• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Bonanza
    pomola skrev 2011-10-25 10:49:04 följande:
    Jag kan bara tala utifrån vår dotter, som jag har erfarenhet ifrån. Hur ditt/dina barn beter sig vet jag inte och om det finns skäl till avvikelser.
    Hos oss har vi t ex alltid bestämda mattider, alla sitter med vid mattillfället och sitter kvar tills alla har ätit klart.
    När "den lilla" var för liten för att äta vår mat, satt hon med vid bordet ändå (i den mån hon var vaken) - även om det så var i babysittern. Vi skapade en rutin redan där.
    När hon var ett år, förväntades hon äta samtidigt som oss. Vi tillrättalade kanske måltiderna inledningsvis, så att det var sådan mat vi visste eller kunde misstänka att hon tyckte om. Eftersom våra luncher/ middagar är en lugn stund och relativt lång sittning åt hon någongång under stunden. Sen plockades maten undan. Och det är DÄR vi har varit konsekventa, man äter när mat serveras. Man äter inte stunden innan eller stunden efter. Vi har inte heller gett efter för "jag vill inte ha" och försökt truga med något annat. Man äter vad som serveras. Punkt.
    För att inte alla FLare ska ta en för allvarligt serveras naturligtvis annat om det är sådan mat som vi vet att hon absolut inte kan äta. Bruna bönor är ett sådant exempel. Vi tvingar henne inte heller att äta upp. Men man måste smaka.
    Det har inte funnits utrymme till daltande vid bordet.

Givetvis har det inte gått smärtfritt hela vägen. Hon är ju bara ett barn... Idag vet hon vad som gäller och vi har aldrig dispyter vid bordet.
    Så om er ettåring inte var hungrig under lunchen av någon anledning, så fick hon ingen mat förrän nästa måltid? Har jag uppfattat dig rätt?

Om det inte hände någon gång vill jag att du svarar på det som en hypotetisk fråga.  
  • OnlyZ
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:53:00 följande:
    Så om er ettåring inte var hungrig under lunchen av någon anledning, så fick hon ingen mat förrän nästa måltid? Har jag uppfattat dig rätt?

Om det inte hände någon gång vill jag att du svarar på det som en hypotetisk fråga.  
    Men har man inte ätit på 3-4 timmar så e man hungrig.. Därför ska man hålla på rutinerna så slipper man dessa problem. 
  • Petronella01
    Yavannie skrev 2011-10-25 10:49:22 följande:
    Är det möjligtvis så att du sitter och försöker kollra bort folk med argument a la "allt är relativt" eftersom du i själva verket inte har någon aning om hur det är att leva med barn?
  • Psyke

Ser inte motsättningen mellan "ska göras" och "hur gör man". Visst ska man borsta tänderna men hur kan man göra för att få barn att tycka att det är roligt.

• Rockan
    Jag kan bara tala utifrån vår dotter, som jag har erfarenhet ifrån. Hur ditt/dina barn beter sig vet jag inte och om det finns skäl till avvikelser.
    Hos oss har vi t ex alltid bestämda mattider, alla sitter med vid mattillfället och sitter kvar tills alla har ätit klart.
    När "den lilla" var för liten för att äta vår mat, satt hon med vid bordet ändå (i den mån hon var vaken) - även om det så var i babysittern. Vi skapade en rutin redan där.
    När hon var ett år, förväntades hon äta samtidigt som oss. Vi tillrättalade kanske måltiderna inledningsvis, så att det var sådan mat vi visste eller kunde misstänka att hon tyckte om. Eftersom våra luncher/ middagar är en lugn stund och relativt lång sittning åt hon någongång under stunden. Sen plockades maten undan. Och det är DÄR vi har varit konsekventa, man äter när mat serveras. Man äter inte stunden innan eller stunden efter. Vi har inte heller gett efter för "jag vill inte ha" och försökt truga med något annat. Man äter vad som serveras. Punkt.
    För att inte alla FLare ska ta en för allvarligt serveras naturligtvis annat om det är sådan mat som vi vet att hon absolut inte kan äta. Bruna bönor är ett sådant exempel. Vi tvingar henne inte heller att äta upp. Men man måste smaka.

Givetvis har det inte gått smärtfritt hela vägen. Hon är ju bara ett barn... Idag vet hon vad som gäller och vi har aldrig dispyter vid bordet.
    Om hon inte är hungrig när maten serveras då? Men blir det kort efter? Barns hungerkänslor funkar inte alltid som vuxna, min drygt 2,5-åring kan ibland äta ett rejält mellis och sen ändå vara hungrig en knapp timme senare, inte nekar jag henne mat då bara för att det är fel tid...
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 10:56:29 följande:
    Men har man inte ätit på 3-4 timmar så e man hungrig.. Därför ska man hålla på rutinerna så slipper man dessa problem. 
    Nej det är inte säkert man kommer undan de "problemen" på det sättet. Alla människor är inte likadana.
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:40:08 följande:
    Nu kom jag på ett bra exempel på riktigt, när jag fick några minuter på mig att tänka. 

En tvååring ligger i sin säng och vill ha en nattsmörgås. Mamman säger nej. Barnet säger: men jag är hungrig! Mamman säger nej. Barnet säger: men om jag är hungrig blir jag ju grinig. Mamman blir tyst. Barnet säger: Om jag är grinig bråkar vi på morgonen. Mamman inser att barnet har rätt och ger barnet en smörgås.

Bra argumenterat, av en tvååring.  
    Två invändningar:
    -En smörgås på kvällen har väldigt liten inverkan på hur man känner sig på morgonen om man inte har en väldigt kort nattsömn så du blev blåst.

-Hungrig är jättebra argument i normala fall men precis som du verkade tycka här, inte tillräckligt för just denna stund. Argumentet kräver dock inte mycket intellektuellt.
    De argumenten som läggs på är knappast resultat av analytisk förmåga utan snarare en upprepning av vad någon annan sagt i kombination med det egna minnet från tillfället.

Bra argument såtillvida att det uppnådde önskar resultat, dock inte bra.
  • Kalinka

Vet du, vi har också en 3,5-åring. Vi har haft precis samma tankar som er, och försökt införa ganska precis samma rutiner, men med vår dotter fungerar det faktiskt INTE. Oavsett vad vi försöker med, så sitter hon inte kvar vid bordet. De gånger vi försökt vara hårda, att hon SKA sitta kvar vid bordet, och INTE springa iväg och leka efter bara några minuter, så skriker hon och spjärnar emot. Det går inte att få henne att sitta kvar, om hon inte är tillräckligt motiverad.

Det kanske helt enkelt är så att barn ÄR olika? Det som fungerar bra på ett barn, fungerar inte alls på ett annat.

Föräldrarna till vår dotters "bästa kompis" på dagis har motsatt problem. Han sitter gärna kvar vid bordet länge, och äter snarare lite FÖR mycket.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-25 10:52:54 följande:
    När jag var liten så va det ingen som orkade sätta sig mot mig. Jag kände mig oälskad och bortglömd, alla andra barnen hade ju tider dom skulle vara hemma och föräldrar som såg till att läxorna blev gjorda osv. Att jag aldrig behövde städa mitt rum eller hjälpa till alls hemma har resulterat till att jag har stora svårigheter men just vardagssysslor! Allt som måste göras, tvätta, städa, betala räkningar, bada, laga mat, välja kläder själv osv. Det är svårt varje dag att behöva vara vuxen och ta ansvar för ingen har visat mig hur man gör och jag har aldrig fått in en rutin på saker och ting så att allt e bara jobbigt! Detta tänker jag inte låta mig son gå igenom.
    Jag beklagar verkligen att du hade det så, men det finns mellanting mellan att ignorera och försumma sina barn och att ständigt peka med hela handen, det hoppas jag du förstår.
  • pomola
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:53:00 följande:

Så var det, ja.
    Har du hört på maken så "rälig och elak" förälder man är?
    En utebliven lunch fick kompenseras med ett något utökat mellanmål.
    Hur tror du att barnen på dagis klarar sig de dagar de inte äter lunch? Det finns många som börjar vid ett år (dock ej vår dotter). Får de äta när de vill bara för att lunchen hoppades över? Får de alternativ? Knappast. De får vänta till "mellis" och överlever det.

Å andra sidan fick hon bröstet/ flaskan med regelbundna tidsintervall också. Hon fick aldrig snutta när hon ville, bara för att...
    dotter född -08
Svar på tråden Noll tolerans!