• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Mad as snow
    Linda b1986 skrev 2011-10-25 18:15:34 följande:
    jag funderar lite på hur vi ser på uppfostran kan hänga ihop med åldern på oss föräldrar. bara funderingar alltså.
    jag är uppvuxen 80 tal och mina föräldrar hade lite flower power tänk. vi skulle alla vara med och bestämma och diskutera. väldigt få gränser. Jag har alltid varit lite gränslös, det är först nu som mamma som jag tycker det är viktigt med gränser. min dotter skall inte bli som jag var i tonåren tänker jag. min dotter ska inte se mig som en kompis utan gränser känns viktigt för mig och massor av kärlek såklart.

kanske inte har med ålder föresten utan mer på vilken sorts uppfostran man själv hade.
    Att ha problem med gränser kan även gå åt andra hållet, att man inte respekterar andras gränser. I det här fallet barnets. Jag tror att det är där skon klämmer med en del föräldrar som pekar med hela handen och tror att de måste vara benhårda hela tiden. 

Men ja, det går nog upp och ner det där från generation till generation. Rent generellt. Nu för tiden tycker jag att det verkar blåsa hårdare vindar på sina håll, när det kommer till föräldraskapet. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Tom Araya
    Att barnuppfostran och formandet av en annan människa får och ska ta tid är ingalunda ett korkat påstånde. Korken där fanns hos den som läste det
    Läs ditt eget inlägg. Du satte inga gränser vilket de facto betyder att allt annat kan prioriteras bort.
    Vart finns det kloka i det?
    Om det var så att jag, och andra påstod att heroin var skadligt, skulle vårt konstaterande sakna substans bara för att vi inte pundar?
    Ditt påstående om egen erfarenhet  i ärendet saknar substans.
    Har svårt att tro att något av detta löser sig med t.ex time out. Behövs förmodligen ännu mer dialog. Ett problem som jag tror skapar frustration hos små barn är att de får syskon snabbare än de själva hunnit ur spjälsängen själva, och därmed inte får den TID att vara små som ett barn behöver (men just ja, tid kan vi ju inte låta något ta, vi har ju tydligen bråttom någonstans) . Personligen har jag ingen erfarenhet av det beteende du nämner här, men allt har sitt ursprung i något och små barn är inte elaka eller djävliga för sakens skull. Alltså tar man reda på vad problemet är innan man klämmer till med något straff.
    Jag kan använda ett verkligt fall som exempel.
    2 döttrar, 7 och 12 år gamla bor VV hos sin ensamstående mamma och hos respektive pappa (de har inte samma pappa). Då ena pappan konsekvent har sin dotter VV medan den andra inte är så noggran och slarvar med sitt umgänge är de olika mycket hos sin mamma. Detta leder till avundsjuka dem emellan då båda värderar sin tid med mamma högt. Dock är den äldre dottern priviligierad med mer skötsam och omhändertagande pappa. Den äldre dottern vill ibland behandlas som ett äldre barn men irriterar sig sedan över att lillasyster blir behandlad som ett mindre barn och bemöter det med ett omoget sätt.
    De bråkar och slåss ofta. Den äldre dottern både retas och utnyttjar sin styrka över den yngre medan den yngre även hon startar bråk och utnyttjar mammas beskydd över den mindre.

Det här är ett problem som vi inte hittar någon lösning på.
    Mamman har nog med nog med jobb och hushåll och det finns inte mer tid att lägga på barnen samtidigt som det lätt blir konflikt när barnen är tillsammans.

Oavsett orsaker är detta beteende inte okej.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 14:26:45 följande:
    Tack Rockabillan, det var honom jag hade i åtanke, men jag mindes inte hans namn. Jag bli nästan gråtfärdig när jag läser om att man inte ska låtsats om barnets kontaktförsök, att det inte ska få röra en och så vidare.

Barn som haft ett utbrott kommer ju väldigt ofta smygande och vill ha en kram som bekräftelse på att allt trots allt är bra. Förstå om man skulle ignorera dem då? Fruktansvärt. 
    Javisst, det måste vara en traumatisk upplevelse att vara utan uppmärksamhet och kramar i tre minuter.
    Allvar?
  • Tom Araya
    Naoko skrev 2011-10-25 15:21:22 följande:
    Det är ju när man inte kommer med en massa ologiska straff som man faktiskt låter barnen ta de egentliga konsekvenserna av sitt agerande. De lär sig att "gör jag såhär blir jag straffad om mamma ser" och sedan när makten att straffa inte längre finns kvar (för de flesta växer upp) så blir det "fritt fram", då kanske de måste börja ända från början och upptäcka vad den verkliga konsekvensen är och ibland upptäcker de den aldrig. 

På sätt om vis är det ju egentligen samma sak som att curla -den verkliga konsekvensen försvinner och allt beror bara på föräldrarnas hot.
    Men det är ju aldrig fritt fram.
    Hela livet består av gränser och normer att följa och följer man inte dessa får det någon form av konsekvenser, ibland i form av straff.
  • Tom Araya
    My Girls skrev 2011-10-25 15:59:48 följande:
    vning ger färdighet. Är du så stressad så du läser åt barnen också om de inte klarar det på något av de första försöken. Menar, det tar tid att ljuda.
    Läsning är en klart mer komplex färdighet än att borsta tänderna, i synnerhet om det är jag som borstar nämnda tänder, då är det ju bara att gapa, något de borde vara vant vid sedan de fick sina tänder.
    När de så småningom borstar själv har det varit med om hur det går till massor av gånger.
  • Naoko
    Tom Araya skrev 2011-10-25 19:15:02 följande:
    Men det är ju aldrig fritt fram.
    Hela livet består av gränser och normer att följa och följer man inte dessa får det någon form av konsekvenser, ibland i form av straff.
    Min poäng var att de kommer att upptäcka det för sent om straffet är ologiskt och man inte har skapat en förståelse av varför. Men curla på med dina straff du  
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 19:12:09 följande:
    Javisst, det måste vara en traumatisk upplevelse att vara utan uppmärksamhet och kramar i tre minuter.
    Allvar?
    Traumatiskt? Kanske inte. Men det är ändå inget jag vill utsätta mina barn för.
  • Tom Araya
    Linda b1986 skrev 2011-10-25 18:15:34 följande:
    jag funderar lite på hur vi ser på uppfostran kan hänga ihop med åldern på oss föräldrar. bara funderingar alltså.
    jag är uppvuxen 80 tal och mina föräldrar hade lite flower power tänk. vi skulle alla vara med och bestämma och diskutera. väldigt få gränser. Jag har alltid varit lite gränslös, det är först nu som mamma som jag tycker det är viktigt med gränser. min dotter skall inte bli som jag var i tonåren tänker jag. min dotter ska inte se mig som en kompis utan gränser känns viktigt för mig och massor av kärlek såklart.

kanske inte har med ålder föresten utan mer på vilken sorts uppfostran man själv hade.
    Jag är också uppvuxen på 80-talet (dock född på 70-) men hade lite äldre föräldrar.
    Jag tycker de gav mig mycket frihet men det fanns samtidigt krav på att man skulle sköta sig, helt klart gränser, hjälpa till med vissa saker hemma o.s.v.
  • Tom Araya
    Mad as snow skrev 2011-10-25 18:54:11 följande:
    Men ja, det går nog upp och ner det där från generation till generation. Rent generellt. Nu för tiden tycker jag att det verkar blåsa hårdare vindar på sina håll, när det kommer till föräldraskapet. 
    Kanske för att det varit för slappt hos många ett tag nu.
  • Tom Araya
    Naoko skrev 2011-10-25 19:24:22 följande:
    Min poäng var att de kommer att upptäcka det för sent om straffet är ologiskt och man inte har skapat en förståelse av varför. Men curla på med dina straff du  
    Men allt är inte logiskt och behöver inte vara det. Man behöver inte förstå allt, inte ens vi vuxna gör det, ibland räcker det att veta att så här är det.

Nu försöker jag att hålla mig till att ge mer logiska konsekvenser, typ? Barnet vill ut och leka, men först måste h*n städa sitt rum. Konsekvensen av att inte städa blir att h*n inte får gå ut. Enkelt nog för en normalbegåvad 3-åring att förstå.
Svar på tråden Noll tolerans!