• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • TiLo

Om jag ligger på rygg och trycker precis ovanför blygdbenet snett neråt liksom. Så känns det mot ryggen/rumpan. Det är livmodern som känns. Det kändes tydligare förut när jag tryckte, nu känns det mer hårt där. Tror den blivit så stor nu så den inte flyttar på sig lika lätt.

• pyret12345

Åh, beklagar verkligen missfallet! Fruktansvärt! Någon annan i tråden sim ör föräldraledig med blivande storasyskon? Är ledig med min lilla 1 pring nu.Funderar dock mycket kring om vi ska skola in dottern före eller efter syskonets ankomst eller om jag ska vara hemma med två barn. Kan man aktivera en då 2åring och samtidigt amma och ta hand om ett litet knyte? Och om det blir kejsarsnitt igen - vad gör man då? Hur tänker / gör ni andra?

• mommytobe again
    Malena C skrev 2011-12-17 14:47:22 följande:
    Japp Ms Sunshine, det låter som ligament. Jag har haft det sedan femte veckan. Om jag reser mig för snabbt så hugger det till ordentligt på båda sidan om livmodern långt ner i magen mot benen.
    Ungefär samma känsla som när det hoppar snett i armbågen när man lyfter något vilket jag tror de flesta varit med om någon gång.Jag har däremot ingen aning om hur jag ska trycka för att känna livmodern. Vill också gärna veta.
    Gud va skönt att läsa satt det e fler som har så, visste inte om det här med ligament, trodde definitivt det va nåt felSkäms....mitt värsta illamående har kommit nu, sent i v 11.......spyr som en gris, försöker småäta så att jag aldrig blir hungrig, det hjälper lite...

någon som vet vilket te det är som hjälper mot illamående?är det kanel?
  • TiLo
    mommytobe again skrev 2011-12-19 09:55:04 följande:
    Gud va skönt att läsa satt det e fler som har så, visste inte om det här med ligament, trodde definitivt det va nåt felSkäms....mitt värsta illamående har kommit nu, sent i v 11.......spyr som en gris, försöker småäta så att jag aldrig blir hungrig, det hjälper lite...

JAg fattade inte heller vad det var som gjorde ont förrän 3:e graviditeten.

Ingefära ska väl vara bra mot illamående?

Ang dagisplats så skulle jag välja att vara hemma med alla barnen. Så har jag gjort med mina. Med det undantaget ett Tilda fick börja fsk igen när hon var 4 år fyllda. För då hade hon ett uttalat behov att förskoaln eftersom det inte ens existerade några äldre barn på öppna fsk. Hon hade då varit hemma med mig i 9 månader och det var toppen förutom bristen på lekkamrater i samma ålder. Hon behövde aldrig känna sig undanskuffad av bebisen som kom. Hon fick vara med och vara delaktig. Visst blev det mycket tv första 2 månaderna, men det var inget varken jag eller hon tog någon skada av. Det var ju bara en period.

När bebisen föds nu så kommer minsta vara 2½ år och hon kommer få sluta på dagis då. OCh börja igen sen när jag skolan in bebisen på dagis. Att roa 2½ åringar hemma är ingen konst. De lär sig väldigt fort att leka själva. Och bara vara med mamma är ju stimulerande för dem. Att vara delaktig och hjälpa till med bebisen. Att ha en egen docka att leka med och göra lika tror jag mycket på.

Sen gör ju alla såklart som de själva vill. Men att barn som är under 3 år skulle missa något för att de inte är på dagis är bara struntprat. De lär sig massor av att vara hemma och få ett syskon också. Däremot kan man som förälder känna ett behov av att lämna sitt större barn på dagis och då har barnen såklart bra där med. Men barnet i sig har inget eget behov av dagis då.
  • michelodeon
    mommytobe again skrev 2011-12-19 09:55:04 följande:

Ingefära hjälper för en del. Du ska helst koka färsk ingefära och sen kan du doppa vilket te du vill i den vätskan. 
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • pyret12345

Akiram: Tack för kloka råd! Jag bara undrar hur man liksom rent fysiskt gör när man tar hand om en vild 2,5 åring och ett spädbarn... Jag menar, jag kommer ju inte varken kunna eller orka gå till öppna förskolan och rytmiken varje dag som vi gör nu när man ska amma, amma, amma och lasta in två barn i bilen mellan alla blöjbyten =P! Är lite rädd också att det ska bli kejsarsnitt igen för då får man ju inte bära på3 månader. Hur gör då folk som är hemma med två?

• Malena C

Normalt skulle sonen börja skolan i Januari eftersom han blev 2.5 år i November,  men eftersom han just nu får en behandling som påverkar hans humör väldigt och vi räknar med annan behandling efter jul så har vi skjutit upp skolstarten och han får vara kvar på dagis i ett par månader till på halvtid. Jag hoppas att han ska vara frisk när nya bebis kommer och då kommer han normalt att vara på sitt gamla dagis under sommarlovet från skolan eftersom den kommunala fritidsverksamheten här är förskräcklig.
    Han har ett enormt utbyte av dagis och vi skulle aldrig kunna erbjuda samma sak hemma. Redan sedan han blev två leker han rollspelslekar med andra barn och utvecklas i raketfart. Han skulle klättra på väggarna om han var tvungen att vara hemma med mig.
    När jag fick honom var jag dödstrött de första två månaderna och blir det detsamma nu skulle det aldrig funka. Här finns dessutom ingen öppen förskola.
    I september börjar vanliga skolan igen så då ser jag fram emot att kunna ge honom korta dagar och inget fritids utanför skolan. Eftersom min man varit sjukskriven för ryggen under mycket lång tid har vår son bara behövt gå halvtid på dagis men det har ju också inneburit att jag fått jobba jättemycket för att få ekonomin att gå runt (Hade just köpt hus när min man blev påkörd och huset är inte säljbart just nu), så jag har känt mig väldigt utanför hans uppväxt så här långt.
    Om allt löser sig med omskolning och arbete för min man hoppas jag kunna vara hemma sex månader med nya bebis och drömmen är att ha råd att bara jobba halvtid efter det också för att sonen inte ska behöva vara någon annastans utanför skolan och kanske till och med kunna komma hem och äta lunch.

• TiLo

JAg är också snittad. Men det har gått bra. Man får ta dagarna för vad de är i början. JAg tyckte det var jobbigare om jag skulle baxa iväg med två ungar för att lämna på förskolan en liten stund än att vara hemma och ta det lugnt med barnen och låta dem göra sina saker i sin takt istället för att stressa.
    Jag kommer snittas denna gång med. OCh mannen kommer vara hemma i två veckor sen klarar jag mig själv. Bebisen bär jag ju. MEn 2½ åringen får jag gå ner på golvet och trösta om det behövs. En 2 åring behöver ju inte bäras. Allt praktiskt runtom som städning och så det får mannen ta när han kommer hem.

• SommarDahlia
    Engla80 skrev 2011-12-18 07:37:58 följande:
    Provade min angelound igår och fick inte till det... Hoppades jag skulle hitta hjärtljuden fast det igentligen är för tidigt enligt beskrivningen. Dock fick jag in mina egna pulsslag när jag höll den på magen, måste ha kommit från aortan eller nått. Hördes konstigt för det va med boff, boff, boff istället för swich, swich som hjärtat hörs :)

Ska hämta min journal hos BM i mellandagarna och ska då fråga henne om inte hon kan försöka leta upp ett hjärtljud med sin dopler...  Hade varit skönt att få en liten bekräftelse på att allt är ok där inne...

Idag vankas det kalas för vår tös som blir 3 imorgon! Kaffe, kakor och tårta står på schemat :) så nu ska det städas, damsugas och dukas så allt är redo när gästerna kommer.

Jag provade oxå min angelsound idag, provade för nån vecka sen men då hittade jag oxå bara mina egna pulsslag. Men nu lyckades jag hitta bebisens oxå! Så skönt!
    Trixet var att när jag provat innan så har jag halvsuttit i sängen med kuddarna uppbullade. Det gjorde jag idag igen med men då gick det inte.. Sen la jag mej å stäckte mej helt å plötsligt, lååångt ner så hörde jag swich-swich-swich i gallopfart! Kan tillägga att jag va väldans kissnödig vilket ju lyfter livmodern något!
    Hoppas du snart hittar ett litet hjärtljud du me!
  • MLT
    Glada28 skrev 2011-12-17 18:31:45 följande:
    Jag fick ocå missfall vid den tiden men hon sa att kroppen tar hand om det själv. Ska tillbaka om 1 vecka o se så allt kommit ut bara...Behöver di skrapa alltså?
    Jag hade ofosterlig graviditet, det fanns alltså inget foster alls men kroppen trodde att det var en vanlig graviditet. Han sa att det sällan kommer ut av sig självt och att det isf kan dröja länge så han bokade in skrapning 2 dagar senare. Jag hade iofs även en polyp på livmodertappen som de skulle ta bort så kanske var det lite därför också. Vissa får tabletter, vissa skrapning, om det inte kommer ut av sig självt! Vilken vecka hade det avstannat i, vet de det? Jag skulle gå in i v. 9 när de upptäckte att jag inte hade något foster. Blödde lite p.g.a polypen (som tur var) annars hade det kunnat gå ännu längre. Känns ju som ett slag i ansiktet och kan tänka mig att det var ännu värre för dig som kommit till v. 12!
Svar på tråden Juli bebis 2012