Bebis187 skrev 2011-12-02 08:55:46 följande:
Man blir ju inte direkt lugn av att se Uppdrag gransknings reportage om "Vi som spricker" (eller vad det nu hette), men själv är jag en sån som läser om och tittar på allt om förlossningar. Förra och första barnet så höll sambon på att bli tokig på mig då jag kollade på förlossningskliniken hela tiden... =)
Kollade i mitt förlossningsbrev jag skrev inför förra barnet (nu behövdes inte det för det blev planerat kejsarsnitt), men där har jag skrivit: Önskar att BM använder sig av perinealskydd. - så jag måste ha läst på duktigt ;).
Kan ju återanvända det brevet om det blir vaginal födsel denna gången.....Vill definitivt IIIIINTE drabbas av en sfinkterruptur!
Men som sagt - programmet var nyttigt att se - men inget för det som redan är rädda. Men jag tyckte det var nyttigt då jag är en informationsslukare..... =)
Precis, det var obehagligt men nyttigt! Som den mamman själv sa, hon hade velat veta innan.
För er som missat programmet, så finns det på SVT Play. För er som inte vill se det, så lägg på minnet att ni ska begära att få en barnmorska som kan s.k.
perinealskydd, vilket i princip är ett speciellt handgrepp av barnmorskan när barnets huvud kommer ut, som minskar risken för skador på mamman.
Tjejen som var med i programmet har en egen blogg också. Googla på "mammasgallstenar" så hittar ni!