• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten
    Malena C skrev 2012-04-24 07:42:29 följande:
    En Liten, Har ni ingen annan typ av ledighet som kan utnyttjas? Jag bori Belgien och mammaledigheten här är 15 veckor men jag får joba till en vecka innan beräknad förlossning om jag vill. Däremot har jag också 4 månaders föräldraledighet extra för att jag varit fast anställd i mer än ett år. Under dessa månader får jag ingen ersättning från arbetsgivare eller föräkringskassa men 770 € per månad från staten. Det är ju inte mycket men det går. Här finns det också en massa andra ledighetsformer man kan begära men alla obetalda. 
    Med sonen började jag jobba när han var sex månader men maken var hemma ytterligare två månader och sedan började han dagis på halvtid. Under första halvåret jag jobabde kolvade jag ur bröstmjölk två gånger om dagen på jobbet så att han kunde fortsätta få bröstmjölk istället för ersättning. Här har man kaglig rätt som mamma att ta 2 x30 minuter per dag obetald ledighet för att pumpa ur bröstmjölk - eller amma -  omman har barnet i närheten.
    Jodå jag har sparat en del ledighet så jag ska nog kunna förlänga med en och en halv månad och sedan kanske jobba halvtid med semester läggning. Min man kommer inte ta ut någon extra semester till hösten/vintern så det är bara att glömma.
    Vi har även rätt att ta ut så kallad uppfostringsledighet men som du säger är den inte särskilt välbetald. Till saken hör även att jag är tillfälligt anställd med löfte om fast kontrakt under 2013. Så jag känner mig lite skyldig till att jobba också för att få kontraktet...

Vi har också rätt till 2x30 min för amning och då dagis är nära kommer jag nog försöka med det. Mitt mål är helamning i 6 månader. För våran stora tjej så funkade amningen fram till dagen jag började jobba, jag pumpade två-tre dagar men det var helt omöjligt att få ut något. Det var som att det sa stopp från ena dagen till den andra trots att jag pumpat flera veckor hemma...

Jag ska besöka försäkringskassan så fort jag kan för att höra hur stora chanser jag har att få förlänga.
  • En liten
    snoffsan08 skrev 2012-04-24 09:15:23 följande:
    När man läser om hur ni har det med mamma ledighet och sånt i vissa andra länder så är jag glad att bo i Sverige. Måste vara jätte stressande att sitta och pumpa ur bröstmjölk på jobbet under bestämd tid.

Härligt! En annan har 87 dagar kvar, men hoppas på 70 nånting Flört
    Det värsta då jag väntade barn förra gången var alla kommentarer om hur lite jag skulle ta hand om mitt barn. Utan att mena det så var det många som antydde att jag skulle bli en dålig förälder. Jag försökte relativisera och tänka att barnen här nere verkar inte må sådär jätte dåligt trots kort mammaledighet.....

Jag går in i vecka 30 idag. Nu är det nog bara två månader kvar Skrattande.
  • vermilion

Hej hej. Hoppas ni alla mår bra, jag är här alldeles för sällan så jag hänger inte med. Orkar inte riktigt med nåt alls just nu, förutom det nödvändigaste.
    Var på TUL igår, bebisen vägde 1028 g så allt var som det skulle. Hon har huvudet under min vänstra tutte och fötterna neråt och det känns ju! Stomp stomp! 89 dagar kvar idag, det går undan nu!

♥ Adam, Molly och sprattel i magen♥
  • JennyL88

Tack för alla tips tjejer. Kommer nog bli en stol med insats, men är lite velig på om vi ska köpa eller hyra den första.

Idag har min lilla bebis tagit sikte på mina revben och testar hur hårt man kan sparkas.
    Är lite mysigare när man bara känner små knytnävar som dunsar till i magen.Solig

Nu ska jag dyka i medicinboken och läsa om vårt fantastiska nervsystemÄpple
    Måste plugga snabbast möjligt nu, men de är inte lätt när krabaten tar så mycket energiHjärta

Ha en underbar dag!{#emotions_dlg.flower}

• En liten
    JennyL88 skrev 2012-04-24 11:18:57 följande:
    Tack för alla tips tjejer. Kommer nog bli en stol med insats, men är lite velig på om vi ska köpa eller hyra den första.

Idag har min lilla bebis tagit sikte på mina revben och testar hur hårt man kan sparkas.
    Är lite mysigare när man bara känner små knytnävar som dunsar till i magen.Solig

Nu ska jag dyka i medicinboken och läsa om vårt fantastiska nervsystemÄpple
    Måste plugga snabbast möjligt nu, men de är inte lätt när krabaten tar så mycket energiHjärta

Ha en underbar dag!{#emotions_dlg.flower}
    När jag hade liknande problem så föreslog min käre make att jag skulle ställa mig på händer för att hon skulle vända på sig. Du kan ju testa Glad Jag gjorde inte det men jag gapade nog ganska stort och skrattade så hela magen guppade....
  • EllaBella02

Hello brudar! Ny rapport från BM-besök. Blodtryck 125/80, jättenöjd med det. Sf mått 31, hade gått från 26 förra gången till 31 nu vilket gör att jag ligger på den övre kurvan. Hon sa att de inte gör någonting åt det nu, utan väntar tills nästa mätning. HB 108, skulle ta 4 hemofer istället för 1 som jag tar nu. Hjärtljudet på bebis låg på 150. 10 mer än förra gången. Socker på 5,7. Det var väl allt tror jag. Just det, odlingen de gjorde visade ingenting och jag fick reda på min blodgrupp och jag hade inga antikroppar. Kram på er brudar!

• FruSandra
    MissMurrig skrev 2012-04-22 09:10:33 följande:
    Japp v.30! Då var det dags att ta fram förberedelseoljan! Smörj på nu, så ni slipper spricka! 

kankse en dum fråga, men vad e d eför olja :O
  • FruSandra

Jag har inte varit så aktiv de senaste dagarna..  jag har ju varit i Ullared och shoppat :D Jag har verkligen gått loss kan man säga!!
    Men åhh vad kul de var, trots sammandragningar och fruktansvärd foglossning!

De finns massa bilder på bloggen om de är nån som vill sen allt :D

Juste,  gick ju även in i v 30 i söndags :D Woohooo :D Underbart!     

• SommarDahlia

Idag har jag gjort glucosbelastningen, det var faktiskt betydligt lättare att få ner sörjan denna gången än förra.Denna gången var det kallt vatten istället för varmt och det underlättade verkligen! Men att sitta å vänta hungrig va ingen höjdare, mådde illa på slutet å blev lite  yr. Provet var bra och förhoppningsvis har man gjort de för sista gången!

Åh FruSandra, jag vill oxå till ullared! Jag å karln har pratat om det men nu ska han till prag över helgen å sen har jag massor i skolan å snart känns det som att det blir för tungt att gå där en hel dag! Skulle vilja bunkra upp en del kläder till sonen så man inte står där och plötsligt är alla hans kläder för små och man har ingen tid eller ork till att storhandla kläder.

Jag och sambon bestämde förra veckan att vi ska gifta oss i maj nästa år så nu är det inte bara småbarnsliv och renovering som ska hinnas med utan bröllopsplanering oxå, fast det är klart ganska angenämt :)

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
Svar på tråden Juli bebis 2012