• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Mysmamma70

Kul att vi är fler här som väntar femte barnet

Så bra att de har koll på dig! Jag har haft begynnande havandeskapsförgiftning med mina två små så jag har blivit igångsatt med båda.

• Ella Jade
    Ari Gold skrev 2011-11-04 08:14:48 följande:
    Nu blöder jag också så vi får väl se hur det går med detta. Känns inte bra tyvärr. :(
    Håller tummarna så hårt jag bara kan för dig med Ari Gold {#emotions_dlg.flower}  Har du ont?
  • MLT
    ZoZoZ skrev 2011-11-03 23:28:07 följande:
    Madlin: Det som gjorde min andra förlossning så bra var att jag hade en sådan kontroll, jag var lugn och gick in i mig själv och var väldigt närvarande. Undersköterskan var så imponerad och ser rörd och nästan chockad ut på vår film och sa "att du kunde vara så lugn utan någon smärtlindring". Vi kvinnor är dock med mycket få undantag gjorda för att föda barn, så jag tycker inte att det var något märkvärdigt egentligen samtidigt som jag var och fortfarande är oerhört stolt över mig själv, mitt lugn och min förmåga att på egen hand klara av att hantera förlossningsarbetet så bra själv. Under min tredje förlossning vill jag dock ha ett bättre stöd av min make och drömmer om att knappt ha barnmorskan med. Helst av allt skulle jag vilja föda hemma, men vi beviljas inte det här i Västmanland och att inte ha någon barnmorska och sjukvårdsutrustning med alls vågar jag inte.

Rekommenderar även boken "Att föda utan rädsla", den hjälpte mig oerhört mycket under min andra förlossning. Talar mig även gärna varm om "dykmetoden" eller "hypno birth".

Om din förra förlossning var din första så har du nu fördelen att du kan förbereda dig bättre inför nästa mentalt. Det är svårt att förbereda sig inför en förlossning mentalt om man aldrig upplevt styrkan i en förlossning tidigare. För mig gjorde det en enorm skillnad. Dessutom så "banar" din första vaginala förlossning vägen för de syskon som sedan föds. Under normala omständigheter blir därför dina kommande förlossningar lättare än din första. Högst troligt så går det minst lika snabbt, om inte snabbare nästa gång. Menar du att du var inne på förlossningsavdelningen i 2 1/2 h eller att hela förlossningen sammantaget gick så fort?
    Jag var inne på förlossningen så länge, gick länge hemma. På midsommarafton satt jag med värkar hela kvällen, men sa inget då jag inte vill förstöra för dom andra. Det hade varit likadant kvällen innan, men det klingade av framåt morgonen så trodde det var likadant nu. Men på morgonen fortsatte det och hela förmiddagen. Kunde vara som vanligt, bara fick stanna upp kanske var 10:e minut. Började klocka vid 14-tiden och det var 5-7 minuter mellan, men jag fattade verkligen inte att det var riktiga värkar och att jag snart skulle föda barn. Det var 9 dagar innan bf dessutom. En kompis från mamma-gruppen kom förbi med sin bebis hon fött med snitt (så hon kunde inte heller tala om för mig vad som var på gång), fick stanna upp och andas lite då och då för det började göra rätt ont. På em tog jag och sambon en långpromenad med hunden, det började göra riktigt ont, fick böja mig ner och andas igenom värkarna, men jag fattade fortfarande inte :)

Alla hade sagt till mig att 'du vet när det är dags', eftersom jag inte visste var det alltså inte dags.. När det var max 3 minuter mellan värkarna trots både alvedon och varmt bad och det började dra neråt låren så jag trodde lårmusklerna skulle gå av fattade jag att det nog var dags att ringa bb, vi hade ändå 45 minuter dit och vi var tvungna att lämna hunden först. Hann inte ta någon bedövning, lustgasen fick jag hallucinationer av - en stor del till varför min förlossning känns obehaglig. Jätteroligt att skratta åt i efterhand, men jag kände mig löjlig och dum just då. Precis som du skriver förstod jag inte den enorma kraften en förlossning innebär, jag blev helt överrumplad och faktiskt rädd. Det var som att något enormt tog över min kropp och jag försökte hålla tillbaka.

Ska kolla upp böckerna och metoderna du nämner, känner att nästa förlossning blir en revansch. Öppningsskedet skrämmer mig inte alls, för så himla ont gör det inte. Däremot krystningarna skrämmer mig, inte för att det gjorde ont utan för att jag tappade kontrollen.
  • Gurkburk
    BebisVagga skrev 2011-11-04 08:56:08 följande:

Ni glömmer inte facebook gruppen va..

Helt hemlig grupp för blivande 2012 mammor..

o ja den e helt hemlig.. ingen kan söka den eller se nått innehåll eller medlemmar i den.. ingenting syns även om du gillar eller skriver i den...

Adda mej på susanne surre Nilsson så lägger jag till er

Jag har gått med i facebook-gruppen! Än så länge den enda med bf i juli ...
  • MLT
    Soffiie skrev 2011-11-04 09:25:30 följande:

åh min  dotter fyllde i går 3 nov,,,  =) så i helgen ska vi ha kalas,,

jag fick 1:39 och det var också blodproverna som satt ner värdet jag fick inte ta några nya prover utan gjorde ett moderkaksprov,, det visade inga kromosomavikelser men  sen på rut ul visade det sig att barnet hade för korta ben och armar och sen fick ajg en tid efter två veckor och då fanns inget fostervatten. sen i vecka 22 slutade jag känna fosterörelser, barnet hade skelettmissbildning. så på nätt sätt sa ju kub sanningen  att det var nått som inte stämmde men det var inte kromosomerna..

Sen fick jag två friska flickor efter det 2008 och 2009 och sen i sommras fick jag en pojk v 19+ han hade dött i magen upptäcktes på rutinul.. moderkakn fungerade inte som den skulle.. så nu denna graviditet har jag bölrjat äta trombyl blodförtunnande,,,

jag kommer få gå på fostermedicin och kolla noga flera gånger  under graviditeten så jag tror att min bm kommer skicka remiss dit när jag har inskrivning på tisdag..

för övrigt har jag två pojkar till båda födda 2001 en i januari och den andra i november.. så detta blir mitt 5e barn och sista då alla är födda med snitt..

Fy vad jobbigt att förlora två barn! Jag forlorade en pojke i magen för 6 år sedan, han dog i v. 20. Dels slutade jag känna sparkar och dels kände jag på mig att något var fel..
  • Soffiie
    MLT skrev 2011-11-04 10:25:15 följande:
    Fy vad jobbigt att förlora två barn! Jag forlorade en pojke i magen för 6 år sedan, han dog i v. 20. Dels slutade jag känna sparkar och dels kände jag på mig att något var fel..
    ja det har vart jobbigt man tror ju att det ska gå bra närm an kommit så långt.. men men jag kände med på mig att nått inte stämmde kunde inte sätta fingret på det men jag tror att det är så kroppenfungerar mankänner på sig att nått inte stämmer,, alla andra sa bara att jag var otroligt nojjig, men så var det tyvärr inte,,,
  • michelodeon
    Ari Gold skrev 2011-11-04 08:14:48 följande:
    Nu blöder jag också så vi får väl se hur det går med detta. Känns inte bra tyvärr. :(
    Håller tummarna att det går bra! Kram {#emotions_dlg.flower}
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • Ella Jade
    TimRasmus:

Jag känner mig lite lugnare idag faktiskt, var så dramatiskt när det väl hände. Dock jobbigt med ovissheten.
    Hoppas innerligt på en ofarlig blödning, känns konstigt bara att smärta o blödning kom o avtog samtidigt, men kanske normalt!? Vet inte.. Inget mer blod än den gången, som tur e, o bara lite värk ibland, men de kan ju vara växtvärk.. Tack för omtanken!

Hoppas lilla Ludde som min sambo tillfälligt döpt honom till mår bra i magen :).
  • Gurkburk

Någon mer än jag som fryser? Det är 22,5 grader i rummet jag sitter här på jobbet och jag har långärmat på mig, men fryser som bara den.

Svar på tråden Juli bebis 2012