• OnlyZ

    Noll tolerans!

    Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

    Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

  • Svar på tråden Noll tolerans!
  • Petronella01
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

    Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

    Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

    Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

    Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Hade du samma relation till dina föräldrar som till dina lärare? Det hade inte jag.
    Att lära ett barn argumentera sin sak är inte det samma som att de inte vet att det finns regler och normer i samhället. Sedan anser jag inte att man per automatik behöver leva upp till varenda norm som finns, och för mig är det viktigt att min son blir sin egen person och inte ett får i flocken
  • Kalinka
    Bonanza skrev 2011-10-25 11:51:35 följande:
    min äldsta går i skolan (förskoleklass) och är en av de som uppför sig allra bäst. Den som alltid vill lära, den som alltid lyssnar på fröken, den som alltid är mån om att andra ska ha det bra och att ingen ska förstöra och störa.

    Själv är jag uppväxt på samma sätt som jag förespråkar här och gick ut med toppbetyg. Vad är problemet menar du?

     
    Håller helt med. Jag hade jättebra betyg i skolan, och var absolut inte ett av de "störande" barnen trots att mina föräldrar inte körde över mig, utan lät mig diskutera och argumentera.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Bonanza
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:53:37 följande:
    Håller helt med. Jag hade jättebra betyg i skolan, och var absolut inte ett av de "störande" barnen trots att mina föräldrar inte körde över mig, utan lät mig diskutera och argumentera.
    Jag kunde nog dock uppfattas som störande. Som till exempel när jag som elvaåring underrättade vår lärare om att det inte är tillåtet med kollektiv bestraffning i skolan. Eller när jag ifrågasatte varför vi läste om manliga filosofer men inte kvinnliga. Osv osv osv.

    Att barn och ungdomar ifrågasätter kan vara jobbigt för läraren, men det innebär inte att det är fel.  
  • Kalinka
    OnlyZ skrev 2011-10-25 11:49:42 följande:
    Så bra skrivet! 

    Jag har missat mycket skola för att jag inte har haft lust att gå, och eftersom jag alltid gjort som jag velat så har det resulterat i dåliga betyg, vilket resulterat i att det varit svårt att få jobb osv osv. Lärare och chefer går jag inte ihop med eftersom dom säger åt mig vad jag ska göra. Det har aldrig någon gjort tidigare så därför har jag fått kämpa hela mitt liv. 
    Som sagt. Det finns mellanting mellan att inte ha några regler, och att tvinga upp barnets mun med våld när det ska borsta tänderna.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:51:03 följande:
    Men vad fick dig att göra det du skulle i skolan?
    Betygen kommer först efteråt.
    Jag ville lära mig. Både mina föräldrar och mina lärare lyckades väcka den lusten i mig.

    Det vill jag för övrigt fortfarande.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:12:12 följande:
    Har inget bestämt antal i huvudet just nu, men jag kan ju konstatera att du med varje inlägg visar att du inte har en susning om hur det är att leva med barn.
    Om du menar att jag med varje inlägg bestrider det en bunt mammor säger så erkänner jag.

    Om du menar att föräldraskap är grunden till att kunna något om utvecklingen från barn till vuxen så håller jag inte med.
  • Kalinka
    Bonanza skrev 2011-10-25 11:55:28 följande:
    Jag kunde nog dock uppfattas som störande. Som till exempel när jag som elvaåring underrättade vår lärare om att det inte är tillåtet med kollektiv bestraffning i skolan. Eller när jag ifrågasatte varför vi läste om manliga filosofer men inte kvinnliga. Osv osv osv.

    Att barn och ungdomar ifrågasätter kan vara jobbigt för läraren, men det innebär inte att det är fel.  
    Ja, *harkel* kan nog erkänna mig skyldig till en och annan sån grej också...

    Men jag satt still i bänken och sprang inte runt och störde.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Aoife
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

    Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

    Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

    Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

    Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag hade ett enormt diskussionsutrymme hemma.
    Vi barn var med i diskussionerna- till en gräns.
    Mamma och pappa tog med oss i vissa beslut och lät oss vara delaktiga men vissa saker var ingen idé att diskutera alls.
    Vi hade klara gränser för vad som var ok och vad som inte var det.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Mad as snow
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

    Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

    Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

    Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

    Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Vad det för min del handlar om är inte att jag tänker ta en diskussion om precis och exakt allt. Eftersom jag inte tror att det kommer att bli sådana diskussioner om precis allt, i alla perioder i barnets liv. Jag tror på att barn medfött altruistiska, och de börjar faktiskt visa tecken på det redan vid 18 månaders åldern. Barn vill göra rätt, barn vill vara en del av gemenskapen, av ett sammanhang. Men. I vissa perioder kan det vara viktigt för ett barn att protestera, att pröva att säga nej, att "trotsa". Jag tror att det är viktiga perioder för att öva sig på gränser och att hitta sitt eget jag, sin egen roll i sammanhanget, att lära sig att argumentera, resonera och fundera. Och i det läget kommer jag att spegla mitt barns känslor, istället för att omedelbart säga "I den här familjen smakar vi på ALLT. Punkt!" eller vad det nu handlar om. En förskola med pedagoger som pekar med hela handen och inte har förståelse för barns olikheter och känsligare perioder och utvecklingsfaser, är inte en förskola jag skulle sätta mitt barn i. 

    Vi är en familj, där barnet är delaktig i vad som händer. Jag kommer inte att curla mitt barn i den meningen att jag ska linda in henne i bomull och låta henne leva på lösgodis och coca-cola bara för att hon vill. Det finns olika sätt att vägleda ett barn, och jag tror inte alls på stenhårda principer som det aldrig kan ruckas på, eller att man som det har skrivits i tråden ska "ignorera" känslor som ilska eller behov av uppmärksamhet. Jag tror inte på att tvinga barn att äta, att måla in dem i ett hörn där de inte har ett val. Jag tror på att samtala och resonera med mitt barn, att tro på hennes egen förmåga att vara delaktig, hennes förmåga att känna efter vad hon faktiskt vill och jag tror på att behandla henne som en människa - inte som en hund. Det senare har det faktiskt refererats till här i tråden, och det tycker jag är rätt bedrövligt. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Kalinka
    FrökenUmami skrev 2011-10-25 11:58:00 följande:
    Jag hade ett enormt diskussionsutrymme hemma.
    Vi barn var med i diskussionerna- till en gräns.
    Mamma och pappa tog med oss i vissa beslut och lät oss vara delaktiga men vissa saker var ingen idé att diskutera alls.
    Vi hade klara gränser för vad som var ok och vad som inte var det.
    Sen tycker jag att det finns en stor skillnad mellan att få barnet att känna att man respekterar deras känslor, och att låta barnet få som det vill.

    Jag säger ofta till min dotter i en fråga när vi måste göra som jag tycker (tex när det är så stökigt att det bara måste städas): "Jag förstår att du inte vill det, jag tycker också att det är roligare att göra andra saker än att städa, MEN nu måste vi göra det, för annars finns det ingen plats att leka (tex)"
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
Svar på tråden Noll tolerans!