• fru Elle

Augustibebis 2012

Grattis och välkommen till alla nya i tråden!

Naimisen; Ja jag har redan börjat fundera på namn, har börjat göra en liten namnlista. Har gjort en ny inför varje graviditet, sen brukar jag och min man stryka allt eftersom och lägga till nya. Namn som vi ville ha när vi väntade kändes helt fel när vi väntade barn nr 2. Vi brukar ha några förslag sen tar vi de namnet som vi tycker passar barnet när det väl har kommit. Behöver inte köpa någon ny vagn, hade en UJ Duo när vi fick sonen sommaren 2010 och den har vi kvar. Sonen kommer vara 2 år och 1 månad när syskonet kommer så det kan nog behövas en dubbelvagn. Sen när det gäller kläder så har vi en hel del, är så himla dålig på att göra mig av med kläder. Har många favoriter som jag gärna vill använda igen till nästa barn. Men det blir ju säkert att man köper lite nytt.

Kommer fråga om de ser vilket kön det är på RUL, det kunde de förra gången. Med första barnet gjorde vi ett  könsUL, men det kommer vi nog inte göra.

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

Vi är nöjda med vagnen (UJ Duo), men när jag bara har med mig sonen så väljer jag en singelvagn. Har en UJ single från 2008 och den är ganska bred den med (68 cm har jag för mig) så det är inte så stor skillnad mot duons 74 cm. Men nu i höst så kom det en smalare duovagn från UJ, har dock inte sett den i butik. Tycker det har kommit många nya modeller den senaste tiden. Bugaboo (Bugaboo Donkey) har kommit med en  dubbelvagn som man kan ha barnet mot sig även när man byter till sittdel, det går ju inte i UJs modeller. 

• fru Elle

Tur att det finns så många olika vagnar för alla har verkligen olika önskemål och krav. Tyckte själv det var en djungel när vi skulle välja vagn, och när vi besökte babyaffärer blev jag inte mycket klokare. Lite skillnad att köra omkring i en barnvagnsaffär mot den miljön man kommer använda den. Kommer ihåg att jag och min man försökte kolla hur olika vagnar fungerade i olika miljöer, trottoarkanter, kullersten, hur den fungerde att köra i snö mm. Till slut så bestämde vi oss för en UJ och vi har varit nöjda. Men det är klart det finns nackdelar med den med. Men angående att ha en sån vagn i skogen så har den varit med oss flera gånger i skogen. Nu i sommar/höst har den tex varit med oss när vi har plockat svamp på skogsvägar och stigar. Där det är svårare att ta sig fram så kör vi den på de två bakhjulen.

De nackdelarna som jag ser med den vagnen är att den blir väldigt lång när man fäller ihop den, tar enorm plats i bilen. Man kan inte heller ha barnet mot sig när man byter till sittdelen.

• fru Elle

Vi bestämde oss för att köpa en vagn som vi kunde ha barnet mot oss om det inte fungerade, för det var något som vi inte gillade med vagnen. Med dottern behövdes det inte, men till sonen köpte vi en bugaboo bee som man kan vända sitsen på. Den är även liten så den är perfekt att ha med på bilresan när man ska ha med mycket packning.

• fru Elle

Naimisen, ingen vagn jag väljer när det är snö eller ska köra i skogen, den kräver lite jämnare underlag. Vi använder inte den så mycket. Hade den mycket i våras och i somras till sonen när jag bara skulle köra honom.

• fru Elle

Jag brukar inte gå upp någonting fram till vecka 10-12, sen totalt under graviditeterna har jag gått upp runt 8-10 kg. Väger 6 kg mindre nu än när jag blev gravid med första barnet, har inte vägt mig sen innan jag plussade men tror inte jag har gått upp något än. Hoppas inte jag går upp mer än jag brukar. Ser dock framför mig att man kommer bli ganska svullen av vätska när man kommer vara höggravid under sommaren, har inte samlat på mig så mycket vätska under de andra graviditeterna. Men är inte det ganska vanligt just på sommaren, någon som vet?

• fru Elle

Mitt illamående verkar ha försvunnit nu, det får gärna hålla sig borta. Med dottern mådde jag lite illa precis innan jag fick veta att jag var gravid och med sonen så mådde jag inte illa alls. Brukar inte ha så mycket graviditetssymtom över huvudtaget men denna gången så har jag känt av destu mer. Sen tycker jag att nedre delen av magen börjar puta ut. Vet ju att det inte är bebisen utan att magen och tarmarna blir mer svullna i början av graviditeten.

Men finns nog en viss oro hos mig att det skulle finnas fler bebisar i magen. Har tagit pergotime och det ökar risken/chansen för att det ska bli tvillingar eller flerfödsel. Har för mig att chansen är 1 på 10 födslar med pergotime och 1 på 100 utan pergotime. Kommer göra ett UL den 4/1 så får ju veta då.

• fru Elle

Vi har mycket sen tidigare så är inte så mycket jag behöver köpa. Vi har vagnar, babyskydd, sele och kläder som våra barn ha haft. Dottern hade 62/68 den första sommaren så om vi får en tjej igen så kommer jag säkert köpa lite sommarkläder i lite mindre storlekar. Men det köper jag nog på sommarrean.

• fru Elle

Naimisen; Min pappa köpte vår UJ Duo när han jobbade i USA, det märket är ju billigare i USA. Tror vår kostade under 4800 kr när han köpte den 2010. Bugaboo brukar inte vara så mycket billigare i USA, har inte varit det när jag har kollat i alla fall.

Svar på tråden Augustibebis 2012