• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • anjiali

Jag är inte riktigt klar. Behöver flytta om här hemma. Har vårdat sovrum som inte kommer hinna bli klart innan bebis kommer. Så ommöblering och tvätta alla saker packa väskor. Annars är det mesta inhandlat tror jag. Skall köpa weledas calendula olja, älskar den. Inte en endaste röd rumpa på tidigare barn. Resten jag vill ha är lyxinköp. Bärsjal ( har redan bärsele) och en typ av gördel för magen som stabiliserar rygg och mage efter förlossning. Längtar tills jag kan träna igen .
    Avvaktar med att göra de sista sakerna. Nu njuter jag av att vara hemma utan barn fram till sommarlovet börjar om några veckor.

• froggyL

Låter ju underbart om vattenmelon skulle funka. Helt klart värt ett försök :) en bra anledning till å köpa melon iaf ;)

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • En liten

Igår kväll kollade jag upp statestiken på födslar här nere. Det verkar som en majoritet får barn 10-20 dagar innan BF dagen vilket är logiskt om vi nu har uträknat BF datum annorlunda än i Sverige.
    Jag har korrigerat mitt BF datum i listan och här på FL så jag ska vara mer berädd (dottern kom i v 36 enligt svensk uträkning).
    Vi har redan det mesta av det nödvändigaste hemma eftersom det är andra barnet.

Det är lite som ska göras är:

- Det ska inhandlas nya däck till barnvagnen
    - Madrass och sidoskydd till liggdelen ska tvättas
    - Jag måste på IKEA och handla spjälsängsskydd som vi ska ha till vaggan vi fått låna. Jag har bara spettslakan och spettsskydd som jag fått låna av svärmor men de tänker jag spara till deras besök. Vi tänker modernisera vaggan med lite barnmönster.
    - En skötmadrass ska inhandlas på IKEA som jag kan ha i tvättstugan på bottenplanet.
    - Sedan ska alla barnkläderna tvättas upp (de är iof rena och strukna och har varit i vakumpåsar....)
    - Jag måste kolla mängden pyjamasar och bodys då jag måste ha med mig till sjukhuset för 5 dagar
    - Jag ska köpa nya tofflor och tvålar att ha i min necessär
    - Jag ska köpa in småhanddukar.

Då jag kommer stanna på sjukhuset i 4-5 dagar så kommer mannen och dottern (4 år) få gå och köpa blöjor och annat tillsammans tills att jag kommer hem, så hon får känna att hon får vara med lite.

Jag hade tänkt vänta med allt det här tills mamma ledigheten men nu tänker jag börja så snart vi får fint väder så jag kan hänga ut och torka tvätten ute. Vi går fortfarande i regnjackor och långärmat här nere i Frankrike... och jag är riktigt avundsjuk på er därhemma i Sverige som har sol och varmt.

Sedan undrar jag, ni som har fått barn efter fullgången tid på runt  klassiska 3,5 kg hade ni storlek 50 eller 54 på barnkläderna?

Vi hade storlek 48 och 50 nästan i en månad om jag minns det rätt.

• En liten
    anjiali skrev 2012-05-22 13:05:30 följande:
    Jag är inte riktigt klar. Behöver flytta om här hemma. Har vårdat sovrum som inte kommer hinna bli klart innan bebis kommer. Så ommöblering och tvätta alla saker packa väskor. Annars är det mesta inhandlat tror jag. Skall köpa weledas calendula olja, älskar den. Inte en endaste röd rumpa på tidigare barn. Resten jag vill ha är lyxinköp. Bärsjal ( har redan bärsele) och en typ av gördel för magen som stabiliserar rygg och mage efter förlossning. Längtar tills jag kan träna igen .
    Avvaktar med att göra de sista sakerna. Nu njuter jag av att vara hemma utan barn fram till sommarlovet börjar om några veckor.
    Är det en sådan där Belly belt som du tänker köpa?
  • anjiali

En bred variant ca 2 dm som man spänner runt magen efter förlossning. Såg att dom hade på babyproffsen i Borås. Kostar nästa 400 kr, inte jätte billigt. Men tror det kan vara skönt att få lite stöd i början. En del kulturer har alltid sådana för att "dra" ihop magen.

• AAEV

Vi har typ ingenting klart. Vagnen måste vi fixa liggdel till, spjälsängen ska skruvas ihop, vi har massor kvar att handla osv osv. Men det hinns nog med ;)

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • Engla80
    vermilion skrev 2012-05-22 08:18:19 följande:
    Jag läste att vattenmelon skulle hjälpa mot halsbränna. Har inte provat men det kan ju vara värt ett försök för finns det nåt godare? *dreggel*
    Tummen upp på det! Melon är ju bara såååå gott Skrattande
  • momster

En liten : vår dotter föddes på bf + 4 eller nått vägde 3600 gram och var 52 cm lång, vi fick lov att ha stl 50 och vissa kläder satt tillochmed stort på henne. Medans min son ( annan pappa) var 48 cm lång och vägde 4025 fick ha de mesta i stl 56 i början så det är nog väldigt olika från barn till barn.

Svar på tråden Juli bebis 2012