• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • nilepile89

missmurrig fy din stackare vet hur det känns, förlorade min lilla kisse som jag haft sen bebis och stödmatat för ett år sedan. Saknar han fortfarande för att inget djur e det andra likt..känns som någon kapat av en arm eller att något saknas usch så hemskt.

• nilepile89
    sjbacke skrev 2012-02-06 14:36:36 följande:
    Är ny på denna sidan och väntar också ett juli-barn :)

Välkommen, när är du beräknad ??
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-02-06 13:52:36 följande:
    Woogie- Inte haft inskrivning än? oj, vad sent är min tanke! Men kan du inte ringa och be om en tid nu i veckan?

Vid min inskrivning i december togs ett prov på min järndepå (kommer inte ihåg vad det hette) men BM sa att hon skulle höra av sig om det var låga värden, men har inte hört något från henne...

Jag äter ACO Gravid 2 tabl. om dagen
    Äter ju också LCHF så jag får i mig mycket broccoli och rött kött så jag tror och hoppas att mitt järnvärde är bra.
    Järnvärdet kan ha ändrats sedan dess. Kan du inte få ta ett blodprov och kolla värderna igen på en hälsocentral?

En annan fråga angående rött kött. Jag älskar rött kött men har fått stränga order att inte äta det nu när jag är gravid av min doktor.
    Är reglerna annorlunda i Sverige eller äter du bara kött som varit fryst?
  • Trolla75
    En liten skrev 2012-02-06 14:59:00 följande:
    Järnvärdet kan ha ändrats sedan dess. Kan du inte få ta ett blodprov och kolla värderna igen på en hälsocentral?

En annan fråga angående rött kött. Jag älskar rött kött men har fått stränga order att inte äta det nu när jag är gravid av min doktor.
    Jag har aldrig blivit avrådd att äta rött kött under graviditeten.

Nu kikade jag in på Livsmedelsverkets hemsida... där står det...

Ät gärna:

2 portioner grönsaker och 3 frukter varje dag. Fisk 2–3 gånger i veckan. En halv liter lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt per dag.
    Det motsvarar 2-3 glas.  Lättmargarin på smörgåsen. Flytande margarin eller olja när du lagar mat. Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag. Bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag.
    Välj i första hand sorter med fullkorn.

- Det där med lättprodukter går jag inte på, jag kör fullfett så mycket det går!

Men tillbaka till köttet... Äter bara färskt kött, Svenskt & Irländskt, vi äter rätt mycket ryggbiff och den vill jag ha lite rosa inuti.
    Men helst ska man väl steka den well done!

- Såhär skriver Livsmedelsverket om bakterierna som kan finnas i kött.
    Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp tills den ryker.
    Toxoplasma dör också om man fryser maten i tre dagar.
    Listeria dör inte om man fryser maten.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    En liten skrev 2012-02-06 14:59:00 följande:

I går var jag på Jourvårdcentralen och tog ett blodtryck, men något blodprov tog de då inte... 50:- spänn för ett blodtryck ...

Men de här järndepåerna ändrar sig inte så fort sa min BM, de provet jag lämnade sist var ett långtidsprov på mitt järnlager... och eftersom det är en evighet till nästa besök 3/4 så borde jag väl kunna vara lugn?

Jag har Niferex som jag skulle kunna ta, men jag har läst att det inte ska vara bra med för mycket järn heller? blir lite kluven?
  • Trolla75
    sjbacke skrev 2012-02-06 14:36:36 följande:
    Är ny på denna sidan och väntar också ett juli-barn :)
    Välkommen! Glad
  • Sladdis

Nu har jag varit på RUL. Det blir en pojke!!!Hjärta Har ju redan två pojkar och är en riktig pojkmamma så jag blev glad. Mannen hade nog velat ha en liten tös, men han kommer nog över det.Solig Bild finns i bildtråden.

• michelodeon
    Sladdis skrev 2012-02-06 15:41:30 följande:

Nu har jag varit på RUL. Det blir en pojke!!!Hjärta Har ju redan två pojkar och är en riktig pojkmamma så jag blev glad. Mannen hade nog velat ha en liten tös, men han kommer nog över det.Solig Bild finns i bildtråden.

Va roligt Solig Å vilken fin bild ni fick {#emotions_dlg.flower}
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • JennyL88

Fick också för mig att jag hade lågt järnvärde innan.
    Men allt var jätte bra.
    Sa till min BM att jag trodde att jag hade lågt järnvärde på grund av att jag hade ont i huvudet och var trött hela tiden.
    Men som sagt man ska inte medicinera eller diagnostisera sig själv.

Svar på tråden Juli bebis 2012