• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • ominte
    Petronella01 skrev 2011-10-25 14:29:39 följande:
    ja, det där att man lugnar ned sig och t.ex går och läser tillsammans, det har jag använt många gånger
    Vi med Eller gå ner i ögonhöjd och prata om ilskan och erbjuda sig att lyssna/sitta tillsammans och prata igenom det som hänt. Avsluta med att fråga om man gemensamt vill/ska säga förlåt.
  • bögfamiljen

varför diskuterar man detta som om det är samma för alla barn..
    ALLA barn är olika och därmed även uppfostringsmetoder funkar olika på olika barn.

• Petronella01
    ominte skrev 2011-10-25 14:36:18 följande:
    Vi med Eller gå ner i ögonhöjd och prata om ilskan och erbjuda sig att lyssna/sitta tillsammans och prata igenom det som hänt. Avsluta med att fråga om man gemensamt vill/ska säga förlåt.
    Precis! Låter som det kan se ut hemma. Det där att befinna sig på barnets nivå så att man kan få ögonkontakt tycker jag är jätteviktigt
  • k girl
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag fattar helt enkelt inte motsättningen.
    TS nämner till exempel tandborstning. Jag har en liten kille på två år här hemma som, när han var under året, tyckte det var jättekul när vi borstade hans enstaka små gryn. Men när han började få kindtänder och tänderna växte var det inte fullt lika kul längre.

I det fallet säger TS: vad är det att tjafsa om? Hon bände upp munnen på sin egen unge några gånger tills ungen lärde sig att gapa. Vad som fungerar är inte alltid bra. Att borsta tänderna på någon med våld är integritetskränkande.

Min son MÅSTE borsta tänderna. Inget snack om den saken. Men till skillnad från TS har vi valt olika strategier för att få honom att öppna munnen. Vi har nött, nött och åter nött och har en finfin rutin utan några vidare protester - förutom när han har ont i munnen på grund av nya tänder. Då påtalar han det, och vi tar det varligare. Till skillnad från TS har vi alltså en unge som vet att vi förstår att han tycker att det är jobbigt att borsta tänderna och att vi tar honom på allvar när han säger ifrån. Och visst kan det fortfarande bli tjafsigt med tandborstningen. Det kan krävas ett par minuters övertalning. Resultatet är ju dock fortfarande detsamma: han vet att tandborstningen är ett måste och att det inte lönar sig att tjafsa emot. Jag förstår inte vad det skulle tjäna till att få bort de där minuternas övertalning genom att bruka våld eller tvång medelst styrka mot sitt lilla barn.
  • ominte
    bögfamiljen skrev 2011-10-25 14:52:18 följande:
    varför diskuterar man detta som om det är samma för alla barn..
    ALLA barn är olika och därmed även uppfostringsmetoder funkar olika på olika barn.
    Aha, så vissa barn förtjänar att fostras med lite "hårdare tag". Jaja. Eller inte.
  • ominte
    Petronella01 skrev 2011-10-25 14:53:31 följande:
    Precis! Låter som det kan se ut hemma. Det där att befinna sig på barnets nivå så att man kan få ögonkontakt tycker jag är jätteviktigt
    Härligt att höra att man inte är ensam
  • Naoko

Det är ju när man inte kommer med en massa ologiska straff som man faktiskt låter barnen ta de egentliga konsekvenserna av sitt agerande. De lär sig att "gör jag såhär blir jag straffad om mamma ser" och sedan när makten att straffa inte längre finns kvar (för de flesta växer upp) så blir det "fritt fram", då kanske de måste börja ända från början och upptäcka vad den verkliga konsekvensen är och ibland upptäcker de den aldrig. 

På sätt om vis är det ju egentligen samma sak som att curla -den verkliga konsekvensen försvinner och allt beror bara på föräldrarnas hot.

• k girl

...har nu läst att TS inte hade tvångsborstat tänderna på sitt barn utan barnet hade gapat lydigt. Då är min fråga: varför i helvete gafflar man om att folk ber om råd för att få sina småbarn att borsta tänderna för då? Det är förbannat lätt att klappa sig på axeln och tycka att man är en bra förälder om man aldrig möter något som helst motstånd.

• Merlot
    Rockan skrev 2011-10-25 13:35:39 följande:
    Jag lägger också stor vikt vid att försöka vara konsekvent i att genomföra det jag säger, men jag tror inte alltid att tvång alltid är nödvändigt när barn trilskas med viktiga saker (såvida det inte handlar om något rent säkerhetsmässigt). Ett barn med stor fysisk integritet kan bli såpass kränkt av påtvingad tandborstning att det kan ge problem i minst ett halvår, då kan det vara bättre att hoppa över det en gång istället och sen fortsätta jobba med det när tiden och tålamodet finns.
    Håller med, MEN, då ska man se till att man har tid och ork då man tar dem till badrummet. Är jag jättetrött eller verkligen inte känner att jag skulle klara en konflikt så kan jag "glömma" att vi ska borsta tänderna. Det tycker jag är helt okej, ibland. Men har man kommit så långt som till badrummet för att tvätta tänderna så tycker jag det är fel att ge efter. Då lär sig barnen att tjat och skrik och bråk får dem att slippa.

Tycker dock inte man ska bända upp en mun, men så långt har jag aldrig behövt gå för mina barn vet att de inte slipper undan och så tycker de det är lite roligt för jag brukar göra som Modesty Blaise och prata lite strunt under tiden. Har dock hänt att det inte fungerar, men då gäller regeln att man inte går från badrummet innan tänderna är borstade. Men då gäller det som sagt att man ser till att ha tid och tålamod innan man säger att det är tandborstningsdags...
  • Gunnell
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:57:32 följande:
    Jo, saken va just den att det va inte riktigt så det hade gått till, inga bendningar hade skett. 
    Ibland ser jag saker som inte har hänt, för att jag tror mig komma ihåg det på det sättet. Låter konstigt kanske men så va det.

Men även om det hade varit så det hade gått till så kan inte du utifrån det kalla mig dom elaka sakerna du kallade mig.  
    Hur ska jag veta att du går runt och hittar på saker? En person som bänder upp munnen på ett barn för att den inte "pallar med att dalta" är en person som förtjänar att bli kallad för lat och maktmissbrukande. Det står jag fullt och fast för. Det är inte du som bestämmer här förstår du. Men du kan ju komma hem till mig och försöka bända bort fingrarna från tangentbordet om du vill. Sedan kan du hitta på att det aldrig hände. 

Tänk efter innan du skriver något på ett forum, börja med att fundera ut om det har hänt eller inte. 

Hoppas att du begriper att det är upprörande att bända upp munnen på ett barn och att det inte är något du ens funderar på att göra om du skulle få fler barn som inte är lika "snälla". 

Svar på tråden Noll tolerans!