• astro

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-02-02 15:34:05 följande:
    Jag har verkligen inget emot lite djupare diskussioner och att höra olika åsikter. Det tycker jag är mycket intressantare än att höra folk som talar om sitt utseende till exempel...skiter fullkomligt i vilken storlek på brallor helt främmande människor på nätet har. Är mycket mer intresserad av deras _åsikter_ faktiskt..

Man får väl finna sig i att man inte gillar alla sorts inlägg i en tråd och kanske läsa lite selektivt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig cencurerad varken de som gillar debatt eller de som gillar ytligt snack.

Håller i och för sig med dig - jag är inte heller mycket av en "prata väder över kaffet"-person.

Men ... negativa värdeord kan man kanske vara hygglig och låta bli, när man inte är i en diskussionstråd?
    Den här tråden handlar ju om väntade bebisar och inte politik, t ex. Vi har säkert politiska åsikter allihop. Det har jag inget emot att ta upp. Däremot tycker jag att det vore klart ojuste av mig att t ex skriva:

"Vem som helst fattar ju att vänsterpolitik är det enda sättet att skapa ett solidariskt samhälle, de som röstar höger är antingen själviska as eller bara dumma i huvudet."

Jag skulle också bli riktigt förnärmad om någon skrev:
    "Röstar man vänster är man ju nästan brottsligt naiv. Väx upp och fatta hur marknaden funkar."

Ni fattar?

I en politisk diskussionstråd är ovanstående helt ok, men i en tråd som handlar om andra saker (som denna) så skapar det bara sårade känslor. Man kan faktiskt stå för sina åsikter UTAN att kalla andra för nedsättande saker.

Jag kan t ex säga att jag gärna köper begagnat, delvis för att jag tänker på miljön, delvis för att jag oftast har ont om pengar. Men jag behöver ju för den skull inte kläcka ur mig att de som inte köper begagnat är korkade miljöbovar ... det är skillnad.

Så jag tycker att vi lite elegant kan hålla oss till vad var och en tycker, utan att måla ut alla andra åsikter som fel eller dumma. Jag är vänster, jag köper begagnat, jag gillar djur, jag spelar Warcraft, jag umgås gärna med både dataspelsmotståndare och högerfolk bara de inte kallar mig fula saker. Vanlig hövlighet, liksom ... var och en har rätt till sin åsikt.

• astro
    Novalina skrev 2012-02-02 23:56:56 följande:
    Vad du överdriver då! Förvånad

Jag har aldrig påstått det du skriver. det är dina ord och formuleringar tagna ur din egen fantasi.

Och om jag tar illa upp av dina åsikter, bryr du dej om det då t.ex.?...

Såklart man ska ha en god ton, men har du det sjäkv mot mej?

Och jag har aldrig någonsin hoppat på en enskild person som du och flera till, utan pratat mer generellt.

Jag vet att det är kontroversiella åsikter, men det är mina åsikter.

Och jag har aldrig påstått att jag är någon bätre människa för det, och har jag skrivit det så va det med en skämtgubbe efteråt, för jag råkar faktiskt ha en rejäl portion självdistans och humor.

Men jag är inte rädd för åsikter, som många verkar va.

Och vem bestämmer eg. vad som "passar" och inte va d gäller åsikter?... Ska man inte försöka ha "högt i tak"?...
    Ingen har sagt att du inte får ha dina åsikter, men måste du presentera dem på ett sätt som är kränkande för de som inte delar dem?

Att du uttrycker dig generellt hjälper ju inte när det du säger pekar ut en hel grupp på ett mycket negativt sätt.

Jag vet inte om du riktigt förstår vad jag menar. Jag tar ett exempel:

1) "Jag för min del är religiös. Jag är helt övertygad om Guds existens."
    2) "Jag vet att Gud finns. Alla som inte håller med kommer att brinna i Helvetet och det är rätt åt dem!"

Uttryck nr 1 är helt ok. Även i en tråd där man inte diskuterar religion. Ingen annan har rätt att känna sig kränkt av detta. Uttryck 2 däremot är oartigt och ohyfsat, och det är kränkande för "alla som inte håller med".

När du uttrycker dig så så respekterar du ju inte andras åsikter. De har samma rätt att tycka. Du vill väl inte att någon annan ska kalla dig för t ex "en sådan som snyltar på samhället" därför att du är mot selektiv abort?

Så sluta använda negativa värdeord (som "korkad")  när du beskriver andras åsikter. Du ska se att det dessutom gör att andra lyssnar mer på dig.
  • astro
    Novalina skrev 2012-02-03 16:59:49 följande:
    De som envisas med att diskutera detta är ju självklart du själv m.fl. som skriver era åsikter ang. mina åsikter.

Vem bestämmer eg. exakt vad som ska diskuteras i denna tråden??!
    Jag tror att majoriteten vill undvika att diskutera vissa saker (som abort) och i synnerhet då på ett agiterat sätt. 
    Jag läste ditt inlägg som var pro-abort av ekonomiska skäl men mot abort av selektiva skäl och jag tuggade nästan fradga eftersom jag upplever ditt resonemang som in i helvete ogenomtänkt. Så, jag sa det. Kunde inte låta bli.

Men OM vi nu ska ha en diskussion om abortetik, vad sägs om att du startar en tråd om det så att de som vill kan gå in och debattera? Jag för min del hänger gärna på och det finns det säkert fler som gör. Men respektera för 17 att detta är en gravidtråd där - just nu - många går och oroar sig inför RUL och de vill helt enkelt inte prata om abort ö h t just nu. 

Du begriper ju hur ett forum fungerar, eller hur? Det är inte ok att traska in i en tråd om Traderaköp och börja prata om sexualkunskapen i skolan, eller en tråd om småbarns sömnvanor och börja prata om julfirandet hos svärmor, för/mot.

Gravidtråd.
    Inte så svårt att lista ut vad man rimligen pratar om här. Och då är jag ändå FÖR en fri diskussion med högt i tak.

angående UL, länk till SRs kommentar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3826136
  • astro

Visst känns det långt till RUL ... mitt är 5/3. Det är just under de här veckorna som oron alltid kommer smygande, tillsammans med en massa mer eller mindre knasiga spekulationer. I alla fall för mig.

Lite roligare: Tror att jag kände en liten spark idag. 99% säker ungefär. Och som grädde på moset tog min lilla Jezebel tre steg utan stöd för första gången! Solig 

• astro
    Gadget skrev 2012-02-06 21:39:50 följande:
    Jag älskar att promenera och gissar att det kommer passa mig att gå långa barnvagnspromenader och hoppas att liten kommer trivas att sova där i. Däremot tycker jag det verkar väldigt mysigt att bära i sjal när bebisen är liten när man pysslar hemma eller kanske går på stan eller till affären och inte så långt, samt avlastande med någon typ av sele när bebisen/barnet vill bli buret istället för att bara hålla på armen.

Tycker det verkar krångligt med sjal bara, har hört flera säga att de provat men aldrig fått till det. Har du provat knyta sjal? 
    Jag använder en Moby wrap från stellaris.se och det kändes knöligt att knyta de första fem gångerna, kanske. Nu kan jag göra det i sömnen och sjalen är omistlig upp till ungefär 18 månaders ålder.
    (Använder aldrig barnvagn, jag går från sjal till ryggsele av sportmodell.)
  • astro
    Stövelkatten skrev 2012-02-09 17:05:57 följande:
    Iih, jag vet, jag tänkte på det alldeles nyss! (har RUL 5/3) Tiden bara rusar fram. Om nu bara våren kunde komma också.

Förrsten, mitt projekt som jag blev utslängd på verkar bli förlängt till sommaren, så länge jag orkar ha hand om det i princip. Det var tänkt att vara i 3 veckor, men efter att jag lagt fram läget för  IT-ledningen så insåg de att de inte var så klara som de trodde.
    Skojigt att jag gör ett så bra jobb, lite jobbigt att veta att jag har 3 timmars resväg dagligen för resten av tiden innan fl... Obestämd
    Vad kul, vi har RUL samma datum.
    Här längtar vi också efter våren, snön ligger djup och vintern känns långt fastän den kom igång sent. 
  • astro
    Tramses skrev 2012-02-10 11:21:55 följande:
    Hej!
    Jag lämnade tråden för flera veckor sedan då jag fick mf i v 5-6. Jag har ändå följt er hela tiden sedan dess.
    Just nu är jag världens gladaste. Plussade imorse
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}

Sådär var det för mig när jag fick Dex, fick ett mf precis innan. I efterhand har jag förstått att det är ganska vanligt att kroppen "testkör" systemet en runda, särskilt om man har haft en paus sedan förra graviditeten.
  • astro

Kokosfett! Inte silverpaketet utan riktigt kokosfett som inte är härdat.

Fungerar på torr hy, torra läppar, nariga ytor, eksem. Och det är bara utanpå, det. Ta en tesked i te/kaffe morgon och kväll så hjälper det hyn den vägen också samt minskar risken för förstoppning. 

För mig är kokosfett rena mirakelsalvan, jag står inte ut utan.

• astro
    Gadget skrev 2012-02-21 16:14:03 följande:
    Ellenbmt: tack för tipsen! Jag bakar allt mitt matbröd själv men söta vetedegar blir det inte så ofta. Men jag kanske ska ta och bjuda tyskarna på semlor.
    Hör finns dock bara marsipan, någon som vet skillnaden på marsipan och mandelmassa? Kanske får göra mandelmassa själv också.
    Mandelmassa: Mald mandel + florsocker + ev äggvita + ev bitterämne

Marsipan: Socker + mandel, inget annat. Ju högre andel mandel desto finare marsipan. Marsipan valsar man ihop, tillverkningen är alltså lite speciell också. Det är för att alltsammans hålls ihop av oljan i mandlarna.
Svar på tråden Augustibebis 2012