Tvåbarnsmamman78 skrev 2011-11-11 09:32:59 följande:
Varit på hälsokontrollen nu.. Känns lite mer märkligt.
Någon som ska göra kub?? Någon som gjort det tidigare.?
Ja, jag har gjort det med mitt förra och första barn. När jag pratade med BM igår (helt ny i samma kommun som jag bor i nu) så frågade hon om jag gjort det....men kom inte ihåg så jag fick fråga vad det innebar.
Här får man iallafall remiss till KK för blodprov och sen får man ett utvärtes ultraljud där de mäter utrymmet mellan ryggraden och "rygghuden". Den "spalten" får inte vara för tjock.....Man lägger sen ihop värdet på mätningen och blodtagningen och får då en siffra på hur hög "risk" det är att man får ett barn med downs syndrom.
Vi gjorde det förra graviditeten som sagt och det kändes skönt att ha det gjort...Dessutom får man ett UL extra ;).
Vitsippa80 skrev 2011-11-11 09:58:33 följande:
Vi har tänkt göra KUB, men eftersom det är min första graviditet så har jag inte gjort det förr. Vad gör man på hälsokontrollen? Kontrollerar hälsan förstår jag men gör man nåt mer?
På hälsosamtalen (om jag minns rätt) så pratar man om hur man lever, om du eller mannen röker, dricker, har några sjukdomar i familjen etc. Hur man känner inför graviditeten. Om man har några frågor eller om man är orolig över ngt. Man blir vägd, tar blodprov och urinprov... Om jag minns rätt alltså....