• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • snoffsan08
    grahnkotten skrev 2012-05-07 10:25:54 följande:
    När jag pratade med fk måste chefen skriva på eftersom hon är ansvarig för mina arbetsuppgifter.. Det går inte att läkaren skriver, tyvärr.. Och enl chefen ska man klara jobbet om man inte gör det ska man bli sjukskriven..hon ser tyvärr inte att kroppen reagerar på det jobb man gör.. Skumt, också är hon läkare själv! Har bestämt mig att ta ut föräldrarpenning om jag inte får sjukskrivning de sista 2 månaderna, så får jag ta ut min senater i höst.. Är det någon som vet hur det fungerar med fp innan födseln, måste man anmäla det till chefen långt innan?

Fasiken vad tragiskt alltså.. Vet tyvärr inte, men antar att man måste göra det, så hon kan planera in vikarier etc etc
  • Trolla75
    När jag pratade med fk måste chefen skriva på eftersom hon är ansvarig för mina arbetsuppgifter.. Det går inte att läkaren skriver, tyvärr.. Och enl chefen ska man klara jobbet om man inte gör det ska man bli sjukskriven..hon ser tyvärr inte att kroppen reagerar på det jobb man gör.. Skumt, också är hon läkare själv! Har bestämt mig att ta ut föräldrarpenning om jag inte får sjukskrivning de sista 2 månaderna, så får jag ta ut min senater i höst.. Är det någon som vet hur det fungerar med fp innan födseln, måste man anmäla det till chefen långt innan?
    Du måste anmäla två månader innan till chefen...
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Alemonia
    Jag vet att chefen inte kan neka fp om man anmäler det 3 månader innan. Men att anmäla senare än så kan man ju alltid göra.
    Vilken jobbig situation! Jag hoppas att det ordnar sig.
  • JennyL88

Angående halsbränna så kan man ta ett krm med bikarbonat med ett glasvatten, som sänker pH i magsäcken. Funkar i princip lika bra som noveucol som jag tror jag har blivit immun i mot Igår var jag och sambo och kollade in babybutiken, köpte endast en skötväska, som verkar superbra. Massvis med fack och skötbädd att vika ut och en liten kyl/värmeväska för maten.. var också och hämtade barnvagnen som är en brio fr.08 som ser hur fräsch ut. Har tänkt köpa så lite grejer som möjligt innan bebis kommer, bara de nödvändigaste sakerna.

• snoffsan08
    JennyL88 skrev 2012-05-07 10:41:32 följande:
    Angående halsbränna så kan man ta ett krm med bikarbonat med ett glasvatten, som sänker pH i magsäcken. Funkar i princip lika bra som noveucol som jag tror jag har blivit immun i mot Igår var jag och sambo och kollade in babybutiken, köpte endast en skötväska, som verkar superbra. Massvis med fack och skötbädd att vika ut och en liten kyl/värmeväska för maten.. var också och hämtade barnvagnen som är en brio fr.08 som ser hur fräsch ut. Har tänkt köpa så lite grejer som möjligt innan bebis kommer, bara de nödvändigaste sakerna.

Tack för tipset.

Alltid roligt att kolla/köpa baby grejer. Klokt av er att inte köpa "allt" innan bebis kommer. 
  • MissMurrig
    grahnkotten skrev 2012-05-07 11:10:17 följande:
    Attans, då får jag fundera igen.. Eller hoppas på sjukskrivning...!
    Ja.. Jag med, men det är för att jag inte KAN få GP pga att jag studerar... spelar ingen roll att det är fysiskt krävande studier eller att jag har en vilande SGI, näpp, är man student då får man inte GP... Så jag hoppas kunna bli sjukskriven hela juni. Men får ta CSN den månaden ändå, för man kan inte få sjukpenning heller om man är student! SÅ sjukt... Min svägerska låg på psuket i 3 månader förra året, hon fick ta csn de månaderna för att betalade räkningar, för att hon var sjuk från skolan... Ta lån för att man är sjuk, DET är sjukt det! Så ni studenter där ute, bryt inte benen eller var med i några bilolyckor, för ni får ingen sjukpenning under tiden ni ligger på sjukan... 
  • JennyL88

Jag pratade med FK förra veckan och jag kan ta ut FP så fort jag inte får CSN längre. Fast de kanske beror på att jag jobbade till november förra året. Är nog svårt att jämföra från person till person, när de gäller ärenden hos FK.

• snoffsan08
    MissMurrig skrev 2012-05-07 11:24:56 följande:
    Ja.. Jag med, men det är för att jag inte KAN få GP pga att jag studerar... spelar ingen roll att det är fysiskt krävande studier eller att jag har en vilande SGI, näpp, är man student då får man inte GP... Så jag hoppas kunna bli sjukskriven hela juni. Men får ta CSN den månaden ändå, för man kan inte få sjukpenning heller om man är student! SÅ sjukt... Min svägerska låg på psuket i 3 månader förra året, hon fick ta csn de månaderna för att betalade räkningar, för att hon var sjuk från skolan... Ta lån för att man är sjuk, DET är sjukt det! Så ni studenter där ute, bryt inte benen eller var med i några bilolyckor, för ni får ingen sjukpenning under tiden ni ligger på sjukan... 

Sjukt egentligen hur vissa saker är uppbyggda. Har en gammal klasskompis till mig som FK vill förtids pensionera, hon är 31 år gammal och har lite problem med axlarna. Hon själv vill jobba, men dom vill förtids pensionera henne. Sen har jag en annan bekant som är förtidspensionär, en lite äldre än medelålders man som körde lastbil förut. Han har problem med knäna, men klarar av att jobba svart nu. Och så finns det dom som VERKLIGEN behöver hjälp eller vara sjukskrivna, men dom får inte, bara för en kor period. Helt sjukt!!!
  • SaJo81

Snoffsan08: ja alltså det e ju ganska stor skillnad på att vänta en eller två och risken för prematurfödsel är mycket större med flerlingar, det e mest mitt huvud som spelar mig spratt eftersom det är den enda graviditeten jag varit med om!

Har inga som helst känningar på att det skulle vara på g men det hade jag inte med grabbarna heller! Vaknade på natten av att vattnet gick och inga läkare kunde heller svara på varför då jag inte fick värkar eller livmodertappen påverkad alls.....

Svar på tråden Juli bebis 2012