• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Soffiie

jag är lika  håller på bli tokig.. sen sitter man som en zoombi på dagarna.. jag förstå rinte jag vaknar flera gånger ibland på en timme och snurrar omkring i sängen och håller på.. jätte jobbigt,,

• AnnA1985
    Soffiie skrev 2011-11-11 07:14:53 följande:
    jag är lika  håller på bli tokig.. sen sitter man som en zoombi på dagarna.. jag förstå rinte jag vaknar flera gånger ibland på en timme och snurrar omkring i sängen och håller på.. jätte jobbigt,,

jag kan för tillfället inte lyfta arslet ur soffan :p
    Ja, och ligga och snurra i sängen är sååå frustrerande :S Visserligen har jag haft sömnstörningar innan graviditeten, men då har jag ändå kunnat somna om till slut, men inte nu. Kan inte ligga på mage längre heller, för då ömmar det, gissar på att det är livmodern? :p  
  • chess07
    AnnA1985 skrev 2011-11-11 06:09:37 följande:
    Nån mer som har rubbat nattsömn? Jag blir fanimej galen! Vaknat vid 4 hela veckan och inte kunnat somna om... så nu sitter man här och ugglar. La mig inte precis tidigt heller, tänkte ju liksom att jag kanske skulle få sova om jag la mig sent, men neeej då *får ett mindre utbrott*
    Hoppas nästan att rekryteringen ringer in mig om jobb inom den närmsta timman... fast ändå inte, lär ju inte vara människa när jag ska vårda de gamla *mummel mummel* De kommer få utstå en tyst (brukar vara väldigt tyst när jag är trött och irriterad, och tur är väl det :p) Anna...
    jag sover oxå dåligt nu, men jag är helt säker på att det beror på fullmånen som är den här veckan! 
    vet jättemånga som har rubbad nattsömn just nu och jag själv brukar påverkas av fullmåne!
    kanske är så för dig med? 
  • Bebis187
    AnnA1985 skrev 2011-11-11 06:51:59 följande:

Usch, jobbigt =/

Ni som varit gravida tidigare... Har ni haft sömnproblem under era andra graviditeter?
    Eller kanske bara är några stycken som får det? 
    En annan är ju helt färsk, känns som man varken vet det ena eller det andra :p  
    Verkar som att det inte blir nåt jobb idag... så jag tänkte se om jag kan somna om en stund *gäsp* 
    Yep, nu ibörjan blir det dålig sömn för att man inte kan sova eller somna om (och dessutom nu, en superduper morgonpigg son (19mån) som idag vaknade 04 - normalt 05). Sen senare i graviditeten hade ifallfall jag skitsvårt för att sova. Ont i ryggen och kunde inte hitta en skön ställning. Försökte med kuddar lite här och var (mååånga går åt). Under magen, bakom ryggen, mellan benen etc, men det blev inte skönt ändå. Vissa nätter var man så frustrerad och det värkte så i nedre ryggen att man bara satt på sängkanten och lippade.
    Har sett reklam för en lång, stor kudde (typ lika lång som en person) som man ska krama/ligga bredvid. Funderar starkt på att köpa en sådan....
    Dessutom hjälper det inte att jag har en för mjuk säng! Dumma SOVA-butiken sa att jag var mittemellan en soft och medium - och dumma jag valde en soft! När jag var gravid och gick upp 20 kg + fick jag byta sida med mannen som har medium, men ändå lägga en pappskiva under bäddmadrassen!  
  • Bebis187
    Tolle83 skrev 2011-11-11 07:13:22 följande:
    Åhh snart gäller de... Gaah vad jag är nervös!!!

Det var VUL va? Lycka till!! =)
  • Vitsippa80
    AnnA1985 skrev 2011-11-11 06:09:37 följande:
    Nån mer som har rubbat nattsömn? Jag blir fanimej galen! Vaknat vid 4 hela veckan och inte kunnat somna om... så nu sitter man här och ugglar. La mig inte precis tidigt heller, tänkte ju liksom att jag kanske skulle få sova om jag la mig sent, men neeej då *får ett mindre utbrott*
    Hoppas nästan att rekryteringen ringer in mig om jobb inom den närmsta timman... fast ändå inte, lär ju inte vara människa när jag ska vårda de gamla *mummel mummel* De kommer få utstå en tyst (brukar vara väldigt tyst när jag är trött och irriterad, och tur är väl det :p) Anna...
    Ja usch! Somnar dock jättetidigt men vaknar sen flera gånger. Är kissnödig redan kl 1 och sen kl 4 igen...suck. I natt vaknade jag redan vid 12 och var klarvaken, men jag tror att det kanske beror på fullmånen, brukar sova dåligt då. Spikmattan hjälper mig att somna om, jag kan omöjligt hålla mig vaken när jag ligger på den
  • AnnA1985
    chess07 skrev 2011-11-11 07:19:20 följande:
    jag sover oxå dåligt nu, men jag är helt säker på att det beror på fullmånen som är den här veckan! 
    vet jättemånga som har rubbad nattsömn just nu och jag själv brukar påverkas av fullmåne!
    kanske är så för dig med? 

Nix, aldrig haft problem med fullmånen, tycker den enbart är vacker :p
  • AnnA1985
    Ace33: Så det är alltså bättre med en lite hårdare säng när man blir lite tjockare?

Vitsippa80: Spikmatta... testade morsans när jag va och hälsade på henne i Östersund julen -09, men jag låg bara och garvade för att det kittlades :p Hemligheten kanske är att försöka slappna av? Mamma säger att hon också alltid somnar på spikmattan =) 
  • Bebis187
    AnnA1985 skrev 2011-11-11 07:29:36 följande:
    Ace33: Så det är alltså bättre med en lite hårdare säng när man blir lite tjockare?

Vitsippa80: Spikmatta... testade morsans när jag va och hälsade på henne i Östersund julen -09, men jag låg bara och garvade för att det kittlades :p Hemligheten kanske är att försöka slappna av? Mamma säger att hon också alltid somnar på spikmattan =) 

Yes, så är det i allmänhet. Ju tyngre man är ju fastare madrass ska man ha.

Jag e inte jättesäker men.....jag har hört att man inte ska använda spikmatta när man är gravid. Att det kan riskera ett MF då man sätter igång ngn fysisk rensning av ngt slag.... I och med att jag hört detta så vågade jag inte använda min födelsdagspresent (spikmatta) jag fick när jag var gravid med mitt förra barn..... Ska kolla Googla lite och se om jag hittar ngt om detta........  
  • Bebis187

Verkar vara lite hit och dit med vad de säger om spikmatta under graviditet. Hittade lite forum och bloggar om detta ämne och det verkar vara både ja och nej. Enligt en tråd så hade Shakti-spikmattans hemsida skrivit: Ej att rekommendera (men som jag läste i ngns blogg som hade frågat sin barnmorska så säger de bara så för att gardera sig och sin produkt). Ni får själv bedöma.....
    Har själv aldrig vant mig vid spikmattan - tycker det gör himlans ont när man ligger där med bar rygg som man ska. Piggarna är så sylvass!. Helprickig på ryggen efteråt! Men de säger ju att det ska göra lite ont i början, sen efter ett tag så kommer blodcirkulationen igång......

Svar på tråden Juli bebis 2012