Carolines Secrets skrev 2011-12-31 15:56:11 följande:
Har nu varit täppt i näsan i nästan tre veckor. Lite hosta och lite halsont emellanåt. Har blivit nekad att komma till vårdcentralen. Måste vänta lite till. Nu funderar jag på om det kan vara graviditetsnästäppa eller pälsallergi (har hört att man kan utveckla allergier under graviditet). Bor med flera katter. Är i vecka 10. Vad tror ni? Jag står snart inte ut mer och orkar verkligen inte ha det så här :( Vad tror ni det är och vad ska jag göra!? Vaknar massa ggr på nätterna.
Jo, man kan utveckla allergier men det förutsätter nog att man redan var överkänslig; om du inte brukar få symptom av katterna har det knappast med dem att göra.
VC är kanske inte rätt instans. De brukar neka att ens titta på vaga symptom och är dessutom inte bra på att ta rätt prover. Vad säger din BM?
Sedan kanske du skulle skaffa en nässkölj? Brukar finnas på bra hälsokostbutiker, ev även på Apotek. OM det är en allergisk reaktion så kan en kvällssköljning hjälpa mycket. Även bra mot bakterier.
Hosta/halsont låter som om du har mer än "gravidtäppa". Nu kan immunförsvaret sänkas kraftigt de första tre månaderna (sedan blir det bättre för de flesta). Det är för att minska risken för mf så det är inte enbart av ondo.
Eftersom du är i vecka tio redan kan det kanske vara idé att ge immunförsvaret en knuff åt rätt håll, t ex med d-vitamin, vitlök, kokosfett (inte silverpaketet, utan från hälsokosten).