• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • AnnA1985
    jessamy skrev 2011-11-04 18:15:16 följande:

Någon mera en jag som har svårt att tro på detta? Jag har jättesvårt att tro på det. Vill gärna gå ut och ta ett gla vin och en ciggarett och lyfter sambons cigg så kommer jag på att jag är ju gravid. Skulle nog varit lättare att förstå om det var planerat :)

Jag har svårt att fatta också... Gubben min har inte heller fått in det i skallen än, det känns overkligt :p Han skulle ut och partaja ikväll, jag hade ju också tänkt supa till, men när jag fick plusset fick han ut och supa själv. Slipper iallafall jag bakfyllan imorn, hehehe.
  • Tvåbarnsmamman78

Någon som vet en bra kalender där man även ser vilken dag man går inbi det olika veckorna.. Hittade en app men på den står det bara att jag är i v.6 inte när jag går in i v.7...???

• Ella Jade
    Tvåbarnsmamman78 skrev 2011-11-04 18:26:43 följande:
    Någon som vet en bra kalender där man även ser vilken dag man går inbi det olika veckorna.. Hittade en app men på den står det bara att jag är i v.6 inte när jag går in i v.7...???
    Babybump - app.
  • Bragdoll
    Mysmamma70 skrev 2011-11-04 18:15:43 följande:
    P Moudi - glöm inte att alls kvinnor har olika smärttröskel, du kan inte jämföra dina egna förlossningar med andra

Visst hjälper det att vara förberedd och träna avspänning och andning, men varje kvinna är unik och upplever förlossningarna olika.

Jag tycker att det är viktigt att framhålla att en kvinna som har väldigt ont inte har gjort något fel eller är sämre än en kvinna som har lätt för att föda.

Det är inte duktigare att ha fött utan smärtlindring, utan alla kvinnor som föder barn - oavsett hur det går till - är hjältinnor!

Om förlossningen blir väldigt lång, vilket kvinnan inte alltid kan påverka, gör tröttheten att det är svårare att slappna av.
  • ZoZoZ
    MLT skrev 2011-11-04 10:16:18 följande:
    Jag var inne på förlossningen så länge, gick länge hemma. På midsommarafton satt jag med värkar hela kvällen, men sa inget då jag inte vill förstöra för dom andra. Det hade varit likadant kvällen innan, men det klingade av framåt morgonen så trodde det var likadant nu. Men på morgonen fortsatte det och hela förmiddagen. Kunde vara som vanligt, bara fick stanna upp kanske var 10:e minut. Började klocka vid 14-tiden och det var 5-7 minuter mellan, men jag fattade verkligen inte att det var riktiga värkar och att jag snart skulle föda barn. Det var 9 dagar innan bf dessutom. En kompis från mamma-gruppen kom förbi med sin bebis hon fött med snitt (så hon kunde inte heller tala om för mig vad som var på gång), fick stanna upp och andas lite då och då för det började göra rätt ont. På em tog jag och sambon en långpromenad med hunden, det började göra riktigt ont, fick böja mig ner och andas igenom värkarna, men jag fattade fortfarande inte :)

Alla hade sagt till mig att 'du vet när det är dags', eftersom jag inte visste var det alltså inte dags.. När det var max 3 minuter mellan värkarna trots både alvedon och varmt bad och det började dra neråt låren så jag trodde lårmusklerna skulle gå av fattade jag att det nog var dags att ringa bb, vi hade ändå 45 minuter dit och vi var tvungna att lämna hunden först. Hann inte ta någon bedövning, lustgasen fick jag hallucinationer av - en stor del till varför min förlossning känns obehaglig. Jätteroligt att skratta åt i efterhand, men jag kände mig löjlig och dum just då. Precis som du skriver förstod jag inte den enorma kraften en förlossning innebär, jag blev helt överrumplad och faktiskt rädd. Det var som att något enormt tog över min kropp och jag försökte hålla tillbaka.

Ska kolla upp böckerna och metoderna du nämner, känner att nästa förlossning blir en revansch. Öppningsskedet skrämmer mig inte alls, för så himla ont gör det inte. Däremot krystningarna skrämmer mig, inte för att det gjorde ont utan för att jag tappade kontrollen.
    Hmm råkade klicka på "posta" innan jag på långa vägar var klar... Gör ett nytt försök att få till mitt meddelande!

Blir så upprörd över att det ska vara så svårt att nå ut med bättre information samt att inte alla födande kvinnor får ett bättre stöd under sina förlossningar! Det du beskriver är ett så typiskt exempel på just detta. Även barnmorskor lycka småla upp en bild av att det ska göra så ont att föda. Det behöver inte göra så fruktansvärt ont om kvinnan är förberedd och klarar av att bibehålla sitt lugn och tron på sin egen förmåga. Alla kvinnor (med få undantag) är som jag skrev tidgare gjorda för att föda barn.

I ditt fall blev du förmodligen minst sagt överrumplad och hade svårt att hänga med i förloppet och blev stressad i slutet av förlossningen. Detta är minst sagt förödande. Som du själv upplevde så behöver inte uppningsskedet vara särskilt jobbigt och det blev säkert lättare att hantera eftersom du var hemma och inte förstod att du var så nära att få träffa ert kärleksmirakel. Samtidigt var det just det som gjorde dig överrumplad och rädd i kombination med bristande information.

Efter alla skräckhistorier var jag på slutet av min första förlossning rädd även jag, det var dock helt i onödan. Med ännu större kunskap, men framförallt stöd (tyckte inte jag fick just något stöd av barnmorskorna under vare sig min första elelr andra förlossning. Kan inte förstå att det inte ingår mer i utbildningen till barnmorska samt att det läggs större vikt vid att verkligen stödja den gravida och födande kvinnan. Jag är lärare, men drömmer om att "byta bana" och utbilda mig till barnmorska, så dessa frågor ligger mig oerhört varmt om hjärtat.

Efter min första förlossning där jag upplevde att jag "lurades att prova lustgas", jag skriver "lurades" för jag hade klart och tydligt sagt samt skrivit med fet stil i mitt förlossningsbrev att jag inte ville bli erbjuden någon form av smärtlindring förutom akupunktur. När de sedan ändå grågade och det kändes lite jobbigt tänkte jag "jag kan väl kanske prova i varje fall". Tyvärr förstörde lustgasen sedan en stor del av resterande förlossningen, den konserverade smärtan istället på grund av att jag använde den felaktigt (de visade aldrig hur jag skulle använda den), förvisso informerade de mig om att effekten av hur jag använde masken kunde leda till att smärtan blev större och till och med konserverades. När de sedan stängde av lustgasen (när jag var öppen 8 cm) så lyckades jag gå in i mig själv igen och nästan ta kontroll över situationen. Dock blev även jag rädd under min första förlossning när jag skulle börja krysta, hade ju hört så många skräckhistorier om att det skulle vara det allra värsta och jag kände för en stund att jag tappade greppet igen och snarare knep igen än slappnande av och hjälpte min kropp. Dock upplevde jag ganska snart att det trots allt kändes lättare att hantera krystvärkarna än värkarna som öppnande livmodermunnen.

Inför min andra förlossningen kände jag mig efter ännu mer läsning och mental förberedelse förväntansfull och säker på att jag skulle få just den förlossningen jag fick. Det enda som var jobbigt var att mitt andra barn fick svårigheter med att ta mina mycket täta värkar och blev medtagen. Det kändes jobbigt och stressande att "barnet måste ut NU!", men trots det lyckades jag bibehålla ett slags lugn och kontroll. Dock önskar jag att jag hade sluppit ta i så mycket och känna pressen av att jag måste föda fram mitt barn NU! Trots detta var min förlossning som sagt helt fantastisk och vårt lilla mirakel mådde bra och fick fina apgar-värden. Oftast blir barmorskorna stressade och lurade av all modern teknologi, men samtidigt så kan just det moderna teknologin rädda liv! Jag skulle dock helst vilja övervakas mindre och att barmorskan lyssnade med trätratt under förlossningen, det var mindre falska alarm när de använde sig av trätratt. Vidare så är det svårare för kvinnan att slappna av under förlossningen med all övervakning, vilket kan påverka förlossningsarbetet mycket negativt. Jag hade till och med sinnesnärvaron att när jag tvingades in i förlossningsrummet och låg på rygg att byta ställning för att barnet eventuellt skull emå bättre, men det viftades bort. Bara en sådan sak gör mig väldigt besviken och upprörd.

Nu hoppas jag att jag kan få en så lite övervakad förlossning det någonsin är möjligt samt att jag denna gång ska hinna ned i badet samt vistas där en stor del av öppningskedet. Önskar att jag fick föda i vatten, men det går tyvärr inte för sig i Västmanland.

Länk till boken jag rekommenderade tidigare samt ännu en bok (jag ska köpa) om hypnobirthing:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174270036
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0757302661

Två bra bra artiklar om "dyktekniken":
    http://www.enbrastart.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64
    http://www.mama.nu/Artiklar/gravid-baby-22783/Nar-du-foder-DYK/

Ledsen att det blev så långt...

Lycka till med dina förberedelser och din kommande "revansch"!
  • jessamy

P moudi: Var din första förlossning i västmanland? Jag hade en fruktansvärd första förlossning där USCH! Sen gick jag på klara så andra förlossningen blev bättre.
    Min svägerska hrä i Belgien födde barn i vatten. Hon sa att det var det n bästa av hennes tre förlossningar.

• ZoZoZ
    Mysmamma70 skrev 2011-11-04 18:15:43 följande:
    P Moudi - glöm inte att alls kvinnor har olika smärttröskel, du kan inte jämföra dina egna förlossningar med andra

Visst hjälper det att vara förberedd och träna avspänning och andning, men varje kvinna är unik och upplever förlossningarna olika.

Jag tycker att det är viktigt att framhålla att en kvinna som har väldigt ont inte har gjort något fel eller är sämre än en kvinna som har lätt för att föda.

Det är inte duktigare att ha fött utan smärtlindring, utan alla kvinnor som föder barn - oavsett hur det går till - är hjältinnor!

Om förlossningen blir väldigt lång, vilket kvinnan inte alltid kan påverka, gör tröttheten att det är svårare att slappna av.
    Självklart är det så! Alla som föder är fantastiska oavsett hur de föder! Jag hoppas att ingen blir provocerad av det jag skriver, det är verkligen inte min mening. MEN Jag tycker det är synd att så många skräms och därav inte klarar av eller ens känner till att smärtan nästan helt eller för en del helt kan utebli för att de klarar av att slappna av och litar på att deras kroppar kan föda barn! Jag har faktiskt lyckats säga rätt saker till en kvinna jag hade träffat bara tre gånger och som tidigare haft en mycket jobbig förlossning och till och med gått på aurorasamtal innan sin fösta förlossning. Under sin andra förlossning berättade att hon hörde min röst klart och tydligt upprepa det jag sa och det gjorde henne lugn och skänkte henne styrka att föda så som hon ville - helt utan smärtlindring och med ett bibehållet lugn. Det var så fantastsikt att höra att hon ansåg att mina ord gjorde en sådan skillnad. Kanske hade hon lyckats hantera värarbetet bra ändå, det är omöjligt att säga, men det var så överväldigand att höra att hon ansåg att det Jag sa gjorde en sådan skillnad och att det var min röst hon hörde i sitt huvud under förlossingen!

Jag hävdar därför ändå att många kvinnor skulle kunna få en helt annat förlossningsupplevelse om de slapp alla skräckhistorier och fick bättre information och framförallt stöd under själva förlossningen.
  • Tolle83

Jag vill varmt rekommendera appen babydax . Verkar superbra! Där står de även till pappan :)

• Mysmamma70

P Moudi - jag tycker att du ska utbilda dig till BM

Svar på tråden Juli bebis 2012