• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Malena C

Lustigt vad olika det är. Här i Blegien är det tvärförbud mot nässpray under graviditet. Med sonen hade jag influensa två gånger under graviditeten och det var en mardröm utan nässpray och hostmedicin men det gick.  Här är det koksaltlösning som gäller. Jag fick när det var riktigt illa använda koksaltlösning med silvernitrat i men det vet jag inte om det finns i sverige. Här gör de det på apoteket efter läkarens recept.

• TiLo

Kan ju iof vara olika saker i nässprayet i Holland än här. Men jag har då aldrig hört att man inte skulle få använda nässpray här i Sverige. Det är risken att bli beroende som man inte får använda det längre än 2 veckor, men den risken finns ju alltid. Grymt jobbigt att vara täppt i näsan hela tiden. Ibland kan man vara täppt i näsan en hel graviditet om det vill sig illa och då kan man ju såklart inte använda nässpray helatiden. Men under en period går det såklart bra.

• LiinaPiina

Jag va åxå genomtäppt för ett par veckor sen och ringde sjukvårdsupplysningen och hon sa att jag inte fick använda nässpray om jag va gravid, hon sa att jag skulle göra egen koksaltslösning. 

• Vitsippa80

Gud så förvirrande... En snabb hopföll på "gravid nässpray" ger verkligen tvetydiga svar. På Vårdguiden står att det är ok, på Apoteket att det inte är ok. På bipacksedeln på t ex Otrivin står att det kan användas av gravida och ammande. Suck!

Eftersom jag tycker att många råd till gravida känns lite väl överdrivna så tänker jag använda avsvällande nässpray OM jag behöver. Blir lite småtäppt varje natt nu men än så länge räcker det att köra med Renässans menthol

• TiLo
    Vitsippa80 skrev 2011-12-16 18:48:48 följande:
    Gud så förvirrande... En snabb hopföll på "gravid nässpray" ger verkligen tvetydiga svar. På Vårdguiden står att det är ok, på Apoteket att det inte är ok. På bipacksedeln på t ex Otrivin står att det kan användas av gravida och ammande. Suck!

Eftersom jag tycker att många råd till gravida känns lite väl överdrivna så tänker jag använda avsvällande nässpray OM jag behöver. Blir lite småtäppt varje natt nu men än så länge räcker det att köra med Renässans menthol
    Skulle vara intressant att veta var de får det rådet ifrån om nu tillverkarna skriver att det är ok.
  • TiLo

Nasin står det också att man får använda. Kanske är det en skillnad om man är täppt pga en förkylning eller pga graviditeten??

• Sladdis

Det finns ett cortisonspray läkaren på MVC skriver ut om man har längre nästäppa.

• Bebis187

Mot slutet av min förra grav hade jag också himla nästäppa. Körde sån med kortison, saltlösning och vanlig omvartannat....försvann direkt efter jag fått vår son.
    Denna gången får jag väl (eller rättare sagt mina nässlemhinnor) bli beroende. Var förkyld innan jag blev gravid och nu vet jag inte om det är förkylning eller gravidtäppa.....
    Har dock aldrig hört att nässprej skulle vara förbjudet för gravida - bara de vanliga förhållningsreglerna.

• AnnA1985

Vart ska man trycka för att känna livmodern?
    Såg att några hade skrivit nåt om ligament... När jag sträcker mig så kan det sträcka till i nedra magen, är det det som är ligament? *iq-badanka* :p 

• Malena C

Japp Ms Sunshine, det låter som ligament. Jag har haft det sedan femte veckan. Om jag reser mig för snabbt så hugger det till ordentligt på båda sidan om livmodern långt ner i magen mot benen.
    Ungefär samma känsla som när det hoppar snett i armbågen när man lyfter något vilket jag tror de flesta varit med om någon gång.Jag har däremot ingen aning om hur jag ska trycka för att känna livmodern. Vill också gärna veta.

Svar på tråden Juli bebis 2012