Älskadelillaliv skrev 2011-12-05 16:53:48 följande:
Min första förlossning var jätte bra, kanske lite snabb.
Vaknade 06:00 med att jag hade värkar var bara i v32+0. Gick på toa, fattade inte riktigt att det var värkar hade bara sjukt ont i magen. Ringer till BM 07:00 är framme hos BM 08:00. Fick lägga mig i ett litet ankomst rum där de kollar värkar och ser hur det ser ut. BM satte remsan som mäter värkar för högt upp så på monitorn syndes inga värkar.
08:30 kommer BM in och pratar med mig om när värkarna började och hur långt i mellan och gör gynundersökning, hon säger bara att hon kommer snart tillbaka.
10 min senare kanske vid 09:00 kommer en läkare in och gör gynundersökning, jag var öppen 10cm. Så det var ilfart in till förlossningssalen.
Kommer precis in till förlossningssalen och jag börjar kräkas. Tydligen så går huvudet förbi svanskotan, vissa kan spy då.
Fick ingen bedövning och ville inte ha heller.
09:45 födds en flicka i vidöppen hjässbjudning (tror det heter så när de tittar uppåt när de föds).
Hon mådde jätte bra fast hon var tidigt samt stor.
Hon vägde 2150gram och var 45cm lång.
Tyckte förlossningen gick för snabbt, han inte riktigt med och det var intensiva smärtor när det väl började.
jag spydde med första och mådde illa med andra så jag är en av dem som känner av när huvudet går förbi svanskotan, hade jag inte vetat med andra att när jag mår illa så är det snart dags att krysta så skulle jag nog ha fött hemma, jag hade kraftiga värkar, men dem var så oregelbundna så det var ju långt fortfarande, tills jag stälde mig upp och började må illa, då fatta jag, dags att åka, som tur var så bode jag nästan granne med förlossningen, var bara öppen 4cm när jag kom in till frölossningen, men 45 minuter senare är hon född, ;)