• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Tekla78

En liten, jag har BF 11/7 och har inget befruktningsdatum från BM, men här på FL är det 20/10. Hade sista mens 4/10. Hur länge kan ni gå över tiden? Här är det ca 2veckor.

• grahnkotten

Lycka! Idag har jag kunnat gå en promenad på 40 min utan en enda sammandragning! Iof i ett mycket lugnt tempo! Det är 6 veckor sedan (v25) jag var ute och gick, pga av beordrad vila av läkaren! Nu får jag enl läkaren försöka röra mig och testa kroppen! Välkomnar samtidigt v 31 idag! Härligt!

• anjiali

Grankotten ; Ååå härligt med promenad skall se om jag kan gå och hämta barnen sen.

Tekla 78: Gbs är en bakterie som man kan bära i urinvägarna om jag inte har helt fel. Har inte jätte koll på den, därför undrar jag. Vet att den kan vara skadlig för barnet och att behandling krävs även vid förlossning. Har ingen koll på symtom om man har den. Finns säkert massa otäckt att läsa på nätet. Tänker hoppa över det !

• anjiali

En liten ; har ingen koll just nu när jag blev gravid. Men minns att jag fick 12 juli när jag räknade själv från befruktning/ ägglossing.
    Enligt ul gick jag sedan 16 juli, har alltid blivit framflyttad vid ul en vecka men ändå fått mitt beräknade datum i vecka 38 plus 6.
    Idag är jag i vecka 33 på en app och imorgon vecka 33 på en annan app.i båda har jag skrivit in bf 16 juli.
    Vet inte hur dom räknar.

Känns inte dom jag svarade på din fråga :-/

• Alemonia

Oj, vad ni skrivit sedan jag senast läste i onsdags!

Då jag inte minns vem som skrivit vad så kommer lite blandade kommentarer från mig:
    Foglossningarna brukar kunna bli bättre när barnet lägger sig med huvudet nedåt och kan släppa helt vid fixering.
    Att det inte kan göra lika ont senare i graviditeten pga sparkar kan kanske stämma med boxande händer rakt ner i bäckenet kan göra riktigt ont det med och det runt BF.

Gällande besök hos barnmorskan så har det för mig varit var tredje vecka en period nu (troligen från vecka 25) men efter besöket i nästa vecka (35+0) är det varannan vecka som gäller fast jag fick även en tid BF+4
    För mig (Norrköping) så kollar jag själv med en sticka urinen innan jag går in samt även väger mig då.
    Barnmorskan kollar järn (hb) samt socker och blodtryck. Hon mäter även SF-måttet och lyssnar på hjärtljudet.

Mina foglossningar har varit klart bättre ett tag men en heldag på flygfält följt av några timmar på Parken Zoo i fredags var mer än vad som var lämpligt.
    I går försökte jag tvätta ut fryslådorna i badkaret och det straffade sig hårt. Dessutom fick jag två gånger som en snabb blixtrande smärta i blygbenet. Någon som vet vad det kan vara?

• EllaBella02

Idag har vi varit på TUL! Bebisen såg ut att ha det bra. Den var jättesöt och låg och drack vatten. : ) beräknad vikt var 2200g och allt annat som tex flöde i navelsträngen och moderkaka var bra också. Hon tog även en titt på hjärta, hjärna och de andra inre organen och allt såg bra ut. Hon såg även att det troligen är en liten tösabit vi väntar! Men jag väntar med att inreda allt i rosa och bara köpa klänningar, för man vet ju aldrig : )

• FruSandra

Åhh ja är så sjukt besviken!! Vi skulle ju få våran vagn (brio happy, ligg+sittdel) i början av maj.
    Nu e de långt ifrån början av maj så ja ringde dom idag för att kolla vart den tagit vägen..
    Sittdelen och chassit har dom men liggdelen har inte kommit utan fått nytt leveransdatum i SLUTET av JUNI!!!! Åhh ja är så besviken! Dessutom är de ingen som tror att lilleman kommer komma å komma då, eftersom han är fixerad och ligger långt ner i bäckenet.. Dessutom har ja massa förvärkar + sammandragningar.
    Hon på BP skulle iaf göra allt vad hon kunde för att få tag på liggdelen. De hade känts bättre om de va sittdelen som va sen...
    Nu känns de bara skit! Ja hade ju lika gärna kunna köpa en billig begagnad om ja ändå ska få låna en liggdel av dom, om lilleman skulle komma tidigare... :(

• En liten

Åh vad läskigt. Om jag nu följer uträkningarna enligt svenska regler och datering enligt UL (gravidstart/ägglossning den 11/10) så ska jag få barn enligt FL den 2/7.
    Enligt min gynekolog ska jag få barn den 11/7. Men han har sagt att jag ska vara berädd från den 15/6...
    Min uträkning som använts för att beräkna mamma ledighet så ska jag få barn den 15/7!!!!

Det är även sant när ni pratar om överburenhet att här nere får man diskutera igångsättning dagarna efter (max 3) efter beräknat födelsedatum och det är vanligt att bli igång satt redan dagen efter beräknat datum.

Så om jag tänker efter om man här nere räknar med födsel i slutet på vecka 40/41 är det mera logiskt  och i Sverige i början på vecka 40 så stämmer det på ett ungefär. Men å andra sidan så borde det finnas statestik på att barnen kommer tidigare här och senare i Sverige.....

Men att jag ska vara berädd från den 15/6 4 veckor innan beräknat verkar inte klokt om man tänker efter! Däremot med 2/7 som datum är det bara 2 veckor innan.

Jag som precis har ansökt om att jobba till den 24/6... jag måste nog se över min planering och tvätta kläder innan mamma ledigheten Skrattande Vad spännande!

• Engla80

Hej Skrattande Har inte varit innen på typ en vecka men har läst igenom allt!

Vad flitiga ni är... själv har jag varken tvättat, inrett eller nått åt lillebror Skäms Får kanske börja tänka lite smått på att göra det... För kommer han som sin storasyster så är det ju bara 5 veckor kvar Förvånad Är i v 32+0 idag. Får kanske i alla fall tvätta liggdelen, kläder och skaffa babyskyddet till bilen... Samtidigt som jag vill gräva i trädgården och få fint så storasyster kan leka där när jag ligger med den lille... Mycke och göra! Får kanske göra en lista att boka av Tungan ute

På torsdag ska jag på TUL. Ska bli kul att få se honom igen och då även få bekräftat att det är en kille... Såg att någon hade fått annat besked på andra UL Drömmer snopet... Om de fortfarande säger kille så ska jag slänga ut alla flick kläder på Tradera och börja köpa lite pojk kläder! 

Jag tycker också att magen sjunkigt och att rörelserna numera är mer buff och bök än rena slag.

Åter till arbetet nu... *suck* blir inte mycke gjort idag dock! Varmt (27grader ute) och dottern bestämde sig att det va en bra ide att stiga upp kl 04.30 idag Rynkar på näsan Ögonen går i kors imellan åt... 

• En liten
    FruSandra skrev 2012-05-21 12:33:39 följande:
    Åhh ja är så sjukt besviken!! Vi skulle ju få våran vagn (brio happy, ligg+sittdel) i början av maj.
    Nu e de långt ifrån början av maj så ja ringde dom idag för att kolla vart den tagit vägen..
    Sittdelen och chassit har dom men liggdelen har inte kommit utan fått nytt leveransdatum i SLUTET av JUNI!!!! Åhh ja är så besviken! Dessutom är de ingen som tror att lilleman kommer komma å komma då, eftersom han är fixerad och ligger långt ner i bäckenet.. Dessutom har ja massa förvärkar + sammandragningar.
    Hon på BP skulle iaf göra allt vad hon kunde för att få tag på liggdelen. De hade känts bättre om de va sittdelen som va sen...
    Nu känns de bara skit! Ja hade ju lika gärna kunna köpa en billig begagnad om ja ändå ska få låna en liggdel av dom, om lilleman skulle komma tidigare... :(
    Med lite tur kan de byta till sig en liggdel från en annan butik för någon mamma med senare datum än er! Allting brukar lösa sig i slutändan. I värsta fall kan du kanske begära en rejäl rabatt?
Svar på tråden Juli bebis 2012