• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • FruSandra

Mitt järnvärde låg i måndags på 111 de tyckte hon va lågt.. Hade 134 på inskrivningen. Blev rekommenderad hemmofer, men ska endast ta 1 tablett om dagen då jag blir stenhård!!! O kan endast göra 2an varannan var 3 r vecka!! O få med 50% blod :S ursäkta de äckliga detaljerna ;)

• SaJo81
    FruSandra skrev 2012-03-21 18:29:22 följande:
    Mitt järnvärde låg i måndags på 111 de tyckte hon va lågt.. Hade 134 på inskrivningen. Blev rekommenderad hemmofer, men ska endast ta 1 tablett om dagen då jag blir stenhård!!! O kan endast göra 2an varannan var 3 r vecka!! O få med 50% blod :S ursäkta de äckliga detaljerna ;)
    då är vi två =( fy faaaaan! jag har ännu inte börjat med några järntabletter och hoppas jag ska slippa men jag rä sjukt trött så risken är att mina värden e låga nu =( ska till BM på fredag så då får vi se, jag mår dessutom så jävla illa om jag inte får bajsa när jag känner att jag borde....men stenhård = blod och hemorojder =( BLÄÄÄÄÄ!
  • Tekla78
    mousetrap skrev 2012-03-21 11:14:31 följande:
    Hade också det där med "sen avnavling" på min förlossningslista (tror jag hade 6 punkter på den), policyn på Östra Sjukhuset är (var?) att navla av för att mäta ph.
    Men dom lät den sitta.
    Och som någon sa till mig sedan, som förälder BESTÄMMER MAN, så vill man ha sen avnavling (och allt annat har gått som det ska då, givetvis) så ska man få det. Punkt. 
    Ja, som förälder bestämmer man förutsatt att ingen i personalen tycker att det är fara för ens barns liv för då bestämmer de om vad som är bäst för barnet.

Tecknar man Trygg Hansa försäkring gäller den tidigast från v. 26. Hade en försäkringsrådgivare på jobbet som verkligen rekommenderade TH's barnförsäkring trots att den inte ingick i deras program för han ansåg att den var bäst. Han hade själv TH till sina barn, så jag kör på TH alla gånger!

När jag var gravid sist tror jag att mödravården hade i sitt program att man skulle skriva ner tankar och önskemål inför förlossningen, dvs. förlossningsbrev, någon gång efter vecka 30 så jag tycker inte att det känns som någon brådska ännu i alla fall. Jag ska be om lavemang eftersom jag tyckte det kändes jobbigt att det kom ut under förlossningen (fast jag varit på toa flera gånger). Jag vet att det är nyttigt för barnet att komma i kontakt med de bakterierna, men var inte alls bekväm med det hela även om det är naturligt att det blir så. Annars tänker jag att jag vill ha lustgas och TENS som sist och inte akupunktur som jag bara tyckte gjorde ont på mig.

Tjohooo! Vecka 25 imorgon
  • snoffsan08
    Tekla78 skrev 2012-03-21 20:21:07 följande:
    Ja, som förälder bestämmer man förutsatt att ingen i personalen tycker att det är fara för ens barns liv för då bestämmer de om vad som är bäst för barnet.

Tecknar man Trygg Hansa försäkring gäller den tidigast från v. 26. Hade en försäkringsrådgivare på jobbet som verkligen rekommenderade TH's barnförsäkring trots att den inte ingick i deras program för han ansåg att den var bäst. Han hade själv TH till sina barn, så jag kör på TH alla gånger!

När jag var gravid sist tror jag att mödravården hade i sitt program att man skulle skriva ner tankar och önskemål inför förlossningen, dvs. förlossningsbrev, någon gång efter vecka 30 så jag tycker inte att det känns som någon brådska ännu i alla fall. Jag ska be om lavemang eftersom jag tyckte det kändes jobbigt att det kom ut under förlossningen (fast jag varit på toa flera gånger). Jag vet att det är nyttigt för barnet att komma i kontakt med de bakterierna, men var inte alls bekväm med det hela även om det är naturligt att det blir så. Annars tänker jag att jag vill ha lustgas och TENS som sist och inte akupunktur som jag bara tyckte gjorde ont på mig.

Tjohooo! Vecka 25 imorgon

Jag har oxå bara haft lustgas och TENS till mina förlossningar. Varm vete kudde oxå. Har funkat klockrent, så jag tror nog att det blir samma denna gång.

Har även haft TH försäkring alla gånger. Har allt annat där med.  

Härligt, det närmar sig med stormsteg Flört

Jobbigt det här med järn tabletter, jag har inte börjat än och är glad så länge jag slipper. Blir oxå stenhård i magen av dom samt en massa blod. Jag klarade mig dock från hemorojder (eller hur det nu stavas) fram till då jag födde 3an, då fick jag det för första gången. Inge kul alls.
  • FruSandra

Jag har också klarat mej från hemorojder. Men antar att ja kommer få de om de ska ökas på med järntabletter sen...
    Hur vet man in man får de? Märker man de eller?

• Tekla78
    snoffsan08 skrev 2012-03-21 20:41:41 följande:
    Jag har oxå bara haft lustgas och TENS till mina förlossningar. Varm vete kudde oxå. Har funkat klockrent, så jag tror nog att det blir samma denna gång. Har även haft TH försäkring alla gånger. Har allt annat där med.   Härligt, det närmar sig med stormsteg Jobbigt det här med järn tabletter, jag har inte börjat än och är glad så länge jag slipper. Blir oxå stenhård i magen av dom samt en massa blod. Jag klarade mig dock från hemorojder (eller hur det nu stavas) fram till då jag födde 3an, då fick jag det för första gången. Inge kul alls.

Just det, vetekudden! Min man värmde den så jag blev alldeles röd på magen. Han fick lite skäll av BM medan jag mest tyckte att det var skönt att den var så varm så den brände man är allt lite knäpp under en förlossning... Har ätit Niferex ganska länge nu och har tack och lov inte haft några direkta besvär. Hoppas ni hittar en bra lösning ni som får problem av järnet.
  • Tekla78
    FruSandra skrev 2012-03-21 22:02:08 följande:
    Jag har också klarat mej från hemorojder. Men antar att ja kommer få de om de ska ökas på med järntabletter sen... Hur vet man in man får de? Märker man de eller?

Hemmisar är inte skönt någonstans :( om jag får det börjar det klia i rumpan i början. Om jag inte lyckas få det att gå tillbaka genom att vara lösare i magen börjar det göra riktigt ont. Kan kanske jämföras närmast med urinvägsinfektion fast i rumpan? Länge sedan jag hade det nu. Men du märker om du får det. Försök bara hålla dig relativt lös i magen genom fibrer och mycket vatten.
  • SaJo81

asså hemorojder e typ blåsor i rumpan,  eller såhär säger 1177:

Allmänt

Hemorrojder innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade.

Hemorrojder är ett vanligt besvär. Minst hälften av alla personer, män som kvinnor, får hemorrojder någon gång i livet. Det är dock något vanligare hos gravida. Det är ofarligt men kan göra mycket ont eller klia.

Det är inte helt klarlagt vad som gör att man får hemorrojder.

Symtom

Om man har hemorrojder är det vanligt att:

man blöder från ändtarmen, oftast upptäcker man det genom att pappret blir rött när man torkar sig efter toalettbesök det kliar och svider runt ändtarmsöppningen lite avföring eller slem läcker ut man känner något som buktar ut vid ändtarmsöppningen.
  • SaJo81

min text föll bort.....
    Fick hemorrojder direkt nästan min förra/första graviditet och hade problem med det i omgångar....har klarat mig lite bättre denna gången men tror mest det beror på att jag faktiskt hittills struntat i niferex och sån skit 

Svar på tråden Juli bebis 2012