• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • enilorac81

Hej! Idag välkomnar jag vecka 19 (18+0) och imorgon RUL

I söndags kunde min sambo känna sparkarna det var en härlig känsla

• Woogie

Grattis till fler RUL och välkommen alla nya!

Trolla: Jag vet att det är sent, jag blev själv förvånad förra gången, men tydligen är det så det är och nu är det ju inte ens 10 dagar kvar, så jag väntar. Jag tröstar mig med att när jag väl har haft min inskrivning så är det inte så långt kvar till dagen BF, vilket det hade varit om jag hade inskrivning i v. 11 (som jag hade med äldsta sonen för 11 år sedan och i en annan stad). Då kändes det verkligen som en evighet. Nu, iom jobb, barn och vardag som ska gå ihop, så försvinner veckorna relativt snabbt.
    Jag måste dock börja ta bilder på magen. Med G har jag två bilder, med N kanske 20, med den här inga än så länge... Men nu är det otvivelaktigt en gravidmage istället för fetthäng över jeansmidjan. Gravid Som jag skrev igår så är jag lite orolig ibland, men när jag räknar upp symptomen jag har eller tycker att jag har, så bör de vara lika med en frisk liten bebis. Jag håller fast vid det.

Idag när jag kom till jobbet (efter en rutinmorgon med att få upp och igång två barn, kört dem till dagmamma och bussen och själv komma i tid till jobbet), så kände jag att det luktade konstigt. Jag hade känt det tidigare i morse, men inte lagt någon vikt vid det. Men när det kändes även på jobbet så måste det ju vara jag... Luktade lite på mina kläder, men det luktade inget. Gjorde frukost och så... på väg från pentryt luktar jag igen och då... en bit ner på magen på tunikan (som jag bara har en BH under btw) är det en torkad fläck kattpiss...! På en gråmelerad tunika syns den inte förrän man verkligen tittar.
    Häromdagen lyckades vi stänga dörren till katternas låda (första och förhoppningsvis sista gången!), så de hade bajsat och - uppenbarligen - kissat på mina rena kläder som låg ihopvikta på bordet... Bajset såg jag, men kisset märkte jag inte då, antagligen för att bajslukten tog över. Jag tvättade ju allt jag såg var smutsigt, och luktade på resten som hade legat där - trodde jag. Det här missade jag... URK!!! När jag sen tog av mig och tittade efter så var det två fläckar till på ryggen då den ju hade varit ihopvikt när det hände.
    Jag försökte tvätta bort det med tvål och vatten, men då stank det bara ännu mer!! Så nu sitter jag i en lånepiké med jobbets logga på. Den är giftgrön Men det stinker inte!

Så, det var dagens äventyr det...

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Woogie
    enilorac81 skrev 2012-02-07 09:28:05 följande:
    Hej! Idag välkomnar jag vecka 19 (18+0) och imorgon RUL

I söndags kunde min sambo känna sparkarna det var en härlig känsla
    Åh vad mysigt!!
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Jamtlandstaus
    Trolla75 skrev 2012-02-06 22:12:39 följande:
    Förlåt, men ma och mf vad är skillnaden? Har haft turen att aldrig ha drabbats av detta tråkiga därav min okunskap.
    MF är missfall och drivs ut av kroppen själv.
    MA är ett kvarhållet missfall och kan ibland starta igång av kroppen själv (efter en tid) och ibland behöver kroppen hjälp att få ut det, antingen med tabletter eller skrapning.
    MA kan upptäckas på olika vis, antingen via små blödningar, större blödningar, en känsla av att ngt är fel hos mamman osv. men för att kunna konstatera MA behöver sjukvårdspersonal göra ett ultraljud.
  • snoffsan08
    Jamtlandstaus skrev 2012-02-07 10:33:51 följande:
    MF är missfall och drivs ut av kroppen själv. MA är ett kvarhållet missfall och kan ibland starta igång av kroppen själv (efter en tid) och ibland behöver kroppen hjälp att få ut det, antingen med tabletter eller skrapning.MA kan upptäckas på olika vis, antingen via små blödningar, större blödningar, en känsla av att ngt är fel hos mamman osv. men för att kunna konstatera MA behöver sjukvårdspersonal göra ett ultraljud.

Tack för infon. Jag köper nog en såndär angelsound idag iaf, får använda den med sunt förnuft helt enkelt. Mysigt när gubben kan känna sparkarna oxå, blir ju mer verkligt för honom då oxå. Roligt å höra alla som varit på RUL och det sett bra ut, längtar till nästa tisdag då det är min tur. Jobbigt läge Woogie =o( tur att det fanns en tröja du kunde låna =o). Själv ska jag sjunga på en begravning idag, känns inge roligt direkt, men jag har lovat. en av mina närmsta vänninors svärmor är det som begravs, så det är ingen närstående till mig iaf, då hade jag aldrig orkat ställa upp på att sjunga. Min vännina sjöng på vårt bröllop i somras, så jag var lite skyldig henne det kände jag.
    momster skrev 2012-02-07 09:12:42 följande:
    Snoffsan08 jag har oxå hört att man ska anv dom försiktigt för att man inte vet om eller hur de påverkar fostret. Men de var 3 år sedan. Var barnmorskan som upplyste om de när jag frågade om jag mins rätt.

Kanske ska ringa och kolla innan iaf då. Tack för svar.
  • snoffsan08

Ringde till BM nyss, hon sa att jag skulle komma in på öppen mottagning idag och kolla hjärtljudet istället för att köpa en angelsound. Det är så tråkigt, hon låter jämt så sjukt stressad när man pratar med henne.

• En liten

Usch vad hemskt med missfall och annat. Jobbigt att gå och oroa sig. Men vi är fortfarande i första halvan de flesta av oss och alla kan inte känna bebisen så jätte mycket.

Apropå köttet så har jag också fått sagt att jag ska äta mycket men då jag tycker välstekt är fruktansvärt sätt att behandla och servera kött på så undviker jag det.
    Jag hade hoppats på att rött kött var ok i Sverige så jag kunde börja äta det igen! Där jag bor finns det en färsk variant av svensk blodpudding som min dotter gillar så det äter vi en gång i veckan.

Nu kommer pinsamma detaljer men jag måste fråga:
    Jag har ett pinsamt problem, jag kan inte hålla tätt.... Jag är iof väldigt förkyld och hostar mycket just nu men när jag hostar kommer det i trosan.... jag kniper och kniper och kniper men det verkar inte hjälpa. Även om jag precis har varit på toaletten så kommer det i alla fall. Jag kan inte minnas att jag hade liknande förra gången iof hade jag ordentliga flytningar men inte kan jag minnas att det rann så här!

Är det någon annan som har det liknande? Om inte så ska jag ta kontakt med min doktor för att kolla att det inte är något annat fel...

• Trolla75

Det finns väl ingen forskning än på om det är ofarligt eller om det finns risker med Angelsounds, det är ju ändå ljudvågor. Det var vid min förra grav. som barnmorskan sa att det kunde ge leverskador även att det kunde ha negativ påverkan på hörseln.
    Har hört om folk som sagt att barnets hjärtljud gått upp vid användandet och att barnet börjat sprattla och buffa mot dopplern.

Jag har svårt att tro att någon enstaka gång är farlig, men jag tror att man blir mer nojig om man har fri tillgång till en doppler som gör att man vill lyssna hela tiden.
    Och i bland kan det vara svårt att upptäcka hjärtljuden och är man då orolig av sig så blir man ju ändå mer orolig.

Jag kanske låter hård, men det är nog inga apparater att leka med!

Min bm har ännu inte låtit mig lyssna på min lilla bebb*, tror det har en orsak!

Det finns ju även trådar här inne på fl. Man kanske ska ta det med en nypa salt, allt är ju farligt idag! Men sunt förnuft låter bra!

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • enilorac81

En liten - jag älskar rött kött men äter det inte sen jag fick reda på att jag var gravid. Dock frös vi in en god köttbit i god tid förra veckan och i fredags förra veckan tog vi ut den och stekte den blodig! Mums!!!

• Engla80

Kul med fler RUL! Längtar såååååååå tills måndag morgon då det äntligen är vår tur Glad Har fått för mig att det är en kille i magen... fast jag hoppas lite på tjej Tungan ute 

Ang Angelsound så tror jag på sunt förnuft vid andvändning. Tror inte man ska använda den flera timmar om dagen varje dag men att lyssna in ett par gånger i veckan för att lugna oroliga nerver tror jag kan va possitivt! För mår mamma bra så mår ju i regel babyn bra så...

Woogie: Förlåt men din historia gav mig ett leende på läpparna... Tur det fanns en låne tröja till dig Glad

Vår dotter har börjat titta lite märkligt på min mage och jag tror hon anar att nått är på gång! Hon kommer gärna med dockor och gose djur och säger "Du får trösta mamma. Babisen är ledsen" och "Nu är jag stora syster till babisen"...

Ser allt bra ut på måndag så tror jag vi berättar för henne då på kvällen!

Svar på tråden Juli bebis 2012