• astro

Augustibebis 2012

Marmite skrev 2012-01-25 19:21:54 följande:
    jo, med Neo vill man väl ha något i lite samma stil. Neo och Sverker blir ju lite stilbrott liksom :). Kanske Elliot? Det är jag egentligen väldigt förtjust i men konstigt nog mest till en tjej! Neo och Vincent då? Äsch... ni har nog långa listor hemma :)
    Tycker Neo fungerar bra med alla namn som känns "moderna", som just Vincent, Morgan, Seely. Eller med korta namn som Max, Tim, Sam, Saul, Rex, Aron, Jon.

Neo är f ö är av de finaste "nynamnen" tycker jag  
  • astro
    FruFoxy skrev 2012-01-25 21:28:42 följande:
    Men oj, nu känner jag mig blåst. Finns ju ingen film som heter Micke och Molly! Micke och Molle var det ju. Attans...
    Men visst finns Molly som sagonamn om än inte hos Disney.

Det finns Molly Malone från den klassiska irländska visan (fast ok, hon blir ett spöke och det är en ledsam visa), det finns den kvinnliga hjältinnan Molly O'Reilly i "Books of Magic", Molly Whuppie som besegrar ett troll i en keltisk folksaga, och förstås den fantastiska Margaret "Unsinkable Molly" Brown som räddade folk på "Titanic".

Molly är dessutom ett traditionellt fenamn, ofta smeknamn för Maud eller Mab. 
  • astro
    Naimis skrev 2012-01-25 22:21:52 följande:
    Astro- Jag gillar Vincent, Jon och Max och hade jag på listan sist men de gick tyvärr inte hem här hemma. Även Sandor, Odd och Bastian, men maken är kräsen.
    Så nu står det mellan att välja ett latinskt namn och köra på de temat eller köra på fantasy tema därav Leia.
    Romerska namn "kör" vi också med nu i "kull två". Finns ju hur många fina som helst, både vanliga och (numera) exotiska. Livia t ex, Castor, Laban, Lydia, Callista, Remus, Konstantin ...

---

Apropå tema hade vi  idén i första kullen att alla skulle ha två namn, ett gammalt nordiskt namn och ett med magisk anknytning. Dessutom skulle ett namn vara vanligt och ett ovanligt.
    I andra kullen har vi valt namn från Antiken och struntat i om det var vanligt eller ej. Minstingen är den första som har tre namn, alla andra har två.
    Det kändes naturligt att skaffa ett nytt tema eftersom det gått så många år mellan barn 4 och barn 5.

Sedan råkade det bli så att barnen i kull ett börjar på varsin bokstav. De trodde det var avsiktligt och tyckte "regeln" skulle kvarstå till kull två. Därför måste vi nu hoppa över förstanamn som börjar på G, M, S, L, D och J. Några barn till och det börjar bli knepigt  
  • astro
    FruFoxy skrev 2012-01-25 22:29:04 följande:
    Lijon:
    Det swoschande ljudet är inte bebisen, det låter precis som du skrev som en galopperande häst.

Astro:
    Oj, ska nog läsa lite om dessa du rabblade upp! Du kan inget om Dexter i sagor då?

Saajmon:
    Exakt, de är de enda Dexter jag känner till
    Hm ... inte på rak arm. Men jag är ingen expert på romerska legender och sagor. Ska fundera och se om jag kan hitta något i bokhyllan.
    Min pappa var tokig i allt romerskt, hade han varit i livet hade jag kunnat fråga honom.

Själva föll vi delvis för namnet för att vi gillar Dexter Morgan, det ska erkännas.

Det hände förresten en kul grej när vi var på IKEA. Dexter var väl två-och-nån-månad. Han är ett litet busfrö vår son, ser ut som solstickan-pojken och är sjövild. När vi sitter där och jag försöker övertyga Dex om att faktiskt sitta still, så hör jag någon säga "Men Dexter, snälla sitt still en minut till bara". Jag vänder lite förvirrat på huvudet och ser en annan familj, med ett barn som kanske är ett år äldre, blond och rufsig och inte så lite lik vår egen Dex. 
    Pappan i familjen hade dessutom på sig en WoW-tröja. Vi spelar också WoW så det kändes verkligen som en konstig slump, med tanke på hur ovanligt namnet Dexter ändå är. 
  • astro
    FruFoxy skrev 2012-01-25 22:50:41 följande:
    Astro:
    Dexter Morgan är älskad här hemma också och där vårt namnförslag kommer ifrån
    Vad heter era andra barn?
    De stora heter Gandar Alexander, Maja Lilith, Saga Morgana och Liv Angelika.
    Och så småttingarna, Dexter Efraim och Jezebel Ambrosia Adeline

Har du prövat att läsa böckerna om Dexter? Vi skaffade en men ingen av oss gillade den, det var inte alls samma sak som teveserien  
  • astro

Ibland är det pest att vara gravid. Hade just ett kort men ruskigt gräl med maken för att jag inte kom ihåg EXAKT antal dagar det var kvar på fp för minstingen. Hör till saken att han är sådär med siffror, alltid ska kunna allt utantill och det vet ju jag. Jag däremot har dåligt sifferminne, jag blandar ihop saker och måste jag hålla reda på datum, telnr eller kontosaldo så skriver jag upp. Annars blir det bara fel.

Så jag tyckte "vi får gå och kolla på fks hemsida för jag minns inte exakt", och han "HUR kan du inte minnas det?!?" och jag "du, det var ett tag sedan jag var inne och jag vill inte säga fel till dig nu, jag går hellre in och kollar" och han "så du skiter i det alltså? så viktigt är det? eftersom du inte kommer ihåg EN siffra" ...

... och så två-tre repliker senare så står jag och piper i falsett och grinar. Helt j-a onödigt, i vanliga fall låter jag honom inte provocera mig sådär (jag vet att vi är olika; eftersom han har aspergers så brukar det vara jag som tar extra hänsyn) men nu är jag gravid och stubinen är typ två millimeter lång

Behövde bara gnälla av mig lite. Konflikten är utredd men jag mår fortfarande dåligt, känner mig värdelös som inte kan hålla reda på saker "som alla andra", blä ... 

• astro
    Randiga Rut skrev 2012-01-31 11:43:58 följande:
    En liten fundering! Efter inskrivningen är nästa tid hos mvc i v. 25, är inte det väldigt sent? Det brukar väl vara då man ska göra glukosbehandling, eller görs den bara med första barnet? Hur har ni andra det?
    Olika i olika landsting, som allt annat. Där jag bor erbjuds glukosbelastning om du haft graviditetsdiabetes eller har ett bmi över 30.

Det "roliga" är ju att alla MVC levererar just sina rutiner som en självklarhet, man får verkligen känslan av att det måste vara på ett visst sätt. Och så skiljer det i själva verket helt från landsting till landsting. Vissa erbjuder alla VUL, andra (som mitt) gör inte VUL om de inte absolut måste, vissa erbjuder alla KUB, andra ger detta bara till kvinnor på 35+, vissa har hälsosamtal med alla, andra bara med förstagångsmammor, och så vidare i all oändlighet.

Inget ont om variation men att allt presenteras som självklart däremot gör mig osäker. Det får mig att undra vilka andra råd/instruktioner/behandlingar som mer eller mindre är dragna ur en hatt ...
  • astro
    DetGodaLivet skrev 2012-02-01 20:47:54 följande:
    Angående vagnar: Jag köper aldrig en vagn som jag inte vet att jag kan sälja för samma pris (oftast mycket mer). Då blir inte vagnköpet heller så laddat. Skulle jag ångra mig har jag inget att förlora, bara att sälja och testa något annat.

Det är också en av anledningarna till att jag aldrig skulle köpa en ny vagn, då kan man liksom inte ändra sig utan att det kostar. Vi prioriterar också tid före konsumtion och jag tror tex att mitt barn har större glädje av en sen förskolestart än en  ny barnvagn.

Vi har tyvärr lite andra tråkiga utgifter på grund av bebisen, vi blir 6 i familjen och har diskvalificerat oss från en "vanlig bil". Så nu har vi fått investera våra surt förvärvade pengar i en ny. Ny för oss alltså, givetvis begagnad - SÅ mycket har vi inte på sparkontot. Men det svider att hosta upp 70 000 också. Blir en snål vår att bygga upp bufferten igen så några lyxbebisprylar blir det definitivt inte här.
    Där var vi på förra barnet, då blev vi åtta i familjen och det fick bli en Chrysler Grand Voyager (ljuvlig bil). Nu blir vi ju nio om allt går väl och får återigen inte plats!
    Och en större buss går inte in i vårt garage. Dilemma ... 
  • astro
    Novalina skrev 2012-02-02 15:27:38 följande:
    Som jag skrivit flera ggr, jag är absolut inte emot abort i det enskilda fallet, men det är just denna selektiva människosyn ang. DS och kub-testet jag talat om.

Och visst är "korkat" ett starkt ord, men det är min åsikt iaf. Sen behöver ju inte de personerna va korkade som personer, men att köpe en massa svindyrt helt nytt tycker jag är ett korkat agerande. Är skillnad på sak och person.
    Jag köper gärna begagnat för egen del men jag tycker att man ska vara aktsam om andra människors rättigheter. Jag gör ju vad jag vill med mina pengar. Om jag t ex köper mat lokalt istället för att storhandla i stan så kan det ju vara av massor av skäl - att jag är lat, har ont om tid, tycker att det är mer eko, vill gynna min lokala butik. Det är hur som helst mitt val som jag inte ska behöva motivera.

Så jag tycker inte att det är riktigt ok att säga "korkat agerande". Om någon t ex njuter av att köpa en ny barnvagn och ser det som babylycka så är det väl hennes ensak. 
Svar på tråden Augustibebis 2012