• fru Elle

Augustibebis 2012

Lacey; så fruktansvärt tråkigt, jag beklagar verkligen, ta hand om dig!

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle
    Hej alla!

Har precis gått in i vecka 9. var på VUL för 1,5 vecka sedan och såg ett hjärta och allt såg bra ut så långt. Har ett kromosomfel som orsakar svåra missbildningar och har haft fler mf och inga barn så det är en jobbig väntan med mycket oro.

Men denna gång har jag så mycket symptom så jag börjar våga tro att det kanske ska kunna gå vägen. Har aldrig kommit så här långt eller kännt av alla dessa symptom..dödstrött hela tiden, andfådd av att gå uppför en liten trappa, hungrig på nätterna, fett hår, finnar, både mätt och hungrig samtidigt och ett diffust illamående med uppblåst känsla.
    Vad härligt att se ett hjärta slå på VUL då, när du har haft flera missfall. Hoppas att det går bra denna gången!

Babysugen87; jobbigt att både vara trött och må så illa. Har du tagit några tabletter mot illamåendet? Själv har jag inte mått så illa och behövt ta tabletter, men det har tipsats om lite olika tabletter i tråden. Mår du bättre om du äter något? Kanske kan ha något som du kan äta lättillgängligt på jobbet när illamåendet slår till. Små knäckebröd eller vad du nu vill ha. Sen när man är så trött i början så försök sova/vila lite när du får tillfälle. Kanske finns något vilorum på jobbet där du kan ta en liten sovstund på lunch eller liknande. Förra gången när jag jobbade så försökte jag sova när jag kom hem från jobbet när jag var trött i början på graviditeten.

Är föräldraledig nu och är hemma med en liten kille på snart 1,5 år, brukar försöka sova när han sover om vi är hemma. Men min man är kompledig nu och kommer vara det i tre veckor, så nu blir det lite enklare att vila när tröttheten slår till. Känns väldigt skönt.
  • fru Elle
    Novalina skrev 2011-12-16 14:07:22 följande:
    Ååå, vilka drömförlossningar!! Såna skulle jag med vilja uppleva!
    Ja första gången blev jag ganska överrumplad över att det gick så fort, när vi ringde på BM så började jag prata om vilka bedövningar jag ville ha. Var helt inne på att jag skulle ha så ont i 10 timmar till. Men det behövde jag inte, utan det var bara att fokusera på krystvärkarna. Andra gången var jag mer inställd på att det skulle gå fort. Hoppas på en smidig förlossning denna gången med.
  • fru Elle

Fy vad tråkigt med missfall, lider med er som har fått det.

Apelsiner är jag med sugen på, när jag var gravid med dottern så var jag med sugen på apelsiner och åt massor. Men det var nog senare i graviditeten. Nu beror det säkert bara på att det är så gott med apelsiner och clementiner vid den här tiden på året.

• fru Elle

Man kan bli mer täppt i näsan som gravid, men kommer inte ihåg när det är vanligt under graviditeten.

• fru Elle

När BF är för detta barnet så kommer sonen att vara 2 år och en månad så jag kommer ha samma föräldrapenning som med honom. Har skyddat min SGI genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan sen sonen fyllde 1 år. Kommer börja jobba i februari och kommer då jobba 80% och fortsätta skydda min SGI genom att ta ut en lägstanivådag i veckan. Var sjukskriven förra graviditeten och hoppas givetvis att jag inte får samma problem jag hade då men man vet ju aldrig. Men om jag skulle behöva bli sjukskriven så känner jag att jag gärna vill ha kvar min SGI som jag har idag.

• fru Elle

Det är jag som har tagit ut föräldraledigheten i vår familj, min man har tagit ut de 10 pappadagarna för varje barn. Sen tror jag han har använt tre SGI-dagar för dottern. Han har inte vabbat heller. Han tjänar betydligt mer än vad jag gör sen har han haft ett jobb där han har kunnat vara ledig mycket ändå. Men hans ledighet har inte tagits ut med hjälp av FK. Men han har ändå varit ledig ca 8 veckor på sommaren, han är ledig nu i tre veckor tillsammans med oss genom att ta ut komp. Sen när han har "vabbat" har han använt komptid/flex för att inte förlora så mycket i inkomst. Första hösten dottern gick på förskolan så var han ledig varje måndag och fredag i ca tre månader och jag jobbade 100% men kortare dagar tis, ons och tors. Allt för att dottern skulle gå kortare dagar. Men under de här månaderna så använde han också sin komp. Så han har varit ledig en hel del utan att ta föräldrapenning. Han hade arbetat ihop mycket komptid innan vi fick barn som han kunde spara, har varit perfekt att han har kunnat ta den istället för föräldrapenning.

Nu ska han börja ett nytt jobb efter nyår och kommer inte ha samma möjlighet till komp. Så denna gången kanske han kommer ta ut mer föräldradagar. Men tror jag kommer ta ut största delen denna gången med.

• fru Elle
    strongenough skrev 2011-12-18 12:48:33 följande:
    Ni verkar ha lite koll på det där med föräldrapenning. Jag går på 3-6 månaders vikariat. Blev arbetslös nu 2:a december och nästa jobb börjar jan-juni. Om det blir så att jag är arbetslös Juni-Augusti får jag den minsta föräldrapennigen då?
    Det är viktigt att du inte får några glapp mellan dina vikariat och att du är anmäld hos arbetsförmedlingen. Hur länge har du haft olika vikariat? Har du en fasttsälld SGI sen tidigare så ska det räcka att du skriver in dig på arbetsförmedlingen. Men då måste du skydda din SGI fram till BF. FK har ett villkor att man måste ha jobbat 240 dagar innan BF i följd för att få en föräldrapenning som är baserad på SGI.

Men om du får en fastställd SGI nu med hjälp av dina vikariat så kan du sluta jobba innan BF utan att det sänker din SGI, tror man kan gå ner i tid 6 månader innan BF om du har jobbat heltid. (Dock ej om du redan håller på att skydda din SGI, då måste du skydda den fram till BF). Men råder dig till att ringa FK och fråga eller skicka e-post så du kan få ett skriftligt svar. Tror att dina olika vikariat kan krångla till det hela lite men om du bara har haft olika vikariat under en tillräckligt lång tid så bör du kunna få föräldrapenning baserat på SGI.
  • fru Elle

Hoppas verkligen inte att era blödningar beror på missfall, nu får det vara slut med missfall i tråden.

Arba; om du berättar så finns det en uppenbar risk att hon blir sårad. Sen så riskerar du bli den person som förstör julstämningen, och att dina släktingar tycker att du är klumpig och okänslig. Tror inte jag hade berättat.

• fru Elle

Är med sugen på att göra VUL, vet inte om jag kan vänta till inskrivningen.

Svar på tråden Augustibebis 2012