• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • froggyL

Här hoppas jag på viktuppgång... Simon har bara gått ner. Blir extravägning idag, men tror att mjölken runnit till bättre nu. Då han får för mkt ibland så han inte hinner svälja. Men samtidigt känns det som att han inte blir mätt på kvällarna. Kan det va så? Kanske får hjälpa till med lite ersättning. Hoppas ju så på att amningen ska funka. Gjorde ju det bara 2,5 mån sist. Men L gick iaf upp i vikt i början... Nu har S gått ner lite över 400g. Så smidigt ju att alltid ha mat med sig och slippa krångla med vatten som ska kokas å kylas och blandas och blääää

Mamma till Linnea 2008-01-04 och Simon 2012-07-12
  • EllaBella02

Här hemma kör jag nu med både Miniform och Semper Magdroppar. Vet inte om det hjälp än helt, började igår med miniformen men jag är svagt positiv : ) idag funderar jag på att åka till Maxi med henne. Får se om jag tar mod till mig : ) Har ni varit iväg mycket med era små?

• Sladdis

EllaBella02: Jag har inte varit iväg alls på egen hand än. Tanken gör mig lite nervös. Vet inte varför för när 11-åringen och 16-åringen var bebisar for jag runt överallt med dem. Kanske är det för att mannen fortfarande är hemma och är det två veckor till. Matteo är nästan sex veckor när mannen börjar jobba.
    Jag kör också både Minifom och Semperdroppar. Något har hjälpt för Matteos mage har blivit bättre. Hoppas det hjälper din flicka också. Du får ha lite tålamod bara för det kan ta 1-2 veckor innan det blir bättre.

• Sladdis

Stackars Matteo har blivit jättetäppt i näsan.:( Han är bara tre veckor så det finns väl inga näsdroppar man får ge. Får väl prova koksaltlösning fast det aldrig hjälpt på de andra barnen. Lider så med honom när han ska amma. Han är inte förkyld för övrigt så jag gissar att det beror på drag nu när man har öppet överallt i hettan. Det går inte att lägga ner honom så mannen och jag har turats om att sitta uppe med honom. Tur mannen är hemma 2,5 v till.

• Cizzi86

Charlie är drygt en månad nu,går verkligen fort!iofs har man ju en aktiv snart 2-åring så dagarna flyger fram;) har ganska mycket ont i magen dock:( kör på med minifom men ska testa att köra med semper oxå..verkar ju vara en del av er som gör så och min syster tipsa oxå om det. Sladdis,har du testat snorsug?

• Sladdis

Cizzi: Har inte testat snorsug. Det finns inget snor. Han är bara täppt.:( Men tack för tipset.:)

• Emmizen80
    froggyL skrev 2012-07-26 07:49:07 följande:
    Här hoppas jag på viktuppgång... Simon har bara gått ner. Blir extravägning idag, men tror att mjölken runnit till bättre nu. Då han får för mkt ibland så han inte hinner svälja. Men samtidigt känns det som att han inte blir mätt på kvällarna. Kan det va så? Kanske får hjälpa till med lite ersättning. Hoppas ju så på att amningen ska funka. Gjorde ju det bara 2,5 mån sist. Men L gick iaf upp i vikt i början... Nu har S gått ner lite över 400g. Så smidigt ju att alltid ha mat med sig och slippa krångla med vatten som ska kokas å kylas och blandas och blääää

vet hur det är. Idag ska vi på en andra viktkontroll med gustav på bvc. han är idag 2,5vecka och har bara gått upp ca 100 gram sedan vi åkte hem från bb för 16 dagar sedan. och har en liten bit kvar till sin födelsevikt. det är inte ok. enligt bvc. ´för en vecka sedan började vi tillmata med ersättning med inrådan från bvc efter viktkontroll. i måndags efter viktkontrollen har vi fått ge ännu mer ersättning. jag ammar nu bara omkring 3 ggr per dag och efter varje amningstillfälle får vi fylla på med ersättning.

När dottern var nyfödd var det precis samma sak. jag ammade och ammade de tre första tre veckorna, men vid viktkontrollen på bvc hade hon inte gått upp i vikt. Jag hyrde pump på bb, pumpade och ammade varannan timme dygnet runt i en månad, fick nässpray för att öka utdrivningen, men inget hjälpte. jag hade inte och lyckades inte få så pass mkt mjölk att jag kunde helamma. Dottern åt ersättning från 3 veckor och ammades några gånger om dagen (precis som jag gör med lillebror nu). Historien upprepar sig nu.

Alla kan inte amma alls eller helt, hur mkt man än vill. jag tillhör den kategorin. jag var osäker inför amningen denna gång pga av strulet förra gången, men valde att försöka ändå. Vissa i vår närheten anser att tyvärr är det  enda rätta och erättning är ett stort "no no", och det får vi höra, men vad ska man göra? Låta barnet svälta? jag har den inställningen att inte kommer att amma till vilket pris som helst.
  • FruSandra

Ellabella
    Hoppas de hjälper! För mej är minifom en hjälte :)
    Ett tag var de nästan så ja inte ville amma honom för att jag visste att han fick så ont..

Jag har inte heller tagit mig varken mod eller ork att åka i väg själv.. Tanken har slagit mig, men rädslan har tagit över...
    Vi bor lite på landet så de blir ju rött ensamt nu när maken börjat jobba :S

Svar på tråden Juli bebis 2012