• fru Elle

Augustibebis 2012

Välkomna hit Gummsan85 och Poison82!!

Tycker jag ser gravida och små bebisar överallt, men det är kanske så att man är extra mottaglig att se det när man är gravid.

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

nenni; jobbigt att ha så ont, har du provat att hålla något varm mot magen, tex värma en vetekudde eller vad det kallas. Du får ta alvedon och panodil och liknande men man ska inte ta ipren och liknande preparat.

• fru Elle
    Sandrina skrev 2011-12-13 15:39:24 följande:
    Vad heter sånt där resår som man har på byxorna, så man kan ha sina vanliga byxor även fast man börjar få mage?! Och vart kan man köpa de?

Förstår ni vad jag menar? :)
    Vet vad du menar men vet inte vad det heter eller har använt det själv, men borde väl finnas i babyaffärer.
  • fru Elle

Går in i vecka 7 idag. Byxorna som var för stora innan jag blev gravid har börjat bli lite trånga runt magen. Tycker det är lite tidigt att börja med mammakläder. Blir ju ganska länge man går med de kläderna i alla fall.

• fru Elle
    anneh skrev 2011-12-14 08:50:25 följande:
    Är det nån mer än jag som har fått helt vidrig andedräkt på morgonen? Usch!
    Inte något jag har märkt i alla fall. Men tycker vissa saker luktar annourlunda, starkare men har för mig att det är ganska vanligt.
  • fru Elle
    SälenCia skrev 2011-12-14 09:45:38 följande:
    Ömheten i brösten och ilskna stickandet i bröstvårtorna har gått över för mig. Brösten har dock vuxit och svullnat och stannar kvar i den storleken. Hur är det för er? Har någon av er haft ömmande bröst som nu känns nästan som vanligt igen?
    Samma för mig, de känns tyngre och fastare, de har ökat i storlek med för BHn börjar bli lite för liten. Bröstvårtorna är mycket mörkare med.

Har inget illamående längre, väldigt skönt men är mycket hungrigare än vanligt.

Vill verkligen inte börja med mammakäder än, vet hur himla less man är på de kläderna i slutet av graviditeten. Får bli tunika, klänning och tights och liknande när byxorna inte funkar längre.
  • fru Elle
    Lacey skrev 2011-12-14 12:23:19 följande:
    Jag är i vecka sex.
    Phu, det är värst vad orolig man kan bli!
    Jobbigt att känna sig så orolig, hoppas du snart får svar från BM. Kan ju vara skönt att få en tid för UL/VUL när man känner sig orolig. Vet dock inte om man kan se ett hjärta så tidigt om du är i  vecka 6, har inte gjort UL så tidigt själv. Om inte BM kan hjälpa dig med det så brukar kvinnokliniker/Gyn ha utrustning för VUL. Hoppas det inte är någon fara med bebisen i magen!
  • fru Elle

Har fött båda mina vaginalt, har haft ett snabbt förlossningsförlopp, smärtan har varit fullt hanterbar och har kanske haft ont i ca 10 minuter. Har återhämtat mig snabbt och känt mig pigg efteråt. Med mina förlossningar i bagaget så vill jag helst ha en vaginal förlossning igen. Men man vet ju inte hur det blir, så för att inte bli allt för besviken på om det måste bli ett snitt så får jag nog försöka tänka mig det. Lite kort om mina förlossningar om någon orkar läsa:

Första barnet så startade värkarna runt 01.00, kom in till förlossningen 05.20, först tar de CTG. 06.40 är jag öppen 1 cm och det är två cm kvar på livmodertappen. Då vi hade en timmes resa till förlossningen så skickar de inte hem oss, men de ber mig vila och säger att det kommer att dröja. vid 08.15 ringer vi på BM då värkarna har börjat ta i, ber mig vänta på en annan BM och den BM studenten som jag skulle ha. Kollar inte hur mycket jag är öppen, trots att jag ber om det. En kvart senare ringer vi igen, är då fullt öppen och blir snabbt inkörd till förlossningsrummet då dotterns hjärtljud är mycket låga. Som tur är går hjärtljuden upp, de sa sen att hon troligtvis blivit påverkad av de kraftiga värkarna. Krystvärkarna startar 09.00 och 09.12 föds dottern.  Har ingen aning när de etablerade värkarna kom igång. Men BM ansåg att det var en snabb förlossning. Om de hade skickat hem mig så hade jag inte hunnit in om jag hade åkt när värkarna ökade i styrka. 

När sonen skulle födas blev jag ombedd av min BM att åka in direkt, stod även i min journal som förlossningen kan se att jag hade en snabb första förlossning. Vaknar vid 04.00 av en värk, går direkt in i duschen och hinner ha två värkar till. Väcker min man och ringer förlossningen och säger att vi är på väg. Kommer in 05.20 och är då öppen 6 cm. 05.40 föds sonen på en krystvärk. Går inte att hålla emot, krystvärken kommer så kraftigt.

Upplever att jag har haft väldigt intensiva värkar i ca 10-15 minuter med båda barnen. Har inte behövt någon bedövning och har känt mig hyfsat pigg efteråt. Med sonen duschade jag redan på förlossningen. Har tagit ganska lång tid för att moderkakan ska komma ut, ca 45 min.

Svar på tråden Augustibebis 2012