• astro

Augustibebis 2012

Läste någonstans att man mår mindre illa med pojkar, mer med flickor och mest med tjejtvillingar.

I så fall väntar jag nog en tös till  kan jag tänka mig. Det blir den femte i så fall.

• astro
    sponen skrev 2011-12-27 15:06:16 följande:
    Hej allajag hakar på här, är i ca vecka 5. Men ha ringa symtom, är lite nojig. Ringde till min bm idag och det var tur för hon var mkt uppbokad. Fick tid för inskrivning 16 feb.
    Välkommen!
    Novalina skrev 2011-12-27 14:24:52 följande:
    Jag va på ett sånt infosamtal ang. detta kromosomtestet, som erbjuds gratis där jag bor om man är 35 år och äldre.

Jag kommer dock att tacka nej till det, för det är så många etisk jobboga aspekter att ta hänsyn till, och även risk att få mf vid ev fosterv.prov. Jag har även hört flera detta har skapat onödigt stor oro för.
    Samma resonemang här.
    Novalina skrev 2011-12-27 14:15:40 följande:
    Hälsosamtal är ju frivilligt.
    Egentligen är all mödravård frivillig. Fast jag som blir superstressad av att ta prover kan meddela att "frivillig" kan tolkas på olika sätt. När jag väntade Bella förklarade jag som det var, att jag mår så dåligt av provtagningar att jag helt enkelt vill hoppa över dem - jag tror att jag märker om något är fel, så många gånger som jag har varit gravid, och jag vill inte ha ångest i tre dagar före varje besök hos BM.

"Inga problem" hette det. Men sedan togs det till alla möjliga tjuvknep för att få proverna tagna ändå, från "tänkte vi kunde ta lite prover när du ändå bara sitter och väntar på BM" till "så jag inte ser lat ut i journalen". Jag fick faktiskt verkligen fajtas och det gjorde mig otrygg. Jag tycker att det var oärligt, då kunde de hellre ha sagt att det inte alls passade dem att jag hade min inställning.

• astro
    Saftmedbulle skrev 2011-12-27 15:29:37 följande:
    Fast vi som inte skriver kanske läser ändå? Så är det för mig  i alla fall. Det skrivs så himla mycket, så man hinner kanske inte kommentera allt? Eller är det bara jag? Står gärna kvar i BF-listan, men kommenterar i tråden när jag har tid och lust...
    Det är väl vettigt om vi gör en ny bf-lista om några veckor så att vi "sorterar bort" de som inte ALLS är här längre. Rätt många blir gravida, registrerar sig på FL, ångrar sig och försvinner från forumet.

Att vara tyst och bara läsa är såklart ok!  
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-27 15:20:59 följande:
    Jobbigt då... Är det sprutor du ogillar el.?
    Jag är rädd för allt vad vård heter. Får hjärtklappning och högt bt bara av att gå in på en HC. Jag var sjuk ofta som barn och tillbringade mycket tid på sjukhus; jag tror att det är detta som lagt grunden.

Numera klarar jag besöken på MVC och BVC hyggligt, men så fort det ska tas prover av något slag alls får jag ångest flera dagar i förväg. T o m en så enkel sak som en bt-mätning. Därför kollar jag helst bt och blodsocker hemma istället (mätningarna som görs på MVC blir ändå helgalna p g a min panik, särskilt då BT-mätningar).

Jag har kommit upp i pulsmätningar på över 240 slag/minut. Så det saknas inte fysiska symptom. Det här gör att jag vill ha ett "mjukt" samarbete med vården men det har varit lite svårt att få till ett sådant - de är så vana vid att kunna "prata ner" nervösa människor, antar jag. Men jag är ju inte "bara" nervös.  
  • astro
    Stövelkatten skrev 2011-12-27 23:22:48 följande:
    Gadget- har också fått händer på magen, hög tycker det är synnerligen obekvämt när man vet att det inte är någon bebis där de petar. Sen är jag nog. ratt kinkig med det senare också. Jag brukar inte själv klämma på okända människor, uppskattar när folk visar mig samma respekt. Med sonen var. Det en helt okänd tant som klämde på mig när vid stod vid ett övergångsställe... fruktansvärt!
    Hu!

Med Dex blev jag klämd på magen av en karl jag inte känner (har handlat i hans butik men det är ju inte direkt nära band). Jag fick nästan spader. Var är det MED folk egentligen? 
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-28 02:39:01 följande:
    Oj va jobbigt för dej,det förstår jag...

Har din bm verkligen förstått allvaret i hur du upplever det?...
    Nej, det tror jag egentligen inte att hon har. Det är väldigt svårt att förklara just för vårdpersonal av något skäl, de VILL liksom inte ta rädslan på allvar. De vill hellre tro att man bara är lite allmänt skärrad. Vilket gör att jag känner mig dum; förstår ju att de inte kan se på t ex ett urinprov som det minsta svårt, det känns ju inte o s v. Det är bara det att för mig är det svårt lik förbannat.

Nåja. 
  • astro
    Lojsy skrev 2011-12-28 22:56:10 följande:
    Hej!

Ännu en förhoppningsvis blivande Augusti mamma. Bf 29 augusti så jag är i v.5 +1 om jag  räknat rätt! :) Känner molvärk från och till samt att det börjat sticka i tuttarna.

Har en dotter på 4 år så detta blir vårt 2:a barn.

Är det fler som är lite större (överviktiga) än jag i denna grupp? Funderar mycket på hur jag ska undvika att inte lägga på mig så mycket vikt denna gång.. Planen var att minska ca 15 kg efter nyår men plussade dagen innan Julafton så nu kan jag inte riktigt kör som jag tänkt!

Vet i nuläget inte vad jag väger då jag och vågen inte har en särskilt bra relation men gissar att jag får rda på det oundvikliga på måndag då jag ska till MVC! :( 
    Välkommen.

Vet inte om  jag är rätt person att ge råd i viktfrågan, för jag går upp som en raket i vikt så fort jag blir gravid (det är snudd på mitt första gravidsymptom) oavsett vad jag äter. Men i teorin ska det vara bra att undvika mat och dryck som binder vätska, d v s salt mat, och mat och dryck som innehåller fruktsocker.

Att ta bort de snabba kolhydraterna (som potatis, ris, pasta) kan fungera men det är ofta just de sakerna man vill äta som gravid ... tar man bort vitt bröd måste man också tänka på att det i vanliga fall är vår bästa järnkälla. 
  • astro
    Carolines Secrets skrev 2011-12-31 15:56:11 följande:
    Har nu varit täppt i näsan i nästan tre veckor. Lite hosta och lite halsont emellanåt. Har blivit nekad att komma till vårdcentralen. Måste vänta lite till. Nu funderar jag på om det kan vara graviditetsnästäppa eller pälsallergi (har hört att man kan utveckla allergier under graviditet). Bor med flera katter. Är i vecka 10. Vad tror ni? Jag står snart inte ut mer och orkar verkligen inte ha det så här :( Vad tror ni det är och vad ska jag göra!? Vaknar massa ggr på nätterna.
    Jo, man kan utveckla allergier men det förutsätter nog att man redan var överkänslig; om du inte brukar få symptom av katterna har det knappast med dem att göra.

VC är kanske inte rätt instans. De brukar neka att ens titta på vaga symptom och är dessutom inte bra på att ta rätt prover.  Vad säger din BM?

Sedan kanske du skulle skaffa en nässkölj? Brukar finnas på bra hälsokostbutiker, ev även på Apotek. OM det är en allergisk reaktion så kan en kvällssköljning hjälpa mycket. Även bra mot bakterier.

Hosta/halsont låter som om du har mer än "gravidtäppa". Nu kan immunförsvaret sänkas kraftigt de första tre månaderna (sedan blir det bättre för de flesta). Det är för att minska risken för mf så det är inte enbart av ondo.
    Eftersom du är i vecka tio redan kan det kanske vara idé att ge immunförsvaret en knuff åt rätt håll, t ex med d-vitamin, vitlök, kokosfett (inte silverpaketet, utan från hälsokosten). 
Svar på tråden Augustibebis 2012