Augustibebis 2012
Man får väl finna sig i att man inte gillar alla sorts inlägg i en tråd och kanske läsa lite selektivt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig cencurerad varken de som gillar debatt eller de som gillar ytligt snack.
Håller i och för sig med dig - jag är inte heller mycket av en "prata väder över kaffet"-person.
Men ... negativa värdeord kan man kanske vara hygglig och låta bli, när man inte är i en diskussionstråd?
Den här tråden handlar ju om väntade bebisar och inte politik, t ex. Vi har säkert politiska åsikter allihop. Det har jag inget emot att ta upp. Däremot tycker jag att det vore klart ojuste av mig att t ex skriva:
"Vem som helst fattar ju att vänsterpolitik är det enda sättet att skapa ett solidariskt samhälle, de som röstar höger är antingen själviska as eller bara dumma i huvudet."
Jag skulle också bli riktigt förnärmad om någon skrev:
"Röstar man vänster är man ju nästan brottsligt naiv. Väx upp och fatta hur marknaden funkar."
Ni fattar?
I en politisk diskussionstråd är ovanstående helt ok, men i en tråd som handlar om andra saker (som denna) så skapar det bara sårade känslor. Man kan faktiskt stå för sina åsikter UTAN att kalla andra för nedsättande saker.
Jag kan t ex säga att jag gärna köper begagnat, delvis för att jag tänker på miljön, delvis för att jag oftast har ont om pengar. Men jag behöver ju för den skull inte kläcka ur mig att de som inte köper begagnat är korkade miljöbovar ... det är skillnad.
Så jag tycker att vi lite elegant kan hålla oss till vad var och en tycker, utan att måla ut alla andra åsikter som fel eller dumma. Jag är vänster, jag köper begagnat, jag gillar djur, jag spelar Warcraft, jag umgås gärna med både dataspelsmotståndare och högerfolk bara de inte kallar mig fula saker. Vanlig hövlighet, liksom ... var och en har rätt till sin åsikt.