• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:52:19 följande:
    Och jag menar att det finns många elever som tycker det är skittråkigt i skolan men ändå har hög närvaro.
    Ja? Nu tappade du mig. Hur hänger det ihop?
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 13:54:46 följande:
    Ja? Nu tappade du mig. Hur hänger det ihop?
    Jag menar att de inte går till skolan varje dag, går på lektionerna och ibland t.o.m. anstränger sig lite för att de tycker att det är kul utan de går för att de måste, troligen pushade henifrån.
  • Aoife
    Rockan skrev 2011-10-25 13:43:47 följande:
    Här kan man läsa vad Lars H Gustafsson, en av Sveriges mest erfarna barnläkare, tycker om Time out som är så populärt i Supernanny: www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
    Intressant för det kan vara bra att diskutera vad man menar med en time-out. Vad som läggs i handlingen.
    Våra time-outs var aldrig på så sätt att barnet isolerades utan det var en time-out från beteendet tillsammans med någon av oss föräldrar.
    Vi tog barnen från bråket. Slogs de och kastade saker så blev konsekvensen den om de inte slutade med beteendet att de fick göra något annat och inte vara med och leka osv.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Vanilj L
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:18:35 följande:
    Jaa asså min son är i fasen då han frågar varför om nästan allt! Men när han frågar "varför måste jag borsta tänderna? Jag VILL Inte" osv då säger jag att om du inte göra det så kanske du får gå till tandläkaren och då kanske dom hittar hål i dina tänder och då måste du borra och det är inte skönt. Det fattar han! Elr. "Måste jag städa mitt rum. Jag vill inte" Ja du måste göra det annars kan du inte ha kompisar över för då får ni inte plats, eller ligger det på golvet så slängs det.. Nu har jag inte behövt säga just så men själva saken är ju att det är bara att förklara för barnet vad konsekvenser är och vad man gör för att undvika dom.. 

Men hål i tänderna kan han få ändå och måste gå till tandläkaren. Med din metod så skrämmer du ju barnet för  tandläkaren.
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 14:02:58 följande:
    Jag menar att de inte går till skolan varje dag, går på lektionerna och ibland t.o.m. anstränger sig lite för att de tycker att det är kul utan de går för att de måste, troligen pushade henifrån.
    Att man blir pushad hemifrån angående skolan behöver ju inte nödvändigtvis uteslutas bara för att man lämnar saker öppna för diskussion med sina barn.
  • Rockan
    FrökenUmami skrev 2011-10-25 14:05:49 följande:
    Intressant för det kan vara bra att diskutera vad man menar med en time-out. Vad som läggs i handlingen.
    Våra time-outs var aldrig på så sätt att barnet isolerades utan det var en time-out från beteendet tillsammans med någon av oss föräldrar.
    Vi tog barnen från bråket. Slogs de och kastade saker så blev konsekvensen den om de inte slutade med beteendet att de fick göra något annat och inte vara med och leka osv.
    Att tillsammans ta en "time out" när saker går överstyr tycker jag bara är positivt. Time out i "Supernanny"-betydelsen är ju något helt annat.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:39:29 följande:
    Gör dig inte dum, det behövs verkligen inte
    Uttrycker man sig så korkat som att det får ta hur lång tid som helst och man får prioritera därefter så får man räkna med svar och motfrågor därefter.

Att barnuppfostran och formandet av en annan människa får och ska ta tid är ingalunda ett korkat påstånde. Korken där fanns hos den som läste detAnnonserar barnpsykologerna med skadliga uppfostringsmetoder i "Super nanny", eller hur hade du tänkt jag skulle hitta det?
    Det finns en mängd artiklar på nätet om detta. Du har erfarenhet av att söka på nätet, eller?
    Jag utsätter inte mitt barn för förnedrande behandling i experimentellt syfte
    Då fanns det inte mycket till substans i ditt påstående då.

Om det var så att jag, och andra påstod att heroin var skadligt, skulle vårt konstaterande sakna substans bara för att vi inte pundar?Arg kan man bli, det ska man inte bli straffad för.

Med dåligt beteende men jag gap och skrik med fula ord och tillmälen till mamma/pappa/syskon, smälla i dörrar, kasta saker i golvet, vara elak mot småsyskon mm.

Har svårt att tro att något av detta löser sig med t.ex time out. Behövs förmodligen ännu mer dialog. Ett problem som jag tror skapar frustration hos små barn är att de får syskon snabbare än de själva hunnit ur spjälsängen själva, och därmed inte får den TID att vara små som ett barn behöver (men just ja, tid kan vi ju inte låta något ta, vi har ju tydligen bråttom någonstans) . Personligen har jag ingen erfarenhet av det beteende du nämner här, men allt har sitt ursprung i något och små barn är inte elaka eller djävliga för sakens skull. Alltså tar man reda på vad problemet är innan man klämmer till med något straff.
  • Petronella01
    Rockan skrev 2011-10-25 13:43:47 följande:
    Här kan man läsa vad Lars H Gustafsson, en av Sveriges mest erfarna barnläkare, tycker om Time out som är så populärt i Supernanny: www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
    Tack Rockabillan, det var honom jag hade i åtanke, men jag mindes inte hans namn. Jag bli nästan gråtfärdig när jag läser om att man inte ska låtsats om barnets kontaktförsök, att det inte ska få röra en och så vidare.

Barn som haft ett utbrott kommer ju väldigt ofta smygande och vill ha en kram som bekräftelse på att allt trots allt är bra. Förstå om man skulle ignorera dem då? Fruktansvärt. 
  • Petronella01
    Rockan skrev 2011-10-25 14:11:37 följande:
    Att tillsammans ta en "time out" när saker går överstyr tycker jag bara är positivt. Time out i "Supernanny"-betydelsen är ju något helt annat.
    ja, det där att man lugnar ned sig och t.ex går och läser tillsammans, det har jag använt många gånger
Svar på tråden Noll tolerans!