• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:12:01 följande:
    Eller tvärt om. Låter man inte barnet alltid få sin vilja fram är man auktoritär och sysslar med tvång o.dyl.
    Frågar precis som det inlägg jag citerade; vem har påstått att barn alltid ska ha sin vilja fram?
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-25 13:18:17 följande:
    Jo men poängen jag vill få fram är, att om man en gång har valt att tex tandborstning ska vara en sådan sak som barnen måste göra varje dag, och det är en sak som barnen inte alls tycker om, då tror jag inte att det är ok att bara ena dagen tycka att det är mindre viktigt för då lär sig barnet det och tror att det va för att det va gråt och skrik som gjorde att h*n fick som h*n ville. Och då kommer barnet att fortsätta att bete sig på det sätter för det har tidigare gett barnet det resultat barnet eftersträvat. Så tror jag!
    Jag lägger också stor vikt vid att försöka vara konsekvent i att genomföra det jag säger, men jag tror inte alltid att tvång alltid är nödvändigt när barn trilskas med viktiga saker (såvida det inte handlar om något rent säkerhetsmässigt). Ett barn med stor fysisk integritet kan bli såpass kränkt av påtvingad tandborstning att det kan ge problem i minst ett halvår, då kan det vara bättre att hoppa över det en gång istället och sen fortsätta jobba med det när tiden och tålamodet finns.
  • Kalinka
    TheCoopers skrev 2011-10-25 13:15:16 följande:
    Ja så är det  . Men sällan har jag träffat på så mpnga ungar som studsar runt överallt i affären , tränger sig före , skriker och lever om . Att barnet gör så är en sak .. barn är trots allt barn . Jag stör mig på att föräldrarna inte säger något alls .

Tex . I helgen var vi i ett köpcentrum . Det fanns en rutschkana där och barnen fick stå och vänta på sin tur ... men det var anarki i kön och då handlade det inte om 2 åringar utan 5 åringar som trängde sig , puttades osv . och vad gjorde föräldrarna ? Drack kaffe och gaggade .
    Sånt gör mig frusterad .

Eller när min dotter stod och skulle välja smågodis och en unge hoppar framför och puttar undan henne . Vad gör föräldrarna ? Skrattar och myser .

Jag tycker båda dina scenarion är  ouppfostrat .
    Jag tycker också såna där ungar/föräldrar är skitirriterande. Alla jag känner tycker också det. De märks tyvärr väldigt mycket, såna barn, och skrämmer lätt iväg alla de andra barnen, som faktiskt kan ta hänsyn.

För att klargöra, jag har aldrig haft mössa på mig inomhus. Min svärmor har faktiskt, efter att min man talade om för henne hur mycket vi tycker att det stör, slutat prata i sin telefon vid matbordet när vi är med i alla fall.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:02:37 följande:
    Rockan skrev 2011-10-25 12:08:05 följande:
    Men vem har sagt att barn alltid ska få sin vilja fram..?
    Rockan skrev att hon var duktig i skolan som svar på ett inlägg från rian81 med frågan om vad man gör när barn som är fostrade till att få sin vilja fram inte vill öppna matteboken och räkna på mattelektionen.
    Jag frågade då vilken Rockabillans motivation var och i svaret fanns den egna viljan beskriven så egentligen kvarstår frågan från rian81.
    Jag menar att det h*n skrev om skolgång inte har en nödvändig koppling till att tillåta barn att argumentera för sin sak och vara delaktiga i beslut, eftersom även dessa barn måste rätta sig i ledet med jämna mellanrum. Jag vidhåller även att det nästan alltid finns bakomliggande orsaker när barn slutar tycka det är roligt att lära.
  • Tom Araya
    Gör dig inte dum, det behövs verkligen inte
    Uttrycker man sig så korkat som att det får ta hur lång tid som helst och man får prioritera därefter så får man räkna med svar och motfrågor därefter.
    Du kan googla själv
    Annonserar barnpsykologerna med skadliga uppfostringsmetoder i "Super nanny", eller hur hade du tänkt jag skulle hitta det?
    Jag utsätter inte mitt barn för förnedrande behandling i experimentellt syfte
    Då fanns det inte mycket till substans i ditt påstående då.
     Jag kan inte uttala mig om dåligt beteende. Alla barn har olika personlighet, och mitt barn är väldigt, väldigt snäll och socialt kompetent. Har aldrig uppstått en situation när jag behövt åtgärda hans beteende. Så vida du inte menar att bli arg ibland, precis som jag blir? Då får han rasa av sig och sedan pratar vi om varför han blev arg. Blev han arg för något han inte fick göra så förklarar jag varför han inte fick det, men säger att han kanske kan få det någon annan gång. Då min son är väldigt blyg händer det aldrig att han ens blir arg när andra människor är med.
    Arg kan man bli, det ska man inte bli straffad för.

Med dåligt beteende men jag gap och skrik med fula ord och tillmälen till mamma/pappa/syskon, smälla i dörrar, kasta saker i golvet, vara elak mot småsyskon mm.
  • Aoife
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:47:00 följande:
    Tyckte oxå att det va ett bra tips, inget för mig dock. 

Det jag tror är att om man hoppas över saker som SKA göras, för att barnet protesterar, då lär sig barnet att om man gråter och skriker och vägrar så slipper man. Och då kan vardagen bli jobbig.
    Jag tror att man får välja sina strider.
    Handlar det om något farligt eller något som är skadligt så finns kanske inte tiden att locka och pocka.
    Handlar det om en tandborstning som skär ihop totalt och inte tiden finns så skulle jag skippa det just då.
    Det betyder inte att barnet aldrig måste borsta tänderna men att vi tar det vid ett senare tillfälle.
    Jag hade aldrig hållit fast och bänt upp käken på barnet.
    Det har jag aldrig gjort och mina barn har lärt sig att borsta tänderna utan skrik och gråt och idag så är de så pass stora så de fixar det själva.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:39:29 följande:
    Gör dig inte dum, det behövs verkligen inte
    Annonserar barnpsykologerna med skadliga uppfostringsmetoder i "Super nanny", eller hur hade du tänkt jag skulle hitta det?
    Här kan man läsa vad Lars H Gustafsson, en av Sveriges mest erfarna barnläkare, tycker om Time out som är så populärt i Supernanny: www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
  • Tom Araya
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:20:19 följande:
    Det tog fem minuter extra att prata om varje tand. Det tog inte fem minuter per tand. 

Om jag var otydlig i mitt sätt att skriva men nu har förtydligat mig i inte mindre än två inlägg så kanske du kan ta mig på orden?
    Okej, uppfattat! Solig (fast understruken rad är grammatiskt felaktig)
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:20:19 följande:
    Det är verkligen tur för dig att jag har långt tålamod, hade jag agerat i enlighet med vad en del av skribenterna i den här tråden rekommenderar hade jag vid det här laget lekt med tanken på att silvertejpa dina fingrar bakom ryggen på dig.  
    Oj, bäst man passar sig. Skäms Flört
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 13:22:12 följande:
    Du menar att detta med att ha barn, och att lära dem saker, det ska inte få ta tid? vad har du att göra på din hemmatid som skulle vara så mycket viktigare?
    Fem minuter tandborstning har jag absolut tid med, jag tar nästan lika lång tid på mig själv.
    Men tiden jag felaktigt uppfattade att Modesty Blaise tog, 5 min multiplicerat med antal tänder, det har jag inte och skulle inte lägga på det heller, någon måtta får det vara.
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 13:39:01 följande:
    Jag menar att det h*n skrev om skolgång inte har en nödvändig koppling till att tillåta barn att argumentera för sin sak och vara delaktiga i beslut, eftersom även dessa barn måste rätta sig i ledet med jämna mellanrum. Jag vidhåller även att det nästan alltid finns bakomliggande orsaker när barn slutar tycka det är roligt att lära.
    Och jag menar att det finns många elever som tycker det är skittråkigt i skolan men ändå har hög närvaro.
Svar på tråden Noll tolerans!