• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Tom Araya
    Yavannie skrev 2011-10-25 13:02:22 följande:
    En väl beprövad quick fix är att slå barn. En annan är att skrika och hota så att barnet skräms till det som ska göras. Det går jättefort. Det fungerar. Men vad blir konsekvenserna (!) på lång sikt?

Vet inte hur många gånger jag sett det här argumentet ("det funkar") de senaste dagarna, i olika sammanhang. Blir kräkfärdig. 
    Jag avsåg inget annat än det som var i programmet.
    Min fantasi sträckte sig inte så långt som till missahandel, som jag aldrig skulle försvara.
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:59:39 följande:
    Jo så här skrev någon och det va på det inlägget jag svarade.

"Ibland finns kanske inte tiden att vara så pedagogisk men då är frågan om det inte är bättre att låta tandborstningen vara den morgonen än att "tvångstborsta" gaddarna."

Då tycker kanske den personen att tandborstningen inte är så viktig just den dagen.

Samma person kanske aldrig skulle kompromissa med något som du inte tycker är så viktigt.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 12:10:00 följande:
    Ingen.....men det är så allt utom auktoritär uppfostran ses, tydligen
    Eller tvärt om. Låter man inte barnet alltid få sin vilja fram är man auktoritär och sysslar med tvång o.dyl.
  • TheCoopers
    Kalinka skrev 2011-10-25 13:06:27 följande:
    Vad som är gott uppförande skiljer sig ju inte bara från person till person, utan även mellan olika kulturer. Jag kommer ihåg när jag var på utbyte till Frankrike tex, för drygt 10 år sedan. Vi tyckte de franska ungdomarna var väldigt stökiga och rätt ouppfostrade faktiskt. De satt inte still i bussen en enda sekund, och stökade ner hur mycket som helst.

Jag och min egen svärmor kan inte riktigt enas om vad som är gott uppförande. Hon tycker att det värsta som finns är folk som har mössa på inomhus, medan jag tycker att det är fruktansvärt ouppfostrat att prata i mobiltelefonen vid bordet när man sitter på en middag, något hon gör.
    Ja så är det  . Men sällan har jag träffat på så mpnga ungar som studsar runt överallt i affären , tränger sig före , skriker och lever om . Att barnet gör så är en sak .. barn är trots allt barn . Jag stör mig på att föräldrarna inte säger något alls .

Tex . I helgen var vi i ett köpcentrum . Det fanns en rutschkana där och barnen fick stå och vänta på sin tur ... men det var anarki i kön och då handlade det inte om 2 åringar utan 5 åringar som trängde sig , puttades osv . och vad gjorde föräldrarna ? Drack kaffe och gaggade .
    Sånt gör mig frusterad .

Eller när min dotter stod och skulle välja smågodis och en unge hoppar framför och puttar undan henne . Vad gör föräldrarna ? Skrattar och myser .

Jag tycker båda dina scenarion är  ouppfostrat .
    I'm the me I choose to be ...
  • Tom Araya
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 12:54:47 följande:
    Det skrev jag inte. Fem minuter totalt.
    Ur ditt inlägg:
    Det tog kanske fem minuter extra att prata om varje tand. Men så skoj vi hade under tiden.
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-25 13:11:15 följande:
    Då tycker kanske den personen att tandborstningen inte är så viktig just den dagen.

Samma person kanske aldrig skulle kompromissa med något som du inte tycker är så viktigt.
    Jo men poängen jag vill få fram är, att om man en gång har valt att tex tandborstning ska vara en sådan sak som barnen måste göra varje dag, och det är en sak som barnen inte alls tycker om, då tror jag inte att det är ok att bara ena dagen tycka att det är mindre viktigt för då lär sig barnet det och tror att det va för att det va gråt och skrik som gjorde att h*n fick som h*n ville. Och då kommer barnet att fortsätta att bete sig på det sätter för det har tidigare gett barnet det resultat barnet eftersträvat. Så tror jag!
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:27:22 följande:
    Försörjnnig? Tror du att jag har min son med mig på arbetstid? Min försörjning tar jag under arbetstid och min son när jag inte jobbar. Något som jag däremot aldrig tillåter är att mitt jobb inkräktar på den tid jag har med min son. Du påstår att det är oväsentligt att du inte har barn, men det är när du börjar så här som man med tydlighet ser att du inte vet hur det är att leva med barn. Mat och tvätt är sådant som löper parallellt med att ha barn.
    Men hur ska du ha det?
    Hade man barn skulle man prioritera dessa oavsett tiden de tar i anspråk anser du.
    Om barnen inte är väldigt snälla så ska de ju få mer tid och då räcker kanske inte tiden till arbete, tvätt och annat.

Gör dig inte dum, det behövs verkligen inteKom gärna med källor där jag själv kan hitta informationen.

Du kan googla själv
     Dessutom kan jag som förälder även använda mitt eget erfarenhetsbaserade omdöme
    Du har provat både programmets metoder och de av dig här förespråkade metoder och kan jämföra?

Jag utsätter inte mitt barn för förnedrande behandling i experimentellt syfteDet håller jag med om men var inte det jag sa.
    Dåligt beteende ska ha konsekvenser (hemma, de jag ger).

Så vem är det du uppfostrar hemma?

Jag tycker föräldrar som släpper dåligt beteende inte är något vidare.

Jag kan inte uttala mig om dåligt beteende. Alla barn har olika personlighet, och mitt barn är väldigt, väldigt snäll och socialt kompetent. Har aldrig uppstått en situation när jag behövt åtgärda hans beteende. Så vida du inte menar att bli arg ibland, precis som jag blir? Då får han rasa av sig och sedan pratar vi om varför han blev arg. Blev han arg för något han inte fick göra så förklarar jag varför han inte fick det, men säger att han kanske kan få det någon annan gång. Då min son är väldigt blyg händer det aldrig att han ens blir arg när andra människor är med.
  • Modesty Blaise
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:15:43 följande:
    Ur ditt inlägg:
    Det tog kanske fem minuter extra att prata om varje tand. Men så skoj vi hade under tiden.
    Det tog fem minuter extra att prata om varje tand. Det tog inte fem minuter per tand. 

Om jag var otydlig i mitt sätt att skriva men nu har förtydligat mig i inte mindre än två inlägg så kanske du kan ta mig på orden? Det är verkligen tur för dig att jag har långt tålamod, hade jag agerat i enlighet med vad en del av skribenterna i den här tråden rekommenderar hade jag vid det här laget lekt med tanken på att silvertejpa dina fingrar bakom ryggen på dig.  
  • OnlyZ
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:20:19 följande:
    Det tog fem minuter extra att prata om varje tand. Det tog inte fem minuter per tand. 

Om jag var otydlig i mitt sätt att skriva men nu har förtydligat mig i inte mindre än två inlägg så kanske du kan ta mig på orden? Det är verkligen tur för dig att jag har långt tålamod, hade jag agerat i enlighet med vad en del av skribenterna i den här tråden rekommenderar hade jag vid det här laget lekt med tanken på att silvertejpa dina fingrar bakom ryggen på dig.  
    Hihihi :-P
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:33:52 följande:
    Ja, för vi har ju all tid i världenSkrattande
    Du menar att detta med att ha barn, och att lära dem saker, det ska inte få ta tid? vad har du att göra på din hemmatid som skulle vara så mycket viktigare?
Svar på tråden Noll tolerans!