My Girls skrev 2011-10-25 16:33:39 följande:
Om barnet är hungrigt till kvällen då?
Om barnet inte kan sova?
Hur gör du om du är jättehungrig till kvällen? Klarar du av att sova och hur blir din kvalité?
Tvingar du dig själva att stanna i sängen om du inte kan somna eller går du upp och gör något annat?
Att man faktiskt möts halva vägen innebär inte att stanna uppe hela natten utan prova lite senare. Det finns sömntåg för barn också vet du eller något annat som enligt barnet bör ordnas innan.
Det går utmärkt att fråga, men då kan man ge ett annat alternativ istället, "Vill du inte så prova klä dig själv?" Barnet funderar och provar eller ber föräldern. Kan förstå om det är bråttom men man behöver inte säga "måste, SKA" osv i var och varannan mening.
Barnet förstår och känner om det blir kallt. Förklarar du varför kläder behövs så lär barnet förstå.
Ja vissa saker måste göras men sluta måla upp allt som kamper. "Gör vi inte så vinner barnet typ".
Uppenbart är i alla fall att det är svårt att tolka text.
Vi har i princip inga strider eftersom vi har försökt rätta in tider för läggning etc så att de hamnar när barnen brukar vara hungriga och trötta etc. Våra barn ÄR inte hungriga på kvällen eftersom vi äter betydligt senare än gemene man för det mesta. Våra barn ÄR som regel trötta på kvällen när det är sovdags, för vi har anpassat aktiviteterna efter att de ska vara trötta och de kommer till ro genom att vi gör vissa saker i ungefär samma ordning och vid samma tid. Inte så att vi sitter och läser saga eller så, men först äter vi middag, sen leker man en stund allihop, sen badas det och så är det en liten stunds tv, sen tandborstning och sovdags. Väldigt simpelt. Och väldigt effektivt. Eftersom vi började använda oss av "konceptet" att inte ge valmöjligheter i tid och otid och att belöna de gånger man slapp tjata och barnet gör som man vill direkt, så är det så gott som problemfritt eftersom det är något som hängt med sedan barnen var mycket små.
Mitt sätt är inte ultimat för alla, det tänker jag inte hävda. Men jag är övertygad om att vi har haft mycket gratis i och med hur vi agerat. Men man måste hålla den konsekventa linjen fullt ut några gånger innan det har effekt, och sen flyter det på, i alla fall har det varit så för mig. Och det passar inte alla. Så enkelt är det. Jag accepterar andras sätt, och jag förväntar mig att andra ska acceptera mitt sätt..trots allt är det slutmålet som är det väsentliga, eller hur? Glada, harmoniska barn och så få strider som möjligt eftersom de sliter på hela familjen.