Kalinka skrev 2011-10-25 13:06:27 följande:
Vad som är gott uppförande skiljer sig ju inte bara från person till person, utan även mellan olika kulturer. Jag kommer ihåg när jag var på utbyte till Frankrike tex, för drygt 10 år sedan. Vi tyckte de franska ungdomarna var väldigt stökiga och rätt ouppfostrade faktiskt. De satt inte still i bussen en enda sekund, och stökade ner hur mycket som helst.
Jag och min egen svärmor kan inte riktigt enas om vad som är gott uppförande. Hon tycker att det värsta som finns är folk som har mössa på inomhus, medan jag tycker att det är fruktansvärt ouppfostrat att prata i mobiltelefonen vid bordet när man sitter på en middag, något hon gör.
Ja så är det . Men sällan har jag träffat på så mpnga ungar som studsar runt överallt i affären , tränger sig före , skriker och lever om . Att barnet gör så är en sak .. barn är trots allt barn . Jag stör mig på att föräldrarna inte säger något alls .
Tex . I helgen var vi i ett köpcentrum . Det fanns en rutschkana där och barnen fick stå och vänta på sin tur ... men det var anarki i kön och då handlade det inte om 2 åringar utan 5 åringar som trängde sig , puttades osv . och vad gjorde föräldrarna ? Drack kaffe och gaggade .
Sånt gör mig frusterad .
Eller när min dotter stod och skulle välja smågodis och en unge hoppar framför och puttar undan henne . Vad gör föräldrarna ? Skrattar och myser .
Jag tycker båda dina scenarion är ouppfostrat .