• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • OnlyZ
    FrökenUmami skrev 2011-10-25 12:44:28 följande:
    Tyckte det var ett bra tips.
    Ibland finns kanske inte tiden att vara så pedagogisk men då är frågan om det inte är bättre att låta tandborstningen vara den morgonen än att "tvångstborsta" gaddarna.
    Tyckte oxå att det va ett bra tips, inget för mig dock. 

Det jag tror är att om man hoppas över saker som SKA göras, för att barnet protesterar, då lär sig barnet att om man gråter och skriker och vägrar så slipper man. Och då kan vardagen bli jobbig.
  • OnlyZ
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:47:00 följande:
    Tyckte oxå att det va ett bra tips, inget för mig dock. 

Det jag tror är att om man hoppas över saker som SKA göras, för att barnet protesterar, då lär sig barnet att om man gråter och skriker och vägrar så slipper man. Och då kan vardagen bli jobbig.
    Hoppar över saker
  • Tom Araya

Man kan låta tandborstningen ta en timme men då börjar man en timme tidigare då.
    Blir inte så kul längre.

• Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:43:18 följande:
    Jag ser det som daltande, för jag skulle aldrig tala på det sättet till mina barn. Men att du gör så ser jag inget fel med. När jag pratar med min son så pratar vi som vanliga människor, inga trollkarlar och inga drakar. Bara helt normalt samtal mellan två individer. Och jag vet att många föräldrar gör på andra sätt, pratar med barn som om dom vore bebisar. Och kör på om dom tycker att det funkar för dom. Alla gör ju som sagt olika..  
    Inga trollkarlar? Ingen drake alls? Inte ens en pytteliten drake?  

Det hade jag tyckt varit väldigt trist. Vi har fantiserat massor! Och vi har lekt ännu mer. Skrivit sagor, fantiserat oss genom hela skogar, byggt slott, borgar och kojor av kartonger. Ätit låtsasmat, sovit över under matsalsbordet, lyst med ficklampa i trädgården och haft filmvisning med fingerdjur mot lakan. 

Ja, vi är nog väldigt olika du och jag. Det har du alldeles rätt i. 

• Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 12:09:32 följande:
    Och för övrigt:

Om ett barn 6-7-8-års åldern inte vill lära sig så finns det säkerligen en bakomliggande orsak att jobba med. Det ligger i barns natur att vara vetgiriga.
    Jovisst men från det till att tycka skolan är kul finns ett visst spann.
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:30:40 följande:
    Men som så många ni säger! Att alla barn är olika och alla uppfostringstekninker inte funkar på alla barn. 

Då borde det ju inte spela någon roll om man har erfarenhet av egna barn eller inte! Eftersom alla ändå är olika..
    Jodå, jag tror det finns "metoder", eller snarare förhållningssätt, som fungerar gentemot den absoluta majoriteten barn.

Det jag inte tror är att man kan undvika bråk och diskussioner kring "självklarheter" med alla barn endast genom att behandla saker som självklarheter.
  • OnlyZ

Det kaaan förekomma en liten liiiiten drake här och där nån gång, men njaa, jag är inte riktigt den sorten. 
    Jag är väll lite av den "tråkiga" mamman, inte så mycket fantasi, blir mer spel och måla saker tillsammans och spela fotboll (med en riktig fotboll!)  osv

• Tom Araya
    Yavannie skrev 2011-10-25 12:04:16 följande:
    Här är du ute på mycket djupt vatten. Tycker du ska ta dig en rejäl funderare på när quick fixes kan vara riktigt, riktigt olämpliga. 
    Så länge de funkar räcker det.
    Tiden det tar att lösa problem och konflikter är ingen kvalitetsstämpel.
  • Gunnell
    OnlyZ skrev 2011-10-25 10:40:52 följande:
    Du va ju bara rent ut sagt elak! Att du säger till mig att jag är lat, konflikt rädd, maktgalen osv är ju jätte elakt eftersom du inte alls känner mig.. Jag känner mig krängt! Det gjorde ont i mig när jag läste det du skrev. Vad ger dig rätten att skriva så till mig? Jag förstår inte alls!

Vissa verkar missförstå vad jag menar!

Gå över gatan: håll mig i handen
    Åka bil: bälte på
    Bada: när man e smutsig
    Äta: när det e matdags
    Lägga smutsiga kläder i tvättkorgen: när kläderna e smutsiga

osv osv osv Vad är det ni inte förstår? Bara basic, vardagliga saker som man måste lära barn hur man gör och varför dom ska göras! Inget konstigt med det alls! Jaaa barn är insivider och har egna viljor men inte faan tänker jag låta min son gå runt smutsig (för att han inte vill bada) och inte tänkter jag låta han springa över gatan (för att han vill det) osv!!!
    Jadu, vad ger dig rätten att bända upp munnen på ditt barn? Jag skriver utifrån vad du själv har skrivit. Vad är det du inte förstår? Jag kan inte ens föreställa mig att jag och mitt barns pappa skulle hålla fast vår son, bända upp munnen och borsta hans tänder. Han kan omöjligen greppa att vi "gör det för hans eget bästa". 

Det finns humana sätt att lära barn att man ska borsta tänderna, det gäller bara att föräldrarna har ork och tålamod att hitta en vettig lösning. 

Så det så. 

Svar på tråden Noll tolerans!