• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • tundra

Apropå magont så har jag uteslutit en hel del ur kosten efter att lilla sonen börjat knorra.

Stora sonen hade kolik och har fortfarande mjölkprotein allergi så när fisarna började hamna på tvären här hemma och hormonprickarna komma i ansiktet så tog jag det säkra framför det osäkra och uteslöt mjölk mm.

Men det kan ju vara omogen tarm. Då ska man i princip undvika det som gör en själv gasig. För säkerhets skull kan man utesluta koffein och choklad som också kan vara svårt för den lilla magen.
    Minns att stora sonen blev jättedålig av ex taco krydda. Så det kan vara individuella skillnader dessutom.

Tänker man utesluta mjölk ur kosten bör man äta tillskott av kalcium.

• eken

Lycka till alla som kämpar med både förlossning och efteråt. Jag blev utskriven igår från BB (lite platsbrist), så nu bor hela familjen på neonatal på Borås. Tuva behöver fortfarande antibiotika, så tidigast tisdag kan vi åka hem. Eller rättare sagt vi får åka hem på permission men eftersomhon får sprutorna 2 ggr per dygn (14:00, 02:00) så känns det inte kul att åka 5 mil enkel väg för det. Så vi är kvar. Idag mår jag skit, har börjat inse vad förlossningen innebar, och jag är livrädd. Drömmer om allt som kunde gått fel och för ett ev. syskon. Kommer ha svårt i framtiden för förlossning vet jag idag. Och sen att jag inte är mig själv i underlivet. Kan fortfarande inte helt kontrollera mig och stygnen gör ont. Ska få återstod till läkaren om tre månader och sen även ti,öl sjukgymnast, det var ju inte så här jag tänkte att livet som mamma skulle bli. Knappt lyfta, ej krysta, måste tänka på kosten och inte träna.... Idag är en riktig skitdag, men mannen min är helt otrolig, trodde inte att jag kunde älska honom mer än jag gjorde. Men det gör jag. Och vår dotter, som är en snitsig tjej, älskar att ha henne hos mig. Just nu är det hon som gör att jag ler. Amningen går väl hyfsat, ska be om lite hjälp nästa gång jag ammar så att ngn kan se om vi gör rätt. Det är svårt tycker jag att känna, visst det gör lite ont i början och hon klagar inte, så jag antar att hon får i sig tillräckligt med mat. Vi började igår med helamning så jag antar att det tar ett tag innan vi får in knycket.

• HannaVirrpanna

Maho81: då väntar jag med spänning :)
    Eken: jobbig tid!! Det lät verkligen jobbigt! Att inte känna igen sin egen kropp är jättejobbigt! Speciellt de nedre regionerna! Sprack lite (3 stygn) i den inre blygdläppen förra gången och stygnen släppte (märkte jag 2 månader senare) och jag har stora problem bara av en sån liten sak! Kan föreställa mig hur sjukt jobbigt det är med en stor förändring! :( men det blir som tur är bättre!! Stor kram till dig!

Jag är idag världens sämsta mamma och sambo. Orkar ingenting - igen! Har planerat en utflykt sedan jag vaknade men jag orkar inte ta tag i det. Min sambo är segast i stan och min son är dampigast. Jag vill bara ligga i sängen och grina typ. Orkar inte med dom idag.

• froggyL

Eken: förstår precis. Min första förlossning kände jag likadant efter. Och vi låg extra länge på bb. Kunde inte bära dottern hemma första två veckorna. Och nåt mer barn? Var inte särskilt lockande. Men nu sitter jag här med en ny bebis och en drömförlossning, förutom klippet då...men hastigheten och smärtan var lyx. Du kommer förhoppningsvis känna likadant framöver, men det tog sin tid för oss. Sen var det ännu mer som gjorde att det tog tid, som magknip/typ kolik, sömnbrist och förstoppningsproblematik, innan vi kände att vi skulle orka med ett syskon. Men det vände :) kärleken till sitt barn är som du känner, helt underbart ofattbart enorm. Och gör att man orkar :)

Mamma till Linnea 2008-01-04 och Simon 2012-07-12
  • tundra

Eken!
    Jag sprack från norr till söder (total sfinkter grad 4) med min stora kille för knappt 2 år sen. Det var deppigt att vara smått handikappad en tid - men man försöker tänka att det viktigaste är ju att ta det lugnt i bebisbubblan de första månaderna.
    Träning och samliv kommer sedan. Även om det är riktigt surt!

Jag övervägde KS den här gången och det är alltid ett alternativ för de som tvingats gå igenom en sån här pärs.
    Sen blev det ju vaginalt och är nöjd med det - eftersom allt gick bra - men det är ingen självklarhet. Det vet man ju den hårda vägen.

Jag var helt återställd drygt 6 mån efter. Men jag vet att det var mentalt tungt en lång tid. Att inte få lyfta och att kämpa med vagnen i ner- och uppförsbackar ex är ju sånt man inte är inställd på.

Superpepp från mig iaf och hoppas att du snart är återställd!

• anjiali

Eken : det låter jobbigt :-/ Styrke kram till dig.

Hanna virrpanna : sådana dagar tycker jag det varit gott om det senaste här hemma också :-/. Kram på dig.

Hemma igen efter att varit på förlossningen. Bebisen mår jätte bra och uppskattades till normal stor. Fostervatten fanns det också. Så skönt att höra.
    Det dom läcker ur mig är flytningar och slem och lite teckenblödning. Men det var inte riktigt moget :-/. Hon gjorde en hinnsvepning som kändes rejält !
    Angående mitt mående och sömnbrist så är jag välkommen att komma in och sova där med hjälp. Skall tillbaka på onsdag och om det inte är fullt på förlossningen så sätts jag kanske igång. Hoppas !!!! Känns skönt att ha ett delmål.

Har rejält ont nu efter svepningen. Jävlar vad det hugger och håll på kom inte ut till bilen innan gör så ont när jag går. Men det är väl bra . Sammandragningar har jag med men dom är korta men gör ont. Sist min bm var där och rotade så hade jag med så här så det är inget jag vågar hoppas på. Sätter hoppet på att få hjälp på onsdag och att dessa värkar kanske förbereder kroppen för att kunna sättas igång då om det inte är fullt.

Tack för allt stöd ni gett och fått mig att åka in. Känns bättre nu när jag varit där.

• EllaBella02

Skönt att allt var ok! Tack för tipsen mot magknipet. Ska testa att inte dricka mjölk och äta fil. Jag dricker inte kaffe och försöker äta ganska neutrala saker.

• FruSandra

Ellabella
    Visst gör de ont i hjärtat. Min lilla har också
    Ont i magen efter maten så nu har ja uteslutit fil, ( andra mjölksaker äter vi laktisfritt av) chokladsaker och kaffe..
    Tycker mej redan att de är bättre..

En annan sak, när försvinner avslaget? Ja hade slutat blöda i ett par dagar, blev mer brunaktiga flytningar, o igår går börja ja stört blöda igen... De är 11 dagar sen ja födde o har nu fått ont i stygnen med...
    Ja blir orolig att de inte står rätt till...

Sen undrar ja när man ska börja med knipövningarna?

• EllaBella02

Mitt avslag försvann också för att sedan komma tillbaka lite mer igen och det är 3 veckor sedan jag födde om typ 10 min : ) jag har fortfarande lite brunaktig flytning kvar. Vet inte när stygnen ramlar bort dock. Skönt också att man inte är ensam om magontet. Det är ganska jobbigt faktiskt. Även om jag såklart hade hoppats att alla slapp.

• HannaVirrpanna

Anjoali: skönt att få prata av sig med experter då man är orolig!

Idag innan vi åkte på utflykten var det en blodprick i trosorna och lite på pappret! Men jag vet inte om det är inifrån eller om det är från där jag sprack sist jag födde barn... För det var så klarrött att det kändes som ett ytligt sår.
    Gick en gång till och då var det liiite brunt i trosorna och nu tänkte jag gå igen och kolla... Hoppas på blod!

Svar på tråden Juli bebis 2012