Malena C skrev 2012-04-24 07:42:29 följande:
En Liten, Har ni ingen annan typ av ledighet som kan utnyttjas? Jag bori Belgien och mammaledigheten här är 15 veckor men jag får joba till en vecka innan beräknad förlossning om jag vill. Däremot har jag också 4 månaders föräldraledighet extra för att jag varit fast anställd i mer än ett år. Under dessa månader får jag ingen ersättning från arbetsgivare eller föräkringskassa men 770 € per månad från staten. Det är ju inte mycket men det går. Här finns det också en massa andra ledighetsformer man kan begära men alla obetalda.
Med sonen började jag jobba när han var sex månader men maken var hemma ytterligare två månader och sedan började han dagis på halvtid. Under första halvåret jag jobabde kolvade jag ur bröstmjölk två gånger om dagen på jobbet så att han kunde fortsätta få bröstmjölk istället för ersättning. Här har man kaglig rätt som mamma att ta 2 x30 minuter per dag obetald ledighet för att pumpa ur bröstmjölk - eller amma - omman har barnet i närheten.
Jodå jag har sparat en del ledighet så jag ska nog kunna förlänga med en och en halv månad och sedan kanske jobba halvtid med semester läggning. Min man kommer inte ta ut någon extra semester till hösten/vintern så det är bara att glömma.
Vi har även rätt att ta ut så kallad uppfostringsledighet men som du säger är den inte särskilt välbetald. Till saken hör även att jag är tillfälligt anställd med löfte om fast kontrakt under 2013. Så jag känner mig lite skyldig till att jobba också för att få kontraktet...
Vi har också rätt till 2x30 min för amning och då dagis är nära kommer jag nog försöka med det. Mitt mål är helamning i 6 månader. För våran stora tjej så funkade amningen fram till dagen jag började jobba, jag pumpade två-tre dagar men det var helt omöjligt att få ut något. Det var som att det sa stopp från ena dagen till den andra trots att jag pumpat flera veckor hemma...
Jag ska besöka försäkringskassan så fort jag kan för att höra hur stora chanser jag har att få förlänga.