• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Aoife
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
    Jag anser att den typ av bestraffning som finns i programmen är helt förkastligt. Om ett barn gjort något dumt så skickar man inte iväg det i x antal minuter, man tar en dialog med barnet där det utifrån sina förutsättningar får förklara varför det gick som det gick. Man förklarar även för barnet varför det som skedde inte var acceptabelt.

Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra. Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes som går ut på att föräldern aldrig har fel och att barnet alltid har det. Verkligheten ser inte ut så.
    Är ett barn konsekvent utåtagerande ligger det en djupare problemtik bakom som man inte fixar med någon dj-la skämspall.

En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    Jag tror på en kombination.
    Vissa saker går att diskutera och dividera med barnen om medan andra saker är bara ett big no no!
    Har man ett barn som beter sig som många av barnen gör i de här programmen så tror jag att lösningen kan vara en kombination av diskussion när det fungerar och en time-out när inte diskussionen går hem.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • pomola
    MLT skrev 2011-10-25 11:38:16 följande:
    Jag håller med dig. Jag vill hellre ha ett barn som resonerar emot mig och kommer med egna åsikter än ett barn som gör precis allt jag vill utan att tänka. Man har inte sitt barns respekt automatiskt för att det gör som man säger hela tiden.
    Det är det nog ingen som har påstått heller. Åtminstone inte TS.
    dotter född -08
  • OnlyZ
    pomola skrev 2011-10-25 11:41:16 följande:
    Det är det nog ingen som har påstått heller. Åtminstone inte TS.
    Tack =)
  • rian81

Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 

• Tom Araya
    Jag anser att den typ av bestraffning som finns i programmen är helt förkastligt. Om ett barn gjort något dumt så skickar man inte iväg det i x antal minuter, man tar en dialog med barnet där det utifrån sina förutsättningar får förklara varför det gick som det gick. Man förklarar även för barnet varför det som skedde inte var acceptabelt.
    Det gör de ju i och med time outen och påpekar dessutom att det är viktigt.
    Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra.
    Det absolut sämsta argument jag hört!
    Försörjning, se till att de får mat, hela och rena kläder mm, får det inte ta någon tid eller hur menar du?
    Om man har mer än ett barn då, då blir man ju tvungen att ta tid från det ena till det andra, är man en dålig förälder då?
      Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes...
    "quick fixes" är väl inget fel, bättre att lösa det fort än långsamt.
    En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    I de programmen jag sett får barnen både en ordentlig förklaring och en verbal såväl som fysisk kärleksförklaring efter en time out.

Jag har inte sett några metoder jag kan se som skadliga, däremot goda resultat.

Att bara visa förståelse och aldrig bestraffa dåligt beteende är inget jag tror på i alla fall och det finns gott om satungar även i detta land.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:26:58 följande:
    Gör uttrycket "von oben" det mer klart, eller måste jag förklara i detalj?
    Ja, min tyska är dålig Drömmer
  • Rockan
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag ser inte nödvändigtvis sambandet i det du skriver. Jag själv gick ut gymnasiet med betyg som placerade mig bland de översta 5% i Sverige det året, trots att (eller p.g.a.?) jag alltid fick massor av diskussionsutrymme hemma.

Gör man inte skolarbetet så finns det konsekvenser av det. Dessa får man synliggöra.
  • OnlyZ

Så bra skrivet! 

Jag har missat mycket skola för att jag inte har haft lust att gå, och eftersom jag alltid gjort som jag velat så har det resulterat i dåliga betyg, vilket resulterat i att det varit svårt att få jobb osv osv. Lärare och chefer går jag inte ihop med eftersom dom säger åt mig vad jag ska göra. Det har aldrig någon gjort tidigare så därför har jag fått kämpa hela mitt liv. 
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 11:48:40 följande:
    Jag ser inte nödvändigtvis sambandet i det du skriver. Jag själv gick ut gymnasiet med betyg som placerade mig bland de översta 5% i Sverige det året, trots att (eller p.g.a.?) jag alltid fick massor av diskussionsutrymme hemma.

Gör man inte skolarbetet så finns det konsekvenser av det. Dessa får man synliggöra.
    Men vad fick dig att göra det du skulle i skolan?
    Betygen kommer först efteråt.
  • Bonanza

min äldsta går i skolan (förskoleklass) och är en av de som uppför sig allra bäst. Den som alltid vill lära, den som alltid lyssnar på fröken, den som alltid är mån om att andra ska ha det bra och att ingen ska förstöra och störa.

Själv är jag uppväxt på samma sätt som jag förespråkar här och gick ut med toppbetyg. Vad är problemet menar du?

Svar på tråden Noll tolerans!