• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • EllaBella02
    SaJo81 skrev 2012-04-23 05:14:29 följande:
    Usch då! Ska strax åka till jobbet nu och känner att jag nog "boade" lite för hårt igår...städa, tvätta, rensa och byta sängkläder var visst mer än min kropp ville vara med på för nu är jag verkligen trött och dessutom har jag riktigt ont i ischias:( Är det förresten någon mer än jag som får helt galna svettningar? Känner mig som en "klimakteriekossa" varje natt och flera gånger per dag så färjat svettattacker....fy vad det inte är trevligt....

Jag svettas också mycket tycker jag, och framför allt känner jag mig väldigt varm, speciellt på nätterna. Sover gärna med fönstret öppet redan. : )
  • En liten

Har nu övergivit bilen, jag kan inte vända mig och är farlig... Så under till bussen. Men jag räknade fel och fick springa! . Så mycket för att välja ett lugnare alternativ.

Igår hämtade vi dottern efter att maken röstat. Åhh, vad mysigt att gå in och snusa på henne innan jag la mig.

• froggyL
    En liten skrev 2012-04-23 07:53:21 följande:
    Har nu övergivit bilen, jag kan inte vända mig och är farlig... Så under till bussen. Men jag räknade fel och fick springa! . Så mycket för att välja ett lugnare alternativ. Igår hämtade vi dottern efter att maken röstat. Åhh, vad mysigt att gå in och snusa på henne innan jag la mig.

Och jag jobbar i bilen.....trafiklärare...borde slutat för länge sen. Skitjobbigt. Dessutom ska jag ansvara inte bara för min och bebisens säkerhet utan också elevens och övriga trafikanter.... Men men, om två veckor slutar jag.
    Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Trolla75

Min stora Saab går bra att köra, men min brukare har en liten Renault och den är supertrång... och vi är ju ute o far två ggr/v.

Jag räknade ut att jag endast har 19 pass kvar att jobba på 10 veckor innan jag går på semester 1 juli.
    Det känns väldigt överkomligt! Skrattande

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-04-23 08:57:41 följande:
    Min stora Saab går bra att köra, men min brukare har en liten Renault och den är supertrång... och vi är ju ute o far två ggr/v.

Jag räknade ut att jag endast har 19 pass kvar att jobba på 10 veckor innan jag går på semester 1 juli.
    Det känns väldigt överkomligt! Skrattande
    Och jag har 26 arbetsdagar med alla helger i maj.
    Fick av min svägerska höra att försäkringskassan här i frankrike är lika ologisk som den svenska har rykte om sig att vara.
    Min föräldraledighet är 16 veckor, varav 6 veckor före och 10 efter beräknat datum. Jag har fått ett brev från min arbetsgivare att för dem får jag flytta 4 veckor av tiden före till tiden efter utifall jag har läkarintyg.
    DOCK har jag läst på forum och nu fått höra av min svägerska att jag måste ansöka om detta till "försäkringskassan" som oftast svarar nej efter två-tre veckors handläggningstid. Detta utan att ta hänsyn till att arbetsgivare och ansvarig gynekolog/barnmorska godkänner att man fortsätter jobba! 
    Ansökan måste göras senast dagen innan ledigheten men läkaren skriver inte intyg förren just 1 vecka innan. Vilket innebär att man i godantro fortsätter jobba 2-3 veckor under handläggningstiden som man sedan inte får ersatt som lön utan förlorar som gratis arbetstid.....

Så här i Frankrike vill de att jag går hem så tidigt som möjligt, sitter hemma själv, och sedan när jag har fått min bebis så ska jag gå tillbaka till arbetet efter 2,5 mån! Det är inte klokt! Hur ska man kunna amma, och sköta sitt barn när man inte får chansen att landa?!

Nu står jag i valet och kvalet att ta kontakt med min försäkringskassa redan nu för att höra hur just de ställer sig till en ansökan för mig och mitt jobb om jag får intyg av läkaren att jag kan jobba....

Usch nu tänker jag ansöka om franskt medborgarskap så fort jag bara kan så jag kan rösta i nästa val. Det här är ju inte klokt! Det här landet är baserat på folk som inte vill diskutera logiskt men bara ser till sin egen vardag för veckan som är och inte ens längre än näsan räcker. Rynkar på näsan
  • Trolla75

En liten - fy vilket dilemma! men att det är en sådan kort tid man får vara hemma är ju så ledsamt, visst kan det vara skönt att få vila upp sig lite innan förlossningen, men sedan när bebis anländer vill man ju vara hemma med den...

Fy fy lagen i Frankrike!
    -Jag som tycker att jag ska börja jobba tidigt, har föräldrapeng tom. 16 mars -13 och då kommer bebis vara precis 8 månader och det känns väl ganska tidigt med att sluta amma och så vidare... Men inte nu när jag hör hur det blir för dig!

Men är du fortfarande Svensk medborgare? kan du inte få tillgång till vårt system? och få 240 dagar???

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • En liten
    Trolla75 skrev 2012-04-23 09:29:30 följande:
    En liten - fy vilket dilemma! men att det är en sådan kort tid man får vara hemma är ju så ledsamt, visst kan det vara skönt att få vila upp sig lite innan förlossningen, men sedan när bebis anländer vill man ju vara hemma med den...

Fy fy lagen i Frankrike!
    -Jag som tycker att jag ska börja jobba tidigt, har föräldrapeng tom. 16 mars -13 och då kommer bebis vara precis 8 månader och det känns väl ganska tidigt med att sluta amma och så vidare... Men inte nu när jag hör hur det blir för dig!

Men är du fortfarande Svensk medborgare? kan du inte få tillgång till vårt system? och få 240 dagar???
    Nej jag har bott i utlandet förlänge Skrattande. Måste hem och jobba 6 månader för att få det och så är det inte. Betalar ju inte skatt i Sverige så det vore lite orättvist om jag skulle få det.
  • snoffsan08
    momster skrev 2012-04-22 21:03:09 följande:
    Snoffsan08 då är vi 2 som hoppas på igångsättning. Dagen har varit hemsk, har haft snor ont i magen mått illa och varit yr hela dagen. Astman har gått och blivit mycket sämre igen. Men på torsdag ska jag få träffa läkare från spec Mvc och prata om min oro om förlossningen och astman för jag värkligen vägrar kejsarsnitt. Och det kan knappast vara bra för den lilla att jag måste äta kortison tabletter för att klara av vardagen. Vagn har vi hunnit fixa både syskon vagn och enkel vagn. Har tillochmed hunnit köpa en syskonvagn och satt ut den på annons och skaffat en annan. Bara hoppas den andra (babytravel Dublin) går in genom första dörren vilket inte den första gjorde (emmaljunga twin city cross) :( inte alltid kul att bo i hus.

Låter inge vidare det där ju. Jag har oxå haft ont i mage och rygg sen imorse. Var till BM och lämnade urin prov. Jag blev orfinerad vila av henne. Fick en tid till MVC läkaren till på onsdag. Blir det värre så då hon åt mig att åka in till förlossningen. Jag har varit tvungen att ta 4a alvedon än så länge, det har jag inte behövt göra tidigare. Känns inge kul alls. Hoppas det går vägen för oss.
  • Engla80

Känner med er som har problem... Styrke kramar till er alla {#emotions_dlg.flower}

• JennyL88

Nån som har tips på vad man ska investera i för babyskydd, bilbarnstol och amningspump..
     Ska vara funktionella och prisvärda!!!

Svar på tråden Juli bebis 2012