• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • MLT
    MissMurrig skrev 2012-01-09 19:39:48 följande:
    Jag vill veta! Går och suktar efter dessa små klänningar och kjolar i alla butiker... Jag är rädd att jag ska bli besviken om det är en kille... Dumt och så "fel" kanske... Me nvill så gärna ha en tjej, jag är så flickig av mig, och vill bara ha två barn, en av varje är ju perfekt! Så jag känner att det är bättre att jag vet innan, så kan jag komma över att det är en kille innan, och bara vänta på att få träffa min nye son vid förlossningen, då har jag ju garanterat kommit över det. Är det en tjej, kan jag handla något sött, en klänning kanske Men vill inte känna det minsta besvikelse vid förlossningen... Även om det kanske inte skulle vara så. Man får ju inte önska sig kön egentligen i detta land, men jag gör det....
    Skönt att höra att någon annan känner som jag! Min syster dog när jag var liten, så när mamma var gravid önskade jag mig alltid en syster, men ut kom 3 killar på rad. När jag till sist fick en syster var jag 17 och brydde mig inte längre. Nu tror jag att jag vill ha en tjej just p.g.a längtan jag hade under hela min uppväxt.

Är också orolig att känna besvikelse när barnet kommer ut, även om jag vet att det inte blir så. Har ju redan fått en son och när han kom ut var det så självklart att det var en kille. Men jag vill ta reda på könet för att kunna släppa alla såna tankar och bara njuta av graviditeten istället för att oroa mig för hur jag ev. kommer reagera.
  • TiLo
    MLT skrev 2012-01-11 11:26:07 följande:
    Skönt att höra att någon annan känner som jag! Min syster dog när jag var liten, så när mamma var gravid önskade jag mig alltid en syster, men ut kom 3 killar på rad. När jag till sist fick en syster var jag 17 och brydde mig inte längre. Nu tror jag att jag vill ha en tjej just p.g.a längtan jag hade under hela min uppväxt.

Är också orolig att känna besvikelse när barnet kommer ut, även om jag vet att det inte blir så. Har ju redan fått en son och när han kom ut var det så självklart att det var en kille. Men jag vill ta reda på könet för att kunna släppa alla såna tankar och bara njuta av graviditeten istället för att oroa mig för hur jag ev. kommer reagera.
    Jag tror inte att man känner besvikelse. Däremot var jag så stensäker att andra barnet skulle vara en flicka lika första barnet så när det kom ut en pojke så ryckte jag till varje gång jag öppnade blöjan. Och när jag låg och läste mammatidningar så såg jag en massa fina klänningar som jag täänkte att jag skulle köpa. Tills jag kom ihåg att det var en pojke jag fått. Så ingen besvikelse men däremot lite svårt att ställa om sig och fatta.
    Sist trodde jag stensäkert att det skulle bli en pojke men ut kom en flicka. Men då reagerade jag inte så. Det var mer namnet som blev svåårt eftersom jag hade bestämt mig för Viggo. Det blev en Lova tillslut.
  • Sladdis
    smulan12 skrev 2012-01-11 10:57:00 följande:
    Jag är ckså i v.15 och har inte fått någon tid för rul.... :/
    Det fick jag själv ringa och boka!
  • MLT
    TiLo skrev 2012-01-11 11:32:33 följande:
    Jag tror inte att man känner besvikelse. Däremot var jag så stensäker att andra barnet skulle vara en flicka lika första barnet så när det kom ut en pojke så ryckte jag till varje gång jag öppnade blöjan. Och när jag låg och läste mammatidningar så såg jag en massa fina klänningar som jag täänkte att jag skulle köpa. Tills jag kom ihåg att det var en pojke jag fått. Så ingen besvikelse men däremot lite svårt att ställa om sig och fatta.
    Sist trodde jag stensäkert att det skulle bli en pojke men ut kom en flicka. Men då reagerade jag inte så. Det var mer namnet som blev svåårt eftersom jag hade bestämt mig för Viggo. Det blev en Lova tillslut.
    Det var samma för mig, jag var så säker på flicka och precis alla i omgivningen sa att det var flickmage och hjärtljuden var höga så det var helt säkert en flicka osv. En gång drömde jag om barnet och då var det en pojke, kände då besvikelse och sa att det är ju inte mitt barn, jag ska ha en flicka.
    När Theo föddes frågade jag direkt efter kön och när bm tryckte upp en pung i nyllet på mig kände jag inte besvikelse, men nog kom ett sting av 'men det skulle ju vara en tjej'. Sen var det inget mer med det, jag var världens lyckligaste över att ha fått en son  

Den här gången väljer jag att få överraskningen lite tidigare bara, för man får så många fler överraskningar vid förlossningen att jag allt kan ta och tjuvkika på en av dom redan innan =)
  • EllaBella02
    Jamtlandstaus skrev 2012-01-11 10:29:41 följande:
    Vad skönt för er Sladdis!

Verkar som många redan fått er tid till RUL, är det bara jag som inte fått det?
    Är i v15 o har min stora milstolpe nästa vecka med FVP. Eller egentligen veckan efter det när svaret ska komma *nervös*!!!
    Jag är i v 15 och har fått tid till RUL i v 20 tror jag att jag är i då.. den 17 Feb ska vi dit igen...
  • Engla80

Jag tyckte om att vara gravid på slutet då det verklgen syntes att jag va gravid och inte bara att jag gått upp i vikt... Vår dotter kom i v. 37+0 så jag blev liksom inte riktigt "färdig" med graviditeten och han inte tröttna på den. Jag va så säker på att jag skulle gå över tiden för det gör ju alla förstfödersker Skäms och både min mamma och min makes mamma gick över tiden så jag va till 100% inställd att också göra det... När dom undersökte mig på BB och sa att jag va öppen 6 cm så frågade jag till och med "Vad betyder det?" och hoppades att dom skulle svara typ "Att ni kan åka hem och ta det lugnt" hahaha...

Nu är jag mer förberedd och kommer väl tycka att jag går "över tiden" om jag går 40 fulla veckor *fniss*

4,5 veckor kvar till RUL. Längtar sååååå....

Tror jag känt babyn nu! Fladrande men även buffningar på insidan, oftast på höger sida. Kan också känna tryck under höger revben, men kan det verkligen va babyn? Tycker det borde va för högt upp för att va så här tidigt (v. 14).

• SommarDahlia
    Engla80 skrev 2012-01-11 12:19:18 följande:
    Jag tyckte om att vara gravid på slutet då det verklgen syntes att jag va gravid och inte bara att jag gått upp i vikt... Vår dotter kom i v. 37+0 så jag blev liksom inte riktigt "färdig" med graviditeten och han inte tröttna på den. Jag va så säker på att jag skulle gå över tiden för det gör ju alla förstfödersker Skäms och både min mamma och min makes mamma gick över tiden så jag va till 100% inställd att också göra det... När dom undersökte mig på BB och sa att jag va öppen 6 cm så frågade jag till och med "Vad betyder det?" och hoppades att dom skulle svara typ "Att ni kan åka hem och ta det lugnt" hahaha...

Nu är jag mer förberedd och kommer väl tycka att jag går "över tiden" om jag går 40 fulla veckor *fniss*

4,5 veckor kvar till RUL. Längtar sååååå....

Tror jag känt babyn nu! Fladrande men även buffningar på insidan, oftast på höger sida. Kan också känna tryck under höger revben, men kan det verkligen va babyn? Tycker det borde va för högt upp för att va så här tidigt (v. 14).
    Min mamma gick över och fick bli igångsatt alla sina tre förlossningar så hon va hundra på att jag skulle gå över. Ville slå henne när hon sa så (nu älskar jag min mamma och slog förståss inte henne :)  ). Det va en befrielse när det startade av sig själv och dessutom innan BF, har förstått att igångsättning inte är så härligt alltid.

Vad härligt med bebisbuffande!! Kände något för nån vecka sen, typ fisksprattel å nu väntar jag ivrigt på mer sprattel å gärna lite buff me :)
  • Woogie

Hej alla!

Bee Knees: om du läser här fortfarande: Beklagar verkligen!!!

Malena C: jag har inget vettigt att säga mer än att jag tänker på er! Jag kan inte tänka mig in i situationen och tänker inte krångla till det! *kramar om*

Jag har läst ikapp från mellandagarna, så det har tagit sin tid. Kom på en massa saker som jag vill skriva när jag läste om det, får se om jag kommer ihåg... :o)

Jul och nyår har varit bra förutom att jag och lille N fick en envis hosta på lillejulafton, och den håller fortfarande i sig även om jag inte behöver ta medicin längre (N är helt frisk tack och lov!). Jag var tvungen att få Cocilana utskriven för att kunna sova... På nyår åkte vi upp till mina föräldrar och lämnade dem magsjuka :o( Både min man, mina föräldrar och jag blev det... så inte så mycket till semester kanske, men mysigt att vara tillsammans hela familjen i nästan tre veckor ändå.

I fredags fyllde jag 33, men jag kommer ändå att göra KUB, nu på fredag. Vårt skäl är helt enkelt att vi inte är helt beredda på alla handikapp. Jag har en lillebror som är 2 år yngre och har det och jag vet hur jobbigt det har varit att han alltid, alltid, alltid har gått före i alla år, inte bara som liten. Jag älskar honom och han är världens goaste, men han har också tagit mycket ork och kraft från våra andras barndom även om det inte är hans fel.
    Dock tror jag inte att det är någon fara, helt enkelt för att jag inte kan tänka mig något annat. Är det så, så får jag tänka på det när jag står med faktum. Plus att jag får se pyret! :o)

Jag tycker att det är galet långt till inskrivning här (går privat), det var det med lille N också (mitt andra barn), då var inskrivning hos BM i v. 18 ca. och det kommer det att vara nu med; 14/2. RUL borde dock komma snabbt efter det om det ska vara till någon nytta tycker jag.

Ni pratade om drömmar lite längre bak... Jag har drömt jättehemskt om att jag har glömt av N helt och hållet. Alltså, jag vet att han finns, men jag kan inte minnas hans namn eller riktigt varför jag har honom... Skitläsktigt!! Nästan som att vara hypnotiserad att glömma av en viss bokstav i alfabetet kan jag tänka mig. Jag vet att det är viktigt och att jag borde minnas, men kan inte! Då fick jag krama honom extra mycket när jag vaknade. Lille snutt!

Mitt obehag som inte var riktigt illamående, men typ, har börjat lägga sig. Förut mådde jag illa när jag var hungrig och när jag var mätt. Känsligheten mot lukter börjar långsamt bli lite bättre också, men jag har fortfarande svårt för vissa parfymer, tvålar, sköljmedel och cigarettrök... *urk* Halsbrännan har blivit värre, vilket inte bådar gott, jag är bara i v. 14 än... Ibland när jag böjer mig ner, för att plocka upp någo eller knyta skorna, så knyter det liksom till på en liten punkt uppe på magen där den går in igen mot revbenen. Kanske muskelfästet? Jag hade glömt av det, men jag hade samma sak när jag väntade N minns jag nu. Magen blir sakta större under dagen, för att på morgonen vara relativt liten.
    Jag var på PU-samtal igår och då berättade jag för min närmsta chef, så nu får det komma ut på jobbet om det vill. Alla viktiga människor (familj osv) vet. Det var kanske dumt att säga något innan KUB, men jag kunde inte med att vänta när det nu var PU-samtal och jag ändå har passerat v. 12 och det dessutom börjar synas. Hellre förekomma än förekommas i det fallet tänkte jag.

Phu! Så, nu har jag uppdaterat er lite.

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Woogie

Glömde säga att jag också har känt lite fladder och eftersom det är nere inte långt ovanför blygdbenet och jag inte har känt det som ogravid, så tror jag att det är pyret ♥

Jag gick över 9 dagar med äldsta sonen och yngsta kom prick på dagen, men med honom var jag tvungen att så småningom få värkstimulerande dropp i masiva mängder och fy faaaaaan vad ont det gjorde. Så nu hoppas jag att jag klarar av det helt själv. Jag vågar nämligen inte ta epidural pga. de eventuella (små risker, men ändå) biverkningarna. Men men, nu ska vi ta oss förbi KUB och sen v. 25. Sen kan jag tillåta mig att tänka mer framåt.

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • JennyL88
    Engla80; Jag har också känt av de du beskriver med tryck mot revbenen. men de kan väl ändå inte vara fostret som ligger och trycker där??  Men vem vetTungan ute

Grattis till bra KUB Sladdis!!

Jag ska på KUB och kolla in bebisen på måndag, inte lång väntan kvar.Längtar!!
    Ska på inskrivning samma dag hos BM, känns som att jag borde fått en inskrivning lite tidigare.
    Är i v.12 nu och är i v.13 på måndag...Tungan ute
    Har fått för mig att de flesta skrivs innan v.10 typ.
    Fast jag var ju i v.8 när jag fick veta att jag var gravid..

Hoppas dagarna går fort nu. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Juli bebis 2012