• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:47:13 följande:
    Det gör de ju i och med time outen och påpekar dessutom att det är viktigt.
    Nej, inte på ett önskvärt sätt
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
    Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra.
    Det absolut sämsta argument jag hört!
    Försörjning, se till att de får mat, hela och rena kläder mm, får det inte ta någon tid eller hur menar du?
    Om man har mer än ett barn då, då blir man ju tvungen att ta tid från det ena till det andra, är man en dålig förälder då?

Försörjnnig? Tror du att jag har min son med mig på arbetstid? Min försörjning tar jag under arbetstid och min son när jag inte jobbar. Något som jag däremot aldrig tillåter är att mitt jobb inkräktar på den tid jag har med min son. Du påstår att det är oväsentligt att du inte har barn, men det är när du börjar så här som man med tydlighet ser att du inte vet hur det är att leva med barn. Mat och tvätt är sådant som löper parallellt med att ha barn."quick fixes" är väl inget fel, bättre att lösa det fort än långsamt.

Visst, vill man inte nå längre än till att bara slå fast att man har rätt så Obestämd Vill man däremot bygga upp något bestående så låter man det ta tid
    En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    I de programmen jag sett får barnen både en ordentlig förklaring och en verbal såväl som fysisk kärleksförklaring efter en time out.

Jag har inte sett några metoder jag kan se som skadliga, däremot goda resultat.
    Nej, men det har däremot en lång rad barnpsykologer gjort, och jag har naturligtvis större tilltro på dem än på dig, om du ursäktar. Dessutom kan jag som förälder även använda mitt eget erfarenhetsbaserade omdöme

Att bara visa förståelse och aldrig bestraffa dåligt beteende är inget jag tror på i alla fall och det finns gott om satungar även i detta land.

Att hantera konflikter med bestraffning är ett väldigt tydligt tecken på att man är en dålig förälder i mina ögon 
  • Mad as snow
    Kalinka skrev 2011-10-25 12:01:18 följande:
    Sen tycker jag att det finns en stor skillnad mellan att få barnet att känna att man respekterar deras känslor, och att låta barnet få som det vill.

Jag säger ofta till min dotter i en fråga när vi måste göra som jag tycker (tex när det är så stökigt att det bara måste städas): "Jag förstår att du inte vill det, jag tycker också att det är roligare att göra andra saker än att städa, MEN nu måste vi göra det, för annars finns det ingen plats att leka (tex)"
    Ja, detta är mycket viktigt. Att spegla ett barns känslor innebär inte att barnet får exakt som det vill. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 11:56:33 följande:
    Jag ville lära mig. Både mina föräldrar och mina lärare lyckades väcka den lusten i mig.

Det vill jag för övrigt fortfarande.
    Fetat och understruket är nyckelorden.
    Men rian81 frågade ju faktiskt vad som händer om personen inte vill när de lärt sig att deras vilja styr.
  • Aoife
    Kalinka skrev 2011-10-25 12:01:18 följande:
    Sen tycker jag att det finns en stor skillnad mellan att få barnet att känna att man respekterar deras känslor, och att låta barnet få som det vill.

Jag säger ofta till min dotter i en fråga när vi måste göra som jag tycker (tex när det är så stökigt att det bara måste städas): "Jag förstår att du inte vill det, jag tycker också att det är roligare att göra andra saker än att städa, MEN nu måste vi göra det, för annars finns det ingen plats att leka (tex)"
    Det har du helt rätt i. Det är en stor skillnad mellan att totalt köra över barnet och att visa att man förstår varför barnet känner som det gör. Och det är ok att känna så men.
    Det är också viktigt att hela tiden bekräfta barnet som du gör i dina exempel.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Petronella01
    Bonanza skrev 2011-10-25 11:55:28 följande:
    Jag kunde nog dock uppfattas som störande. Som till exempel när jag som elvaåring underrättade vår lärare om att det inte är tillåtet med kollektiv bestraffning i skolan. Eller när jag ifrågasatte varför vi läste om manliga filosofer men inte kvinnliga. Osv osv osv.

Det tycker jag var mycket berömvärda både påpekanden och ifrågasättanden från din sida. Det är så det blir när barn får lära sig att deras åsikter betyder något och att vuxna också ska ifrågasättas
  • Yavannie
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:47:13 följande:
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
      Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes...
    "quick fixes" är väl inget fel, bättre att lösa det fort än långsamt.
    Här är du ute på mycket djupt vatten. Tycker du ska ta dig en rejäl funderare på när quick fixes kan vara riktigt, riktigt olämpliga. 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Lingonflickan
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:53:37 följande:
    Håller helt med. Jag hade jättebra betyg i skolan, och var absolut inte ett av de "störande" barnen trots att mina föräldrar inte körde över mig, utan lät mig diskutera och argumentera.

samma här!
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag vet att det inte är så! 
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Bonanza
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:03:22 följande:
    Men rian81 frågade ju faktiskt vad som händer om personen inte vill när de lärt sig att deras vilja styr.
    Eftersom vi inte diskuterar att låta barnens vilja styra så ser jag inte varför det är relevant. 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:57:12 följande:
    Om du menar att jag med varje inlägg bestrider det en bunt mammor säger så erkänner jag.

Om du menar att föräldraskap är grunden till att kunna något om utvecklingen från barn till vuxen så håller jag inte med.
    Du kan alltså inte erkänna att det är skillnad på praktisk och teoretisk? Att människor som lever med barn vet saker som du inte kan läsa dig till?
    Bestrid hur mycket du vill, det enda du lyckas med är som bäst att framstå som okunnig
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:03:22 följande:
    Men vem har sagt att barn alltid ska få sin vilja fram..?
Svar på tråden Noll tolerans!