• astro

Augustibebis 2012

fru Elle skrev 2012-01-19 10:55:15 följande:
    Har för mig att man inte ska sola magen så mycket. Har inte hört att man inte ska bada, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Sen är det många som tycker att det är jobbigt att vara så stora just när det är varmt, bara graviditeten gör att man blir varmare. Tror det är ganska många som samlar på sig mycket vätska i kroppen när man är högravid på sommaren. Det är i alla fall då jag har sett gravida kvinnor med tofflor på fötter på yttersta läget och fötterna ser ut som bollar.
    Problemet med solandet är att man kan få mörka fläckar som inte försvinner sedan. Inte bara på magen. Så viss försiktighet och riktigt bra solkräm kan kanske vara en god idé.
  • astro

Vad kul att vi blir fel, välkomna alla nya {#emotions_dlg.flower}

Självklart är det ok att hoppas lite på det ena eller det andra. När min lillgrabb kom hade jag en pojke och tre flickor sedan innan och visst blev jag extra lycklig över att det var just en pojke till. Det skäms jag inte för ett dugg

• astro
    Gadget skrev 2012-01-20 20:49:16 följande:
    Ikväll är jag sedan ett par timmar snart helt galet yr. Har inte varit yr sedan de första veckorna i graviditeten men nu känner jag mig full. Jätteobehagligt. Känner också antydan till domningar i högerarmen och inser att den generellt sista veckorna har somnat väldigt ofta. Både på nätterna och när jag ligger i soffan.
    Kan man ha dålig blodcirkulation även om blodtrycket är bra? Även HB var bra idag.
    Någon som har liknande?
    Kanske BT är lite väl lågt? Ofta går det upp när man ska mäta hos BM eller doktorn, så det kan vara en bra bit lägre än man tror (särskilt den "övre" siffran).

Min pappa åt blodtryckssänkande medel i åratal när han egentligen bara var stressad hos doktorn och när han fick hem en mätare visade sig att hans tryck i själva verket var lite väl lågt, inte högt. 
  • astro
    novaunique skrev 2012-01-21 21:52:47 följande:
    Hmm.. kan det vara det kanske? Minns inte att det gjorde SÅHÄR ont med dottern. Kanske det känns mer andra gången (trots att det var fem år sen). Jaja nu gick det över. En pulserande ilsk j-la smärta så jag inte kunde stå rakt som började med att jag hostade till.. blä.
    Jag fick ruskiga smärtor när jag väntade Dex. Då var det någon (läkare, tror jag, minns inte riktigt) som sa att om det har gått några år sedan förra graviditeten - och det hade det verkligen i mitt fall, från -95 till -08 - så kan det ha byggt ligament som är som "linor" som livmodern hänger i som extra stöd mot hopp och stötar. Blir man havande igen tänjs dessa ut och sedan går de av. Det gör ont som f-n men är helt ofarligt.

Kanske är det detta du har råkat ut för? 
  • astro
    Gulli skrev 2012-01-23 20:23:44 följande:
    Jag var och lämnade blodpropp förra veckan inför kub.
    Idag ringde barnmorskan gällande mina järnvärden. De var tydligen ganska låga så hon rekommenderade mig att ta extra 100mg järn/ dag.
    Någon med erfarenhet? Är inte det ganska mycket?
    Kan det drabba bebisen om jag har låga järnvärden?
    Riktig järnbrist har ett samband med låg födelsevikt, men då ska nog bristen vara allvarlig.
    Huvudsakligen propsar BM på järn för att inte mamman ska bli fruktansvärt trött. Barnet får ju i första hand, så får du i dig för lite så märks det väldigt tydligt på din blodbildning.

Utöver tillskott kan det vara bra att äta järnrik mat, som blåbär, nötkött, grönsallad, tomat, vitt bröd.
    Tänk också på att c-vitamin hjälper till med järnupptag medan däremot te gör ditt upptag sämre, så drick inte te samtidigt med att du tar tillskott eller äter järnrik mat. 
  • astro
    Novalina skrev 2012-01-24 02:42:16 följande:
    Men förresten... Sen när alla varit på VUL/kub-ul och RUL, så ändras säkert flera stycket bf-datum en del...

Fast det kanske inte gör nåt eller?...
    Då är det ju bara att gå in och flytta sig till rätt ställe i BF-listan

Jag har alltid blivit flyttat hej vilt på RUL så jag räknar med att det ska hända nu också. Har RUL 5/3, oj vad jag längtar dit. 
  • astro

Tycker nästan det känns som en pojke men illamåendet tyder på tös. Hela resten av familjen tippar dessutom flicka.

Tänker inte be om könsbestämning på RUL men jag skulle inte direkt lida om det råkade synas ändå  

• astro

Vi har inte 100% bestämt förnamn även om det finns ett par förslag som det starkt lutar åt. Sedan kan man ju aldrig veta om det passar på bebisen när den väl kommer ut. Dexter var från början tänkt att heta Joshua men det passade honom helt enkelt inte.

Maken har dock för ovanlighetens skull kommit upp med ett andranamn som han är helt spiksäker på, så är det en pojke blir andranamnet Septimus, är det en flicka blir det Septima. Andradottern gillade inte detta eftersom sju är hennes olyckstal, men vi "mutade" henne med att hon får välja ett tredje namn.

Det fick hon göra med lilla Bella också som plåster på såren (hon var med på förlossningen som min doula och jag hade spiksäkert sagt att här skulle hon minsann få se hur bra en naturlig förlossning kan gå, och så slutade det med akutsnitt), så min minsting heter Jezebel Ambrosia Adeline

Svar på tråden Augustibebis 2012