v. och det ska bli skönt att ha bättre uppsikt över bebisen denna gången, även om det inte känns lika säkert att ha henne fram som bak.

• Lina007
    Annelie81 skrev 2012-04-23 16:10:40 följande:
    LillSnurr82- tyvärr har inga krämer hjälpt mig alls förutom xylocain ( en större tub med lila text, inte den mot insektsbett) mot smärtan! I den asken får man med en tratt så man enkelt kan spruta in salva och inte bara bre på utanpå....så salvor nä...operation ja....

Skulle också behöva tips på vad använda härnäst då jag tror att jag gått igenom hela deras sortiment och det känns så ändlöst...

Jag blev remitterad till sjukhuset och göra en rektoskopi några månader efter sonens födsel och fy fan säger jag bara. Det vill jag aldrig mer uppleva, gjorde så grymt ont och jag kände mig sååå förnedrad! Sen att gå därifrån utan att de ville göra någonting åt dem dels pga min ålder och "biverkningarna", efter att ha gått igenom den undersökningen var nästan värst. Fick två salvor utskrivna då men kommer inte alls ihåg vad de hette.
    Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com
  • LillSnurr82

Annelie: okej tack! Då får jag försöka stå ut tills jag får operation.

• Zvartaliljan

Jag kommer också ha bebis fram av samma anledning som dig Dancia. Jag får inte lyfta tungt och med min rygg får jag absolut inte sträcka mig in på det sättet. Jag skulle såklart helst ha den minsta mitten bak men som du säger, ibland går det ju inte. Är pappan med kan bebis få sitt där, annars blir det fram. Även för att storasyster ju sitter bak o hon är autistisk o jag litar inte riktigt på vad hon gör med bebisen när jag kör så jag skulle bli hypernervös av bara det o kolla i backspegeln precis hela tiden...så här hamnar storasyster vänster bak, lillebror mitten bak och bebis fram...vi har dok en bil med helt borttagen airbag så jag behöver inte oroa mig för den iaf.

• zenoble
    Sweet life skrev 2012-04-23 15:59:34 följande:
    Fast om du kollar i backspegeln så tar du inte ögonen från vägen på samma sätt som man gör om man kollar ner på passagerarsätet i framsätet...

Ett babyskydd ska inte heller ha stöd av sätet framför eller instrumentbrädan som jag lärt mig, och även vissa bilbarnstolar ska enbart ha stöd av stödben och underförankringsremmar.

Nej, för oss blir det mitten bak trots att det kommer bli knöl och bök för oss med tre barn varav två bakåtvända...
    menade den spegeln som man fäster i nackstödet bak, i backspegeln ser iaf inte jag bilstolarna :) jag går efter vad de säger på babyproffsen men det är som sagt individuellt och om man kan ta bort sin airbag såklart.. och man vet ju faktiskt inte heller vad för typ av krock som man råkar ut för som ni säger, kan ju lika gärna vara bäst höger bak om det blir en sidokrock. Så man kan ju aldrig veta vad som är säkrast.. =)
  • Zvartaliljan
    zenoble skrev 2012-04-23 16:56:15 följande:
    menade den spegeln som man fäster i nackstödet bak, i backspegeln ser iaf inte jag bilstolarna :) jag går efter vad de säger på babyproffsen men det är som sagt individuellt och om man kan ta bort sin airbag såklart.. och man vet ju faktiskt inte heller vad för typ av krock som man råkar ut för som ni säger, kan ju lika gärna vara bäst höger bak om det blir en sidokrock. Så man kan ju aldrig veta vad som är säkrast.. =)

Den man sätter i nackstödet bak sätter man ju så man ser den genom backspegeln. Man böjer sig ju absolut inte bakåt för att titta i den. Jag har en sån och den är toppen, man ser bebis tydligt och lika lätt som man skulle kolla i backspegeln på en bil bakom.