• astro

Augustibebis 2012

Hallå där!

Jag tror att det är dags för mig att ansluta här. Plusset var lite otydligt men jag känner mig väldigt gravid så jag utgår ifrån att så är fallet och så får vi se
    OM jag är det så lär BF ligga runt 1/8.

Jag har hängt här på FL i omgångar. Jag är 43, har fyra stora barn (födda -90, -92, -94 och- 95) och två små (födda jan -09 och feb -11). Samma pappa alla sex (han är också 43). Lillplutten föddes med akutsnitt (ineffektiva värkar)  vilket gör mig lite nervös när jag nu är gravid igen. Jag vet inte hur pass sliten min livmoder är men hoppas att det kommer att framgå av journalen - jag vet alltså inte ännu om jag måste välja planerat snitt eller om jag kan satsa på en vaginal förlossning.
    Denna graviditet var inte ett dugg planerad - jag trodde att min ålder,  mina extrakilon, att jag ammar och att vi under den här perioden knappt kom åt något myspys skulle göra det räääätt osannolikt med en graviditet. Men nehej. Och i och för sig är jag glad ändå för visst vill jag gärna ha en till. Samtidigt som jag är nervös med tanke på snittet och så.

• astro
    Novalina skrev 2011-12-13 02:14:20 följande:
    Hej och välkommen hit!

Jag fick oxå akutsnitt förra förlossningen pga ineffektiva värkar - men i mitt fall så startade inte ens själva förlossningen, jag hade inte en enda vanlig värk.

Min son är nu 14 mån, och jag är gravid igen i v. 7 på ons (och hade mf i v 8 i början av okt).

Jag har läst på ett landstings hemsida att livmodern kan brista om man föder vaginalt efter ett snitt, och det har gjort mej rädd för att det ska hända mej.

Jag va vaken under snittet och allt gick bra, jag läkte fort och så - så kanske jag väljer snitt igen? Är det lättare att få snitt beviljat om man blivit snittad tidigare?

Iofs känns såna här resonemang lite avlägsna nu, för nu oroar jag mej mest för mf...

Hur upplende du ditt snitt? Och vad vet du mer om detta med att livmodern kan brista?...
    Att oroa sig för mf är fullt naturligt ... det är ju inte helt ovanligt heller. Men risken ökar inte alls bara för att du fått ett tidigare. Blir man gravid strax efter ett mf verkar det snarare som om det är extra troligt att det går bra (något jag läste en hel del om när det hände mig våren -08).

Det är olika i olika landsting hur de ser på förlossningar efter snitt. Men generellt är det faktiskt säkrare med vaginalt trots allt. Om inte livmodern är förtunnad eller det var ett gammaldags snitt så är risken för ruptur mycket liten. Själv ska jag kolla journalen från mitt snitt och kanske prata med den ansvarige läkaren - jag har ju fött så många barn, så jag vill vara säker på att min livmoder inte är förtunnad av det skälet. Är den det så väljer jag planerat snitt. Att jag inte lutar åt snitt "helt enkelt" är för att återhämtningen tar så lång tid jämfört med att föda "som vanligt".

Googlar du på VBAC ser det väldigt mycket ut som om riskerna faktiskt är mindre för komplikationer om man väljer vaginalt, trots det tidigare snittet, så ... 
  • astro
    VeritasIV skrev 2011-12-13 22:38:41 följande:
    Googlade lite nu och det verkar vara vanligt med magknip och annat när man är gravid.. :p
    Tarmarna blir långsammare så man kan få "stopp" i systemet, en propp av halvsmält mat typ och det gör rejält ont. Det kan hjälpa att dra ner på eller undvika gluten, eller att öka mängden fett i maten. En kopp (gärna koffeinfritt) kaffe med lite grädde och en tesked kokosfett fungerar för det mesta för mig, helst då på morgonen så att tarmarna får hjälp under dagen.

Lite psyllium i eller till maten verkar också hjälpa rätt bra. 
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-15 03:05:41 följande:
    Vad roligt att fler svarat nu iaf.

Det känns faktiskt tråkigt då ingen alls svarar, men vi är visst flera som upplevt det så.

Men vi är väl väldigt många medlemmar, och det skrivt otroligt flitigt i just denna tråden nu tycker jag, så det är kanske inte så konstigt, men likafullt tråkigt att inte få ett enda svar. Och sen kanske en skriver efteråt och får typ 100 svar.

Tack för välkomnandet iaf, nu känner jag mej mer välkommen ändå! Solig

Jag är i v.7 idag (6+1)... Allt bra hittills, mår toppen - men magen är svullen = enda grav.symtomet.

Jag tog ett grav.test (det 2:a) igår för att se att jag verkligen fortf. är gravid *fniss*, men det va jag verkligen!! Skrattande
    2 starkt röda streck, som kom jättesnabbt! Drömmer

Ska på KUB-samtal ons nästa v. Nån annan som har sånt inbokat redan?...
    Det blir lätt lite ojämnt när tråden är full av folk. Ibland blir det olyckligt, jag var t ex med om en tjej som skrev en väldigt känslig sak (i den förra vänta-tråden jag var med i) utan att få svar ... precis efter henne var det en som skrev en sak om modefärg på barnvagn och fick MASSOR av svar. Det ser ju liksom lite ... hänsynslöst ut onekligen. Fastän det antagligen bara handlade om att det ena var så lätt att kommentera medan det andra däremot var svårt.

Jag kommer inte att göra KUB. Däremot borde jag nog ringa MVC, har inte gjort det än. Nästan pinsamt. "Ja hej, det är jag igen, den där som ringer er nästan varje år ... eh ... dags igen ..."  
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-15 03:24:05 följande:
    Oj, skrev visst i sidfoten i det förra inlägget! Tungan ute Börjar väl bli lite trött...

Varför är det mer risker med snitt eg.?... Jag tycker att det verkar mer riskabelt att föda vaginalt faktiskt.

För själv återhämtade jag mej jättefort efter snittet, det läkte fint och snabbt. Jag började träna som vanligt 6 v efteråt redan t.o.m. Trodde jag inte att jag skulle kunna då jag va nysnittad precis, för då va jag ju lite mör! Skrattande
    Jag tror att skillnaden sitter i typen av risk. Jag slapp också komplikationer, men eftersom KS är en bukoperation är det man ska oroa sig för: Stora blödningar under operationen, reaktioner på narkosen (om man blir sövd alltså), skador p g a kirurgmiss (t ex är det rätt vanligt att de skär hål på urinblåsan eller tarmarna), infektioner i såret, blodproppar.

Det här är ju ganska allvarliga saker, att jämföra då med de vanliga förlossningsriskerna: Sprickor, relativt små blödningar, blodproppar (mycket mindre risk än vid KS), avlossad moderkaka (mycket ovanligt), rupturer i livmodern (mycket ovanligt).

Dessutom är risken större att bebisen inte andas stabilt efter KS, särskilt om KS inte skedde efter att värkarbetet startat naturligt. Större behov av andningslarm och dylikt alltså.

Men mest är det nog att NÄR något går fel så går det fel ordentligt, medan vaginala förlossningar oftast bara för med sig "småkrämpor" av olika slag. 
  • astro
    Carolines Secrets skrev 2011-12-15 09:08:22 följande:
    Är förkyld, har ont i halsen, avdomnad i huvudet, lock för öronen. Bör jag uppsöka läkare med tanke på att jag är gravid??
    Inte för en vanlig snuva, du riskerar bara att smitta andra eller komma hem med fler baciller. Så länge du inte blir yr, får mycket kraftig huvudvärk eller hög feber är det knappast någon fara.

Men tänk på att ibupofren-varianter (som Ipren) och Treo samt alla värktabletter med koffein i måste undvikas när man är gravid. 
  • astro
    Lacey skrev 2011-12-15 13:27:46 följande:
    Nu sitter jag på Södersjukhuset, Med 95% ett tidigt missfall. Lämnat blodprov nu för att kolla värdet och ska kolla om en vecka igen..
    Kram. Har varit där jag också så jag vet vad du går igenom. Enda trösten är väl att det ofta går fort att bli gravid igen.
  • astro
    Poison82 skrev 2011-12-17 09:22:28 följande:
    Någon som med klartext vill berätta för mig vad jag ska unvika på julbordet? Om jag fattat rätt så får jag låta bli laxen då den är vakuumförpackad :( . Som ju råkar va min favorit
    Det du ska se upp med är listeria. En bra genomgång finns här: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/listeriainfektion/

Lax fixar man lätt genom att grava själv! Frys 3 dagar först, grava väl ... och njut.

Listeriabakterien är en ytbakterie och det är därför man ska vara aktsam med skivad och uppskuren mat. Fler ytor = större risk.  
Svar på tråden Augustibebis 2012