• astro

Augustibebis 2012

Novalina skrev 2011-12-18 02:46:51 följande:
    OK, tack för infon.

Hur är det med skinka uppskivad i (tunna) skivor i förpackning?...
    Uppenbarligen inte bra (tunna skivor lika med en massa yta per matbit) men man måste komma ihåg två saker:

1) Det är förstås ok om maten är nyuppskuren
    2) Listeria är riktigt ovanligt.

Alltså, undvik mat som legat framme oklart lång tid, och mat som gått ut eller snart går ut.
    I övrigt tycker jag att listerialarmet är överdrivet. Det finns mycket som är farligare än att äta brieost, smittorisken är pytteliten (t ex enligt samma oddsmässiga resonemang borde gravida aldrig köra bil, för det är mycket mycket farligare för både barn och mamma).

Det borde pratas mer om andra saker - som kaffe, ibuprofen, passiv rökning. Till exempel. 
  • astro

I vitaminfrågan förresten ... tänk på att vissa grejer tar man upp bättre/sämre beroende på vad man kombinerar ihop.

T ex c-vitamin + järn, kalcium + magnesium är kombinationer som ger extra bra upptag.

Däremot är a+d illa eftersom a blockar d (ändå får vi AD-droppar vilket är knasigt).

Man ska också undvika te+kalcium, te+järn.

Bra järnkälla är istället vitt bröd + en apelsin. 

• astro
    05091112 skrev 2011-12-18 11:44:21 följande:
    Tack

AD-droppar får man inte längre, bara D-droppar. Om du menar bebisarna 
    Mitt bvc ligger visst efter för de föreslår fortfarande AD. Gjorde i våras, i alla fall.
  • astro
    FruFoxy skrev 2011-12-18 22:37:01 följande:
    Oj, glömde skriva, att även om man är färdig så har vi inga alternativ än, så det kanske inte alls blir en Dexter eller Molly som vi tänkt...och då har vi ett problem
    Mina fyra stora barn har typiskt nordiska namn, men i "kull två" satsade vi på Antiken istället.

Min lille gosse som snart fyller tre heter Dexter
    Hans lillasyster heter Jezebel.

Den här gången har vi bollat massor med olika namn fram och tillbaka. Just nu lutar det åt Nero eller Pandora. Större delen av familjen tror att det blir en flicka. 
  • astro
    Augustimamman skrev 2011-12-19 11:46:27 följande:
    Har en skitdag idag.

Grejen är att jag inte känt mig speciellt gravid sedan jag plussade. Det verkar ju va en sån där känsla som andra gravida känner men man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som gör det. Men jag känner mej inte gravid. Har typ inga symptom alls. Har känt lite molande värk ibland och senaste dagarna har bröstvårtorna ömmat lite, men inte mycket och inte alls hela brösten som många skriver. Vårtgårdarna har inte mörknat, känner inget illamående alls.
    Jag har ett sug efter apelsiner men å andra sidan är jag ALLTID insnöad på nåt craving även som ogravid. Tröttare har jag varit senaste veckan men mina två sjukdomar gör mig också trött så det kan lika gärna vara det.

Är trött nu på att inte känna nåt. Oroar mig konstant för medicinerna jag tar och dessa två senaste nätterna vaknade jag med kraftiga mensliknande smärtor. I natt gjorde det så ont att jag var helt genomblöt av svett och när jag gick på toa kunde jag inte kissa, precis som om något blockade trots att jag var jättekissnödig. Har bara väntat på missfallet men än så länge inget blod. Skulle kunna vara tarmarna som spökar, tänker det just för att det kändes som något var i vägen för själva kissandet.

Känner mej så sjukt låg och opepp. Ska på hälsosamtal imorgon, ska böna och be om ett vul då. Måste få se ett hjärta. Känns ju inte som detta är på riktigt. 
    Tycker det låter som om du borde kolla upp urinblåsa och njurar snarare än att det är ett mf på gång. Min pappa fick "urinstämma" av morfin en gång, han beskrev det på ett sätt som låter mycket som det du beskrev här.

Hoppas du och din graviditet är ok. Kramar.
  • astro

Det brukar vara ostrukturerat och yvigt i början på en sådan här tråd (jag har viss erfarenhet eftersom detta är min tredje bf-tråd).

För det första är alla så "nya" i sin graviditet och för det andra så känner vi inte varandra än. Och så är tråden hemskt aktiv och då är det lätt hänt att vissa frågor bara seglar förbi obesvarade.

Ha lite tålamod ni som känner er osynliga. Ni ska se att håller ni bara ut så kommer det att bli värsta stämningen här i tråden om ett par månader. 

• astro
    Novalina skrev 2011-12-20 01:33:10 följande:
    Så tror jag med, har varit med i flera olika bf-trådar. Oftast blir man väldigt tajta efter ett tag, blir som en liten egen "cyberfamilj" .

Flera stycken brukar skriva: Välkommen alla nya! lite då och då, för det tillkommer ju så många nya hela tiden i en sån här tråd, och sorgligt nog försvinner andra pga mf...

Jag vet va ledsen jag va sist då jag lämnade en bf tråd pga mf, gjorde ont i hjärtat då jag läste om deras tickande hjärtan på VUL, se hur deras magar växte och så, nej - ag såg framåt ist. och började på ny kula.

Jag fick heller inget svar på det första jag skrev här, och könde mej därför inte så välkommen, men sen förstod jag ju hur väldigt aktiv denna tråden är, och dessutom många nya hela tiden att ta till sej just för tillfället.

Sen tror jag vi lite till mans är lite självfixerade såpass här tidigt i grav. pga oro för mf, många mår illa, tankar om hur livet ska bli med ett barn till etc. Sen när man smält allting mer och lugnat ner sej lite , så har man oftast också lättare att fokusera på andra.
    Ja precis.

Nu är det ju många som inte ens hunnit till "berätta för släkten". Det har f ö inte jag gjort heller än, jag gruvar mig lite faktiskt. Inte självklart att alla blir överentusiastiska när man kommer med nyheten att sjunde barnet är på väg ...

Fick mf -08 men då hade jag, tack och lov, inte hittat till något mammaforum än. För det hade nog känts rätt svårt. Samtidigt hade det varit skönt att inte vara ensam. 
  • astro
    Augustimamman skrev 2011-12-20 09:17:27 följande:
    Vägde mig precis. Är det helt onormalt att ha gått NER i vikt? Har inte mått illa eller så ens. Har gått ner 0,6 kg sen förra veckan... Obestämd Fast å andra sidan har den värsta gasmagen lagt sig, blir inte lika uppsvullen längre. Allt som allt har jag trots allt gått upp ett par hg sen jag fick reda på att jag är gravid.

Nu ska jag strax cykla iväg till hälsosamtalet, spännande! Sen packar jag mina väskor och drar till England över julen. Ska bli intressant att se om jag lyckas dölja detta hela julen, det tror jag knappast men ska försöka. Mamma ska få veta så hon kan hjälpa mig att smussla med alkoholfritt vin haha! Flört 
    Det är ganska många som går ner i vikt i början. Det är ingen fara.
  • astro
    BinniBoo skrev 2011-12-20 10:16:16 följande:
    Med min son gick jag ner i vikt i början och började inte gå upp i vikt förrän i vecka 25.. sen gick jag bara upp 9 kg sammanlagt och dagen efter förlossningen hade jag gått ner 12 kg så jag vägde mindre än innan jag blev gravid.
    Jag går upp i vikt som en raket så fort jag blir med barn. Och landar på runt 100 kilo. Varje gång.
    Hur jag äter verkar kvitta. En graviditet mådde jag illa i nästan ett halvår, kunde i stort sett bara äta kalla grönsaker och kex; gick under det halvåret upp 25 kilo.

Jobbigt, men det är värt det. Lite retligt dock att jag hunnit kapa 24 kilo (sedan i mars) som jag nu kommer att raketa upp igen på rekordtid.
Svar på tråden Augustibebis 2012