• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Kalinka
    OnlyZ skrev 2011-10-25 11:20:23 följande:
    Men jag förstår inte varför alla får för sig att vi har ett välbalanserat uppfostringssätt? Ska vi tala om alla saker som han har fri möjlighet till att själv välja oxå? Det va ju inte riktigt därför jag skriver men visst..

Allt detta är OM han vill. Annars gör jag det åt eller med honom.

Han får vara med och bestämma vad vi ska äta om dagarna. 
    Han får själv välja vad han vill göra när han kommer hem från dagis.
    Han får välja sina kläder själv (med visst rättelse efter väder)
    Han väljer tandborste själv och tandkräm.
    Om han vill vara med och laga mat får han själv välja vad han vill göra.
    Han får vara med att bestämma vad hans lillebror ska heta.
    Han får välja om han vill komma tidigare eller senare till dagis (eftersom båda kan lämna men det blir olika tider får han själv välja vilken tid han vill vara där)
    Han har själv valt att han vill gå på teater och fotboll
    Han får plocka sitt godis själv på lördagar.
    Osv osv osv osv  
    Det kanske beror på hur du skrivit i trådstarten, helt enkelt.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:15:19 följande:
    Tycker de inte tillförde något alls, men som svar på detta: kommunikation med barn ska alltid ske på deras nivå. Man tilltalar inte ett barn från ovan, eller om det över huvudet på det. Det är elementärt
    Två vitt skilda saker.

Hur menar du förresten med från ovan?
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 11:21:49 följande:
    Att vi INTE har ett välbalanserat uppfostringssätt ska det ju stå =P
    Saken är ju att din trådstart lätt kan tolkas som att du tror erat sätt fungerar på alla barn. "Gör man så här så blir det inte bråk", och så funkar det inte.
  • Petronella01
    pomola skrev 2011-10-25 11:01:22 följande:
    Så var det, ja.
    Har du hört på maken så "rälig och elak" förälder man är?
    En utebliven lunch fick kompenseras med ett något utökat mellanmål.
    Hur tror du att barnen på dagis klarar sig de dagar de inte äter lunch? Det finns många som börjar vid ett år (dock ej vår dotter). Får de äta när de vill bara för att lunchen hoppades över? Får de alternativ? Knappast. De får vänta till "mellis" och överlever det.

Å andra sidan fick hon bröstet/ flaskan med regelbundna tidsintervall också. Hon fick aldrig snutta när hon ville, bara för att...
    När min son gick på dagis och någon blev hungrig för att den ätit dålig lunch fick den naturligtvis något annat att äta. Var har du dina barn, arbetsläger?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:24:09 följande:
    Två vitt skilda saker.

Hur menar du förresten med från ovan?
    Gör uttrycket "von oben" det mer klart, eller måste jag förklara i detalj?
  • Kalinka
    TheCoopers skrev 2011-10-25 11:22:43 följande:
    Jag är nog också lite "old school" när det gäller uppfostran . I allafall när jag jämför med föräldrar i Sverige . Det är vissa saker jag är benhård med och jag kompromissar inte där . Andra saker kan vi diskutera .

Kan inte säga att vi haft några speciellt stora problem med varken nr 1 eller nr 2 .. det går oftast otroligt bra om vi ber dem göra något och vi behöver väldigt sällan "skälla" på något av barnen .
    Fast jag tror de flesta har saker som man är benhård med, även om man inte är så auktoritär. Ex på saker jag inte viker mig för:

Hon ska ha hjälm när hon cyklar.
    Hon ska sitta fastspänd i sin bilbarnstol när vi åker bil.
    Hon ska hjälpa till att städa undan sina leksaker när det är för stökigt. Hon behöver INTE städa allt själv.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • vittra
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:23:13 följande:
    Det kanske beror på hur du skrivit i trådstarten, helt enkelt.
    Rockan skrev 2011-10-25 11:25:35 följande:
    Saken är ju att din trådstart lätt kan tolkas som att du tror erat sätt fungerar på alla barn. "Gör man så här så blir det inte bråk", och så funkar det inte.
    Just så
  • Aoife

Jag väljer mina strider men vissa saker är ju självklart något barnen måste göra.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Rockan
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:29:02 följande:
    Fast jag tror de flesta har saker som man är benhård med, även om man inte är så auktoritär. Ex på saker jag inte viker mig för:

Hon ska ha hjälm när hon cyklar.
    Hon ska sitta fastspänd i sin bilbarnstol när vi åker bil.
    Hon ska hjälpa till att städa undan sina leksaker när det är för stökigt. Hon behöver INTE städa allt själv.
    Ja precis. Gränserna finns där även när man väljer sina strider.
  • MLT
    Kalinka skrev 2011-10-24 16:51:25 följande:
    Ja då kan vi kanske enas om att vara oense. Jag tycker visst att föräldrarna bestämmer i stort, men INTE i varje liten skitgrej. OM jag kan arbeta MED min dotter istället för MOT, så väljer jag det alla gånger. Hon hjälper gärna till med alla möjliga saker, när hon får ta eget initiativ.

Jag tycker att det är bra att ha en egen vilja. Det är något hon kommer ha nytta av senare i livet.
    Jag håller med dig. Jag vill hellre ha ett barn som resonerar emot mig och kommer med egna åsikter än ett barn som gör precis allt jag vill utan att tänka. Man har inte sitt barns respekt automatiskt för att det gör som man säger hela tiden.
Svar på tråden Noll tolerans!