• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Modesty Blaise
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:46:10 följande:
    Men du skrev faktiskt fem minuter för varje tand vilket blir väldigt lång tid.
    Det skrev jag inte. Fem minuter totalt. Men jag hade haft tid för fem minuter per tand också. Jag har inte haft några problem att få tiden att räcka till för de behov barnen har haft, och när tandborstningen under en period var mindre poppis för det barn jag här gav som exempel så kändes det väldigt självklart att bemöta henne på ett för mig och henne vettigt sätt. 
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:47:00 följande:
    Det jag tror är att om man hoppas över saker som SKA göras, för att barnet protesterar, då lär sig barnet att om man gråter och skriker och vägrar så slipper man. Och då kan vardagen bli jobbig.
    Fast återigen, är det någon som förespråkat det? Det jag menar är att alla inte tycker samma saker är viktiga att hålla fast vid.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 12:06:35 följande:
    Du kan alltså inte erkänna att det är skillnad på praktisk och teoretisk? Att människor som lever med barn vet saker som du inte kan läsa dig till?
    Bestrid hur mycket du vill, det enda du lyckas med är som bäst att framstå som okunnig
    Jo, absolut.
    Men inte nödvändigtvis i de frågor jag diskuterat.
    Den som påstår det framstår inte direkt som kunnig.
  • OnlyZ
    Gunnell skrev 2011-10-25 12:53:36 följande:
    Jadu, vad ger dig rätten att bända upp munnen på ditt barn? Jag skriver utifrån vad du själv har skrivit. Vad är det du inte förstår? Jag kan inte ens föreställa mig att jag och mitt barns pappa skulle hålla fast vår son, bända upp munnen och borsta hans tänder. Han kan omöjligen greppa att vi "gör det för hans eget bästa". 

Det finns humana sätt att lära barn att man ska borsta tänderna, det gäller bara att föräldrarna har ork och tålamod att hitta en vettig lösning. 

Så det så. 

Jo, saken va just den att det va inte riktigt så det hade gått till, inga bendningar hade skett. 
    Ibland ser jag saker som inte har hänt, för att jag tror mig komma ihåg det på det sättet. Låter konstigt kanske men så va det.

Men även om det hade varit så det hade gått till så kan inte du utifrån det kalla mig dom elaka sakerna du kallade mig.  
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-25 12:55:00 följande:
    Fast återigen, är det någon som förespråkat det? Det jag menar är att alla inte tycker samma saker är viktiga att hålla fast vid.
    Jo så här skrev någon och det va på det inlägget jag svarade.

"Ibland finns kanske inte tiden att vara så pedagogisk men då är frågan om det inte är bättre att låta tandborstningen vara den morgonen än att "tvångstborsta" gaddarna."

• Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:57:32 följande:
    Jo, saken va just den att det va inte riktigt så det hade gått till, inga bendningar hade skett. 
    Ibland ser jag saker som inte har hänt, för att jag tror mig komma ihåg det på det sättet. Låter konstigt kanske men så va det.

Men även om det hade varit så det hade gått till så kan inte du utifrån det kalla mig dom elaka sakerna du kallade mig.  
    Då verkar du ju ha någon sorts fantasi i alla fall då. Bara det att den tycks arbeta åt ett ... lite mer egendomligt håll. Tyst
  • OnlyZ
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:00:21 följande:
    Då verkar du ju ha någon sorts fantasi i alla fall då. Bara det att den tycks arbeta åt ett ... lite mer egendomligt håll. Tyst
    Haha ja vi alla är ju olika och kämpar med våra egna hjärnspöken..
  • Yavannie
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:53:10 följande:
    Så länge de funkar räcker det.
    Tiden det tar att lösa problem och konflikter är ingen kvalitetsstämpel.
    En väl beprövad quick fix är att slå barn. En annan är att skrika och hota så att barnet skräms till det som ska göras. Det går jättefort. Det fungerar. Men vad blir konsekvenserna (!) på lång sikt?

Vet inte hur många gånger jag sett det här argumentet ("det funkar") de senaste dagarna, i olika sammanhang. Blir kräkfärdig. 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 12:05:13 följande:
    Eftersom vi inte diskuterar att låta barnens vilja styra så ser jag inte varför det är relevant. 
    Rockan skrev 2011-10-25 12:08:05 följande:
    Men vem har sagt att barn alltid ska få sin vilja fram..?
    Rockan skrev att hon var duktig i skolan som svar på ett inlägg från rian81 med frågan om vad man gör när barn som är fostrade till att få sin vilja fram inte vill öppna matteboken och räkna på mattelektionen.
    Jag frågade då vilken Rockabillans motivation var och i svaret fanns den egna viljan beskriven så egentligen kvarstår frågan från rian81.
  • Kalinka
    TheCoopers skrev 2011-10-25 12:26:04 följande:
    Nja fast jag tror de flesta i Sverige inte är speciellt behårda . Jo kanske med hjälm då . Men uppförande tycker jag det verkar som man helt glömt bort .
    Vad som är gott uppförande skiljer sig ju inte bara från person till person, utan även mellan olika kulturer. Jag kommer ihåg när jag var på utbyte till Frankrike tex, för drygt 10 år sedan. Vi tyckte de franska ungdomarna var väldigt stökiga och rätt ouppfostrade faktiskt. De satt inte still i bussen en enda sekund, och stökade ner hur mycket som helst.

Jag och min egen svärmor kan inte riktigt enas om vad som är gott uppförande. Hon tycker att det värsta som finns är folk som har mössa på inomhus, medan jag tycker att det är fruktansvärt ouppfostrat att prata i mobiltelefonen vid bordet när man sitter på en middag, något hon gör.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
Svar på tråden Noll tolerans!